וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדיסקונט מיישרים קו עם יתר האנליסטים: הצמיחה תסתכם ב-2009 ב-1.7%

טל לוי

12.11.2008 / 13:49

התוצר העסקי יגדל ב-1.5% והאבטלה תעלה לרמה של כ-7.5%



בבנק דיסקונט מיישרים קו עם מרבית התחזיות במשק הצופות צמיחה נמוכה ב-2009. בדיסקונט מעריכים כי ב-2009 תסתכם צמיחת התוצר ב-1.7% והתוצר העסקי יגדל ב-1.5%. התמתנות זו בצמיחה תתבטא בעליית שיעור האבטלה לרמה של כ-7.5%.



בדיסקונט מציינים כי שיעור צמיחה זה - 1.7% - פירושו קיפאון בתוצר לנפש (בשל קצב ההתרבות באוכלוסייה), זאת בהשוואה לירידה של כ-1% בתוצר לנפש של המדינות המפותחות בכלל ושל 1.7% בתוצר לנפש בארה"ב, בפרט. "מסתבר כי על אף ההאטה החריפה הצפויה בישראל, עתיד המשק להפגין עוצמה ביחס למדינות המערב", כותבים האנליסטים של דיסקונט.



בנק ישראל הוריד את תחזית הצמיחה שלו ל-2009 מ-3.4% ל-2.7% כאשר מדובר בתחזית אופטימית בהרבה לעומת בתי ההשקעות והבנקים.



בדיסקונט כותבים כי ירידה בקצב הצמיחה תרשם גם בצריכה הפרטית, בהתאמת ההוצאה להאטה החריפה בעולם, לשחיקה החדה בתיק הנכסים הכספיים של הציבור ולהרעה הצפויה בתעסוקה. האטה חדה במיוחד צפויה בצריכת מוצרים בני-קיימא, רכיב עתיר יבוא ולא ערך מוסף מקומי, ולכן השפעתו על צמיחת התוצר הינה יחסית נמוכה. קצב הצמיחה הצפוי בצריכה הפרטית, בשיעור של 2%, משקף גידול שולי בצריכה הפרטית לנפש, לעומת גידול של כ-3% בממוצע בשנים 2004-2008.



על פי ההערכה המעודכנת של קרן המטבע הבינ"ל (IMF), שפורסמה בשבוע החולף, צפויה ב-2009 צמיחה שלילית בקרב שותפות הסחר העיקריות של ישראל - המדינות המפותחות (נסיגה בתוצר של 0.3%). יתרה מכך, הסחר העולמי יגדל ב-2.1% בלבד, וייבוא המדינות המפותחות יקטן ב-0.1%. שיעורים אלו מצביעים על האטה דרמטית בשוקי הסחר בעולם בהשוואה לקצבי הצמיחה להם היינו עדים בשנים האחרונות.



ההאטה החדה בשוקי הייצוא וההשפעה הממתנת של השקל החזק, יובילו להאטה ניכרת בייצוא, זאת לאחר שלוש שנות צמיחה בשיעור ממוצע של כ-7%. ההאטה תקיף את יצוא הסחורות ומגזר השירותים. כתוצאה מכך, צפוי, להערכתנו, הייצוא להתרחב ב-2009 בשיעור של 1.8% בלבד. בשל היות הייצוא מנוע צמיחה מרכזי של המשק בשנים האחרונות, הרי שלהאטה במגזר זה השפעה קריטית על צמיחת המשק כולו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully