וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשנה לנגיד בוועידת ראש הממשלה ליצוא: אין ספק שהאירועים האחרונים ייצרו שינויים רגולטיוויים

יעל פולק

12.11.2008 / 12:59

יובל גביש מפריזמה: קווי האשראי יתכווצו ויוחמרו הקריטריונים



"באוגוסט 2007 החלו הגופים הבינלאומיים בעולם להתארגן כדי לתקן את המערכות הרגולטיוויות בעולם הפיננסי החדש. אין ספק שהאירועים של החודשיים האחרונים ייצרו שינויים רגולטיוויים. השווקים הפיננסים הם מרכיב מרכזי של צמיחה כלכלית בכל משק, בכל מקום, כולל במשקים הקומוניסטים". כך אמר היום המשנה לנגיד בנק ישראל, צבי אקשטיין במהלך ועידת ראש הממשלה ליצוא.



מנכ"ל פריזמה, יובל גביש, אמר כי "אנחנו צריכים להיצמד לשווקים המודרניים, המופרטים. לצערנו, אנחנו רואים כעת כי בעלי ההון הם למעשה הממשלות, דרך הבנקים וקרנות שונות". "הזרמת הכסף נעשית לצורך עזרה ותמיכה דרך הגופים המרכזיים במדינות. מכיוון שכך, אנו צפויים לראות מעורבות רגולטורית רבה יותר בשנים הקרובות".



"קווי האשראי יתכווצו ויוחמרו הקריטריונים", הזהיר גביש. "בתי ההשקעות שהם היום חלק ממרכיב המימון בשוק ההון כמעט ולא פועלים. הם ישובו לפעול, אולם בהחמרה יתרה. יש עדיין פער לא מבוטל בין ניהול האשראי של הקו הבנקאי לבין זה של בתי ההשקעות. אנחנו עובדים להקים מערך של ניהול אשראי בבתי ההשקעות".



"אנו צפויים לראות חדלות פרעון אצל מספר לא מבוטל של גופים עסקיים", אמר. "גם מדינות שיש פער גדול מאוד וגרעון בתזרים ובתקציב שלהן, יעברו תהליכי מיתון כחלק מהגעה לאיזון. אין ספק שהקומוניזם לא ישוב והקפיטליזם ינצח. אני מאמין שרגולציה היא חיונית מאוד לוויסות והכוונה של שווקים וכספים. בעת הזו הייתי מאחד את גופי הרגולציה במדינה לגוף יחיד. פיזור גופי הרגולציה לא מועיל לצמיחה".



זלמן שובל, שגריר ישראל באו"ם לשעבר, אמר כי "אין בכלל, ולא יכולה להיות שיטה כלכלית אחרת מאשר שיטת כלכלת השוק החופשי, הקפיטליזם. סוציאליזם אינו שיטה כלכלית, אלא שיטה פוליטית, שמבחינה כלכלית תביא להתרוששות מדינות", אמר. "מה שצריך להיות זה מגבלות מסוימת לגבי שיטת השוק. אין סתירה בין פיקוח לבין משק חופשי, כפי שיש בכל מדינה דמוקרטית. לרגולטור החוקי יש תפקיד מרכזי בעולם החופשי. הרגולציה בארה"ב כשלה. לא מסיבות אידיאולוגיות בהכרח - הרבה מאוד מהתחלואים של המשק האמריקאי מקורם דווקא בממשלים דמוקרטים".



"השיטה הסוציאל-דמוקרטית היא שיטה דמוקרטית עם מגבלות. אין הקבלה בין ההתמוטטות הנוכחית לבין משברים קודמים. המשק החופשי ימצא את הדרך, גם אם זה ייקח מספר שנים, כי אין בלתו", הוסיף שובל.



דני צידון, ראש חטיבת שוקי ההון בבנק לאומי, אמר כי "מי שחושב שהקפיטליזם יעבור מן העולם, משול למי שנמצא בענן של זיהום אוויר ומציע להפסיק לנשום. היציאה מן המשבר תהיה תהליך ארוך ויקר. הקפיטליזם התפתח לאורך שנים רבות והיא עומדת בפני שלב נוסף בהתפתחות. עם זאת, הקפיטליזם של עוד 10 שנים יהיה שונה לחלוטין ממה שראינו לפני 10 שנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully