וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם שוק המניות בארה"ב מעדיף נשיא דמוקרט או רפובליקן?

TheMarker

12.11.2008 / 15:14

בעת חילופי שילטון קיים צפי לשינוי המוביל לתשואות חיוביות בשוק המניות בחודש נובמבר, חודש הבחירות, אך בטווח של שנה לאחר הבחריות לאחר הבחירות הניב השוק תשואה שלילית לרוב; עובדה זו עשויה להשתנות בבחירות הנוכחיות על רקע המשבר הכלכלי ותגובתו השלילית החדה של שוק



אחת לארבע שנים כשאזרחי ארה"ב בוחרים לעצמם נשיא עושה רושם ששוקי ההון הגלובלים עוצרים לרגע קל את נשימתם בהמתנה ובציפייה דרוכה לתוצאות. כבכל מערכת בחירות עולה לדיון השאלה איזה נשיא טוב יותר לשוק ההון דמוקרט או רפובליקן?



ההיסטוריה מלמדת כי על אף התפיסה המקובלת הרווחת בקרב משקיעים, כי למאורע דרמטי ובלתי שגרתי כבחירות קיימת השפעה חיובית מהותית על התנהגות שוק המניות, אין על פי רוב לאירוע כזה השפעות על השוק. אמנם בעת חילופי שילטון קיים צפי לשינוי המוביל לתשואות חיוביות בשוק המניות בחודש נובמבר, חודש הבחירות, אך בטווח של שנה לאחר הבחריות לאחר הבחירות הניב השוק תשואה שלילית לרוב. עובדה זו עשויה להשתנות בבחירות הנוכחיות על רקע המשבר הכלכלי ותגובתו השלילית החדה של שוק המניות בחודשים שקדמו לבחירות.



על מפת השילטון בארה"ב נמצאת המפלגה הדמוקרטית הנחשבת חברתית יותר והמפלגה הרפובליקנית נחשבת שמרנית יותר. על פי סקרים שנערכו בקרב אנשי שוק ומשקיעים בארה"ב, שוק המניות האמריקאי עשוי להגיב לרוב טוב יותר כאשר המפלגה הרפובליקנית מנצחת בבחירות. עם זאת, הלכה למעשה עם הזמן כהונתם של ממשלים דמוקרטים הבורסות הניבה תשואות יפות יותר.



במחקר שערך הפדרל ריזרב של סן פרננסיסקו נמצא כי לממשל הדמוקרטי עדיפות קטנה אך מובהקת בשוק המניות על פני ממשל רפובליקני. הן מבחינת ממוצע התשואות בשוק והן מבחינת מספר קדנציות של ממשל דמוקרטי בהן נרשמה תשואה חיובית.



במערכות בחירות בהן הוחלף השילטון בין אם לטובת המפלגה הדמוקרטית ובין אם לטובת הרפובליקנית, בטווח המיידי של שבוע שבועיים לאחר היוודע תוצאות הבחירות, לא ניכר הבדל בהתנהגות שוק המניות. עם זאת, בבחיתנ תקופה של 12 חודשים לאחר הבחירות הניב שוק המניות במוצע תשואה חיובית של 12% כאשר בבחירות הוחלף השילטון לטובת דמוקרטים. זאת לעומת תשואה שלילית של כ-9% באותהתקופה כאשר בבחירות הוחלף השילטון לטובת הרפובליקנים.



ההערכות בשוק המצביעות כי עד סוף השנה עשוי שוק המניות להיסחר על רקע הציפיות לשינוי מיוחל ולפחות בטווח הקצר קיים סיכוי להפוגה בירידות שחווינו בחודשיים האחרונים ואף לעליות. בטווח הארוך יותר עם שוך גלי האהדה לאובמה מדובר בסיפור אחר לחלוטין. ארה"ב נשארת עם בעיותיה הבסיסיות, הידרדרות בשוק העבודה ושוק דיור שטרם נגע בתחתית.



במעבר מקמפין בחירות של מועמד המתאפיין בהצהרות לתפקיד שגרתי כנשיא בפועל הנבחן במעשים, מוקדם להעריך כיצד יתמודד אובמה עם רף הציפיות האדיר ועם המורכבותה הגדולה של כלכלת ארה"ב.



בנוגע לטיפול במשבר הכלכלי לא צפויות הפתעות או שינויים משמעותיים. קיימת הסכמה לגבי דרכם של שר האוצר פולסון ויו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי וסביר שמדניות זו תימשך גם בימי ברק אובמה. השינויים הצפויין בכל זאת הן פתרון לבעיית עיקול הבתים, הרחבת ביטוח הבריאות לאזרחים והעלאת מיסים בקרב האוכלוסיה האמידה בטווח הארוך.



על פי נסיון העבר, השנה הראשונה לחילופי השילטון משמשת כתקופת התארגנות עובדה התומכת בהותרת המדיניות התוכחית על כנה כאפשרות הריאלית היחידה. לאחר שהדי השינוי בארה"ב יחלפו יהיה צורך להתמקד שוב בפתרון של בעיות וקשיים. שוק ההון עתיד לשקף מאמץ ומציאות זו.



הכותב ויקטור בהר הוא כלכלן ביחידת המחקר של בנק הפועלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully