וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נוכח המצב, האוצר ינסה לקצץ בהוצאות הביטחון

מירב ארלוזורוב

13.11.2008 / 8:20

המשרד עשוי לנצל את העיכוב באישור התקציב כדי להציע חלופה, לפיה כספים שיועדו לביטחון יופנו להאצת הפעילות במשק

משרד האוצר עשוי להציע חלופה לתקציב 2009, שבה יופנו כספים בהיקף נרחב להאצת הפעילות במשק. זאת נוכח המשבר הכללי ועל חשבון סעיפים קיימים בתקציב. בין השאר, ייתכן שהאוצר יציע להקטין את היקף תקציב הביטחון ב-2009 - ולהפנות את הכספים שיתפנו להשקעה במשק.

באוצר מודאגים ממצב המשק, שעל-פי כל התחזיות עומד להיכנס להאטה משמעותית. תחזיות מעודכנות של כלכלנים נוקבות בשיעור צמיחה של 1.7%-2% בלבד ב-2009, לעומת תחזית של 3.5% שעל בסיסה נבנתה הצעת התקציב לשנה הבאה.

כתוצאה מההאטה צפויה ירידה חדה בהכנסות ממסים. תחזיות אחרונות נוקבות בפיגור של 15 מיליארד שקל בהכנסות ממסים, לעומת התחזית בהצעת התקציב. ישראל עלולה להגיע לגירעון של 3% - הסף הגבוה ביותר שמאפשרת אמנת מאסטריכט.

ההאטה החריפה והגירעון גם כך מגבילים מאוד את יכולת האוצר לפעול להאצת פעילות המשק. זאת, כאשר באוצר עומדים על כך שיש לשמור על מסגרת ההוצאה שנקבעה בהצעת תקציב 2009. כל חריגה מעבר לכך תסבך את ישראל עם גירעון גדול עוד יותר.

גמישות מועטה מאוד

לאחר שמסגרת ההוצאה בתקציב 2009 וגם הרכב ההוצאה של התקציב כבר נקבעו, הגמישות של האוצר בהפניית כספים לפרויקטים שיעודדו צמיחה מוגבלת ביותר. מדובר, כנראה, בגמישות של כמה מאות מיליוני שקלים לכל היותר.

אחת ההצעות הנבחנות כיום באוצר, לכן, היא שינוי הרכב התקציב. הצעה זו לא היתה עולה לו הכנסת היתה מאשרת את הצעת תקציב 2009 - שבכל מקרה היא החלופה המועדפת על האוצר.

איחור באישור התקציב עד לאחר הבחירות, בפברואר, משמעו הקפאה ארוכה של כל התוכניות התקציביות ל-2009. עם זאת, מכיוון שהכנסת כנראה אינה עומדת להצביע על התקציב לפני הבחירות, ייתכן שהאוצר ינסה לנצל זאת כדי לפנות מקורות תקציביים גדולים, של מיליארדי שקלים, להאצת המשק.

לשם כך יידרש שינוי בתקציב, כלומר, הקצאת הכספים תשונה בתוך המסגרת התקציבית. האוצר שוקל לטעון כי הגידול בתקציב הביטחון, בהתאם להמלצות ועדת ברודט, אינו במקומו, מכיוון שהנחות הצמיחה של הוועדה אינן מתקיימות - ולכן הדבר מצדיק הפניית פחות תקציבים לביטחון ויותר תקציבים לעידוד השקעות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully