וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל מוריד את תחזית הצמיחה ב-2009 ל-2.7% בלבד

טל לוי

12.11.2008 / 12:00

מעריך "עלייה מתונה בשיעור האבטלה"; בנק ישראל מעריך כי במחצית השנייה של 2009 צפויה התאוששות


בנק ישראל מוריד באופן רשמי את תחזית הצמיחה של ישראל לשנת 2009 ל-2.7% (לעומת תחזית קודמת לצמיחה של 3.4%) ומעריך כי צפויה "עלייה מתונה בשיעור האבטלה". כך עולה מדו"ח האינפלציה של בנק ישראל לרבעון השלישי של 2008. אמנם, תחזית צמיחה זו כבר הושמעה על ידי המשנה לנגיד בנק ישראל, צבי אקשטיין, בעת שנאם בקרן המטבע הבינלאומית, אולם זו הפעם הראשונה שבנק ישראל מציג את התחזית החדשה כעמדה רשמית.

תחזית הצמיחה של בנק ישראל עדיין גבוהה יותר לעומת תחזיות של בתי השקעות פרטיים או כלכלנים אחרים (שהעריכו צמיחה של 1.8%-2.3%) אולם היא נמוכה משמעותית מתחזית הצמיחה של משרד האוצר שעומדת על 3.5% ושעליה מתבסס התקציב. עם זאת, ההערכות הן שגם משרד האוצר יישר קו ויוריד את תחזית הצמיחה.

החדשות הטובות הן שההתאוששות צפויה כבר במחצית השנייה של 2009 כלומר בעוד פחות משנה. בנוסף, חוזר בנק ישראל על הערכתו כי "על רקע איתנותה של המערכת הבנקאית בישראל, נראה כי המשבר הפיננסי העולמי אינו מאיים על יציבותה". בנק ישראל מבטיח - שוב - כי "אם יווצרו איומים שכאלה, יפעל הבנק באמצעות הכלים שברשותו כדי לתמוך בציבור המפקידים". בכך בעצם מבטיח הבנק כי במידה ויקרוס בנק, תכנס המדינה לנעליו וכספי המפקידים יהיו בטוחים - כפי שקרה בעבר.

השקל ימשיך להתחזק
בנק ישראל רוכש מדי יום 100 מיליון דולר בממוצע וההערכות הן שהמטרה העיקרית של המהלך היא לתמוך בדולר החיוני ליצואנים. בפועל, מעריכים בבנק ישראל כי מצבו הטוב של המשק הישראלי ימשוך לתוכו משקיעים זרים וכי משקיעים ישראליים לא יוציאו כסף לחו"ל ולכן לא ירכשו דולרים. המשמעות היא שבבנק מעריכים כי נתונים אלה יתמכו בהמשך התחזקותו של השקל.

בנק ישראל יבחן המשך רכישת מט"ח גם מעבר למטרה המקורית של הגדלת יתרות המט"ח של ישראל לרמה של 40 מיליארד דולר.

תוואי הריבית עודכן מטה
אמנם בנק ישראל מתמקד בתקופה האחרונה יותר ויותר בהבטחת הצמיחה והיציבות הפיננסית אולם המנדט הרשמי העיקרי של הבנק הוא שמירה על יציבות המחירים. מאז תחילת השנה עלו המחירים בישראל ב-4.4% - גבוה בהרבה מיעד יציבות המחירים הממשלתי שעומד על 1%-3%. בבנק ישראל מעריכים כי האינפלציה תכנס לטווח הרצוי בתוך חצי שנה. עם זאת, בטווח הקצר, עודכנה תחזית האינפלציה כלפי מעלה.

ולמרות הירידה באינפלציה, כותבים בבנק כי הסיכונים להחטאת יעד האינפלציה כלפי מטה גבוהים מהסיכונים להחטאתו כלפי מעלה. נזכיר כי בשנים האחרונים בנק ישראל לא הצליח להציג בסוף השנה אינפלציה בטווח הרצוי.

מן הצד השני, בנק ישראל - הגוף הקובע את הריבית במשק - עידכן כלפי מטה את התוואי הצפוי של הריבית ובכך בעצם מיישר קו עם הבנקים המרכזיים בעולם שבונים סביבת ריבית נמוכה. ריבית נמוכה אמורה לתמוך במשק, להפוך את ההלוואות לזולות יותר ולהניע את הכלכלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully