וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות המסים תוקפת את היוזמה לייצוא מכוניות משומשות: "חברות הליסינג מבקשות ליצור כשל שוק חדש"

דניאל שמיל

13.11.2008 / 9:38

ברשות מגדירים את המהלך כ"ביטוח נגד ירידת ערך" ומעריכים את עלותו למשק במאות מיליוני שקלים בשנה


רשות המסים הגיבה בחריפות ליוזמה של איגוד סוחרי הרכב לייצא מכוניות משומשות: "ההצעה נטולת תוחלת כלכלית, עלותה גבוהה והיא מהווה טיפול ממשלתי במקום שאין בו כשל שוק, למעט היצע גדול של כלי רכב בגילאים עד שלוש שנים, כל זאת לאור הגידול הגדול בחלקם של חברות הליסינג מכלל רכישות הרכב בישראל בשנים האחרונות. כעת, בצר להן, פונות חברות הליסינג באמצעות איגוד לשכות המסחר, בבקשה ליצור כשל שוק חדש".

ברשות מגדירים את המהלך כ"ביטוח נגד ירידת ערך" ומעריכים את עלותו למשק במאות מיליוני שקלים בשנה, "כאשר התועלת למשק אינה ברורה".

עוד נמסר מהרשות כי "הטיעון שהמהלך יכול לסייע לחילוץ שוק המשומשות מההאטה בה הוא נמצא אינו אלא ניסיון לאחז את עיני הציבור, שכן התועלת היחידה שתגרם מהמהלך היא הקטנת ההיצע בשוק המשומשות, מה שיסייע למוכרי כלי הרכב המשומשים. לאור העובדה שיש להניח כי ניתן יהיה לייצא רק כלי רכב במצב סביר וחדשים יחסית, אפשר להניח במידה גבוהה של ודאות שמרבית היצוא ייעשה על ידי מי שמחזיק במלאי גדול של כלי רכב בני שנים אחדות, קרי חברות הליסינג.

יתר הציבור ייצא נפסד מהמהלך שכן במקום לתת לכוחות השוק לעשות את שלהם ולאפשר לביקוש לפגוש את ההיצע ללא כל התערבות, מתערבת המדינה כאילו יש כאן כשל שוק. ולא היא".

ברשות טוענים כי "ההאטה" בשוק הרכב המשומש אינה אלא שם קוד לכך שבמחירים הנתונים, הביקוש לרכב משומש מכל מקור שהוא, נמוך. לפיכך, כדי להגביר את הביקושים, מבקש איגוד לשכות המסחר בשם חברות הליסינג המאוגדות בו, להקטין את ההיצע כדי להעלות את מחירי הרכב ובכך לסייע לרווחי חברות הליסינג תחת להקטין את המחירים כך שישקפו את ירידת הערך הריאלית, מהלך שכמובן יש בו כדי לסייע דוקא למשקי הבית. כמובן שאם משקי הבית היו מחזיקים באותה התפלגות של חברות הליסינג לעניין גיל הרכב הממוצע, הרי שההשפעה היתה אחידה. אולם, מניתוחים שנערכו ברשות המסים עולה כי בעוד שחברות הליסינג מחזיקות בעיקר בכלי רכב בני עד שלוש שנים, הרי שהציבור מחזיק בעיקר בכלי רכב שגילם מעל שלוש שנים".

לפי התוכנית לייצוא רכב משומש, אותה מוביל איגוד לשכות המסחר בתמיכת משרד התחבורה, סוחרי הרכב המשומש יקבלו זיכוי מס על כל מכונית משומשת ישנה שתיוצא, שישמש בקניית רכב חדש. זיכוי המס יינתן לפי החלק היחסי של המיסוי ממחיר הרכב במחירון בעת המכירה. להערכת יוזמי התוכנית, מכוניות מישראל ייזכו לפופולאריות אם יוכלו להימכר במחיר תחרותי, ללא המסים הגבוהים, ויציעו תיבת הילוכים אוטומטית ומזגן המתאים לאקלים הנוכחי. ההערכה היא שמחירי המכוניות ינועו בין 5,000 ל-6,000 דולר, וכי הן יוצאו דרך ירדן ומצרים, ויימכרו בסוריה, עיראק, סודאן, לוב ואלג'יריה.

הייצוא נחוץ לשוק הרכב המשומש, שמתמודד עם האטה ממושכת במכירות. הקושי למכור מכוניות משומשות משפיע מאוד על חברות הליסינג, הזקוקות לתזרים מזומנים בימים אלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully