וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אי.בי.אי על שוק האג"ח העולמי ב-2009: צפי לתשואה גבוהה ורווחי הון גדולים בפרק זמן קצר

TheMarker

12.11.2008 / 16:01

להערכת אייל קליין האסטרטג הראשי של בית ההשקעות השילוב של עליית תשואות האג"ח הממשלתי, ריבית מוניטרית יציבה שהיא עדיין נמוכה בקנה מידה היסטורי, אינפלציה זניחה ואף לפרקים שלילית וסביבת מרווחים נדיבה בשוק האג"ח הקונצרני, צפויים יחדיו ליצור במהלך 2009 הזדמנויו



להערכת אייל קליין האסטרטג הראשי של בית ההשקעות אי.בי.אי הלחץ על שוקי החוב יהיה מורגש במהלך 2009 וריבוי ההיצע של אג"ח ממשלתי בעולם יתן את אותותיו על מחירי האג"ח ככל שיעבור הזמן וניכנס לתוך 2009.



להערכת קליין השילוב של עליית תשואות האג"ח הממשלתי, ריבית מוניטרית יציבה שהיא עדיין נמוכה בקנה מידה היסטורי, אינפלציה זניחה ואף לפרקים שלילית וסביבת מרווחים נדיבה בשוק האג"ח הקונצרני, צפויים יחדיו ליצור במהלך 2009 הזדמנויות אטרקטיביות בשוק האג"ח אשר יבואו לידי ביטוי בתשואה אבסולוטית גבוהה ואפשרות לרווחי הון נאים תוך פרקי זמן קצרים יחסית.



גם באירופה, כמו בארצות הברית מחזק קליין בדעה כי 2009 צפויה להיות מתאימה להשקעות באג"חים. ריבית מוניטרית יציבה במגמת ירידה, מרווחים רחבים מעל ריבית חסרת סיכון בעולם הקונצרני, ולחץ של מנפיקים רבים להגיע לשוק ולגייס לאחר שהתאפקו זמן רב ודרגות החופש שלהם הצטמצמו. המרווח של אג"ח קונצרני בדירוג AAA לטווח של 5 שנים התרחב זה מכבר לכדי 125 נקודות בסיס מעל אג"ח ממשלת גרמניה, אג"ח בדירוג AA נסחר במרווח של 160 נקודות בסיס, ואג"ח בדירוג A מניב כ-250 נקודות בסיס מעל אג"ח חסר סיכון.



מבין כלכלות דרום אמריקה, ברזיל היא היחידה שמציגה כלכלה יציבה, דירוג אשראי בקבוצה של "השקעה", צפי לצמיחה של 3.5% ב-2009, ויתרות מט"ח של מעל 200 מיליארד דולר. להערכת קליין אולם ברזיל צפויה לסבול מההרעה החדה בתנאי הסחר, מהירידה במחירי הסחורות אותן היא מייצאת, ומשחיקה משמעותית ברווחי החברות המקומיות.



לדברי קליין המטבע המקומי צפוי לסבול מתנודתיות חריפה ועשוי למחוק כל תשואה חיובית ולכן למי שמעוניין בכל זאת לחשיפה לקרדיט של דרום אמריקה ממליץ קליין להתמקד באג"חים דולריים של ממשלת ברזיל. למשל, אג"ח לטווח של 10 שנים נסחר כיום בתשואה של 380 נקודות בסיס מעל אג"ח מקביל של ממשלת ארה"ב (= תשואה אבסולוטית של 9.5%). קליין ממליץ למשקיע שאין לו צורך מיוחד לחשיפה לכלכלת ברזיל לוותר, ובתשואה של למעלה מ-10% ירכוש אג"ח דולרי של חברת חשמל לישראל.



לגבי כלכלות מזרח אירופה, כמעט ולא מוצאים באי.בי.אי סיבה להשקיע – לא באג"ח, לא במניות, ולא במטבעות. ככל שהמשבר העולמי הולך ומחמיר, כך מצבן של מדינות מזרח אירופה הפך בעייתי יותר. כמות נכבדת של מדינות מזרח אירופאיות – אשר נהגו לממן את הגירעון בחשבון השוטף על ידי זרם השקעות זרות – התעוררו למציאות בה הגירעונות הולכים וגדלים בעוד הכסף הזר עושה דרכו בדיוק בכיוון ההפוך - החוצה.



גירעונות גדולים בחשבון השוטף מאפיינים במיוחד את בולגריה עם מינוס של 24.4% תוצר, מולדובה עם מינוס 20% תוצר, לטביה וליטה עם מינוס 15% תוצר וניכר כי חלק גדול ממדינות אלה אפשרו לעצמן רמת חיים שהיא מעל ליכולתן.



כמה ממדינות מזרח אירופה הינן בעלות חוב חיצוני גדול יחסית או גירעונות תקציביים גדולים להונגריה למשל, גירעון של 9% תוצר, במדינות אחרות מוצאים באי.בי.אי סקטור בנקאות מנופח וממונף עם פרופיל פירעונות מדאיג שסופו עשוי להסתיים בפריסה מחדש של החוב.



שתי המדינות אשר בכל זאת ניתן לשקול לצורך השקעה לדברי קליין הן רוסיה ופולין – בדגש על השקעה בממשלות תוך גידור החשיפה המטבעית. למרות ההרפתקה האומללה בגיאורגיה רוסיה נותרה רוסיה עם עודף של 5.5% בחשבון השוטף ויתרות מט"ח שמגרדות את ה-600 מיליארד דולר. באי.בי.אי מתקשים לראות את ממשלת רוסיה מגיעה למצב בו היא שומטת מרצון חובות אג"ח מול משקיעים זרים - משקיעים אותם רוסיה טיפחה והתאמצה למשוך במשך שמונה השנים האחרונות.



פולין, נמצאת במסלול יציב לקראת הצטרפות לאיחוד המוניטרי (2012), המשמעת הפיסקאלית גבוהה ויש למדינה רשת ביטחון מהאיחוד האירופי גם אם היא לא רישמית. לדעת קליין גורמים אלו מתומחרים עד תום בשוק הפולני ובאי.בי.אי מעדיפים השקעה בכלכלה הישראלית על פני כלכלת פולין כמו אג"ח דולרי של ממשלת ישראל נראה לנו עדיף בעשרות מונים על פני אג"ח של ממשלת פולין.



בא.בי.אי מסמנים את שוק המניות בחו"ל כאטרקטיבי בעת הזו, אך ורק למשקיע שהוא בעל אורך נשימה ואשר יפזר את השקעתו בין הסקטורים השונים בתבונה. התמקדות בסקטורים כגון תקשורת, טכנולוגיה, תשתית, בריאות, תעשיות, ובמניות הפיננסיים, בד בבד עם פרישׂת ההשקעה על פני שני מטבעות לפחות כאשר ההעדפה שלנו היא לדולר ואירו – צפויה לדעתנו להיות אסטרטגיה מנצחת בטווח הארוך.



לכל אותם אלה שאין להם את הפריבילגיה של אורך נשימה, שביצועיהם נמדדים יומית או חודשית , שרגישים לתנודתיות ואשר מעוניינים להרוויח מקסימום כסף במינימום זמן – מזהירים כי שוק המניות בחו"ל עוד עשוי לזמן לנו הפתעות לשלילה וכי מה שנראה כיום זול יכול להיראות זול עוד יותר בעוד זמן קצר.



אנו מצפים כי שחקנים מסוג זה יוותרו לעת עתה על שוק המניות בחו"ל ויתמקדו בשוק האג"ח בחו"ל שמציע תשואות אטרקטיביות בד בבד עם יציבות יחסית, או לחלופין בשוק המניות המקומי (בישראל) אשר לכל הפחות חוסך את הסיכון המטבעי הכרוך ביציאה להשקעה בחו"ל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully