וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלל פיננסים: הורדת הריבית של בנק ישראל - נסיון ללחוץ מטה את הריבית הריאלית במשק

TheMarker

12.11.2008 / 14:00

למרות הורדות הריבית של בנק ישראל בשבועות האחרונית, הירידה בציפיות האינפלציוניות גרמו לכך שהריבית הריאלית במשק דווקא עלתה.



בנק ישראל הוריד אמש את הרבית במשק ב-0.5% נוספים. הסיבות שמנה הבנק להורדת הריבית הן הירידה בציפיות האינפלציוניות , התחזיות להאטה גלובלית חריפה והציפיות להורדות ריבית ברחבי העולם. להערכת אורי גרינפלד כלכלן המקרו של כלל פיננסים, להורדת הריבית היו שתי סיבות מרכזיות נוספות: תחזית צמיחה גבוהה מדי ל-2009 והעלייה בריבית הריאלית במשק.



להערכת כלכלני בית ההשקעות כלל פיננסים תחזית הצמיחה של בנק ישראל לשנת 2009 גבוהה מדי. להערכת בית ההשקעות הצמיחה תהיה בשיעור של 1% עד 1.5%. האטה חריפה יותר ממה שציפו לה בבנק ישראל מכריחה את הבנק לפעול בהתאם, אם כי לא בטוח שבמקרה זה נדרשת פעולה שלא בישיבה מן המניין.



למרות הורדות הריבית של בנק ישראל בשבועות האחרונית, הירידה בציפיות האינפלציוניות גרמו לכך שהריבית הריאלית במשק דווקא עלתה. כיום, אחרי ההפחתה, עומדת הריבית הריאלית על 2%-2.5%, רק במעט נמוך מיעד הריבית של בנק ישראל בתקופה של צמיחה רגילה. להערכת גרינפלד "בנק ישראל שואף לריבית ריאלית נמוכה לכן בחר להפתיע את המשק עם הורדת ריבית".



מעבר לשתי הבעיות הללו בבית ההשקעות מונים גם את בעיות האשראי הנוספות במשק אשר הורדת הריבית צפויה להקל עליה. לדברי גרינפלד "בהינתן שהציפיות האינפלציוניות ישארו ברמתן הנוכחית, בנק ישראל ימשיך להוריד את הריבית גם במהלך השנה הבאה עד לרמה של 2%-2.5%".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully