וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנקים בלבנון חומקים מהמשבר הגלובלי

אי-פי

13.11.2008 / 6:43

למרות המצב הפוליטי הרעוע, הבנקים במדינה משגשגים



>> בתקופה שבה ענף הפיננסים העולמי עצבני ורגיש, לבנון זוכה לעדנה לא צפויה. המדינה כלל לא נפגעה מהסערה, הבנקים שלה שופעים כסף מזומן, מגדילים את רווחיהם ואף מושכים אליהם מפקידים חדשים.

יש מי שאומר שהגורם לכך הם שלושה עשורים של טלטלות פוליטיות וצבאיות, שדווקא הביאו לתוצאות טובות בכך שהגנו על הבנקים הלבנוניים מהשלכות המשבר הפיננסי הבינלאומי. אחרים אומרים שמדובר רק באסטרטגיה זהירה ומסורת יציבה של בנקאות.



"לבנון לא תושפע מהמשבר הפיננסי הבינלאומי משום שהבנק המרכזי הפעיל את השליטה הדרושה על מתן אשראי", אמר השבוע נגיד הבנק המרכזי, ריאד סלאמה.



תקנות מחמירות שכפה הבנק המרכזי במהלך השנים מנעו מבנקים מקומיים מלהשקיע בנגזרים ובהלוואות על בתים בחו"ל - השקעות שנחשבות לסיבה העיקרית למשבר הנוכחי. בכך הם הצליחו להגן על לבנון מהשפעת המשבר העולמי.



חלק ניכר מ-60 הבנקים בלבנון הם בבעלות משפחתית. הם נוטים להימנע מהשקעות גדולות בשווקים בינלאומיים. במקום זה הם מתמקדים בהלוואת מיליארדי דולרים לממשלה בביירות בעבור שיעורי ריבית גבוהים יותר מבשוק האמריקאי.



הסכם חשאיות ותיק שאוסר על בנקים לחשוף את לקוחותיהם מושך לקוחות מהעולם הערבי, שמעוניינים בהגנה המובטחת על זהותם. כמו כן, באופן מסורתי, רוב הלבנוניים מעדיפים לחסוך את כספם מלהשקיע אותו במניות מסוכנות. העדפה זו גם סייעה לשמור את הכסף בבנקים.



"רוב האנשים בלבנון מפקידים את כספם בבנק, בשונה מלקוחות מתוחכמים ברחבי העולם שמשקיעים את כספם בדרכים שונות", אומר פאדי מובארק, גזבר בקרדיט בנק. "לחלק מהבנקים יש נזילות ביחס של 30%-40% מפקדונותיהם, ולכן הבנקים לא נפגעו ישירות מהמשבר".



שרדו את המתיחות עם ישראל



"הבנקים בלבנון לא רק שרדו את המשבר בלא פגע, הם גם מושכים אליהם מפקידים מחוץ למדינה", אומר מובארק. חלק מהבנקים הפקידו בלבנון כסף שהופקד בעבר במוסדות בחו"ל.



מערכת הבנקאות בלבנון עומדת בניגוד מוחלט לחוסר היציבות הפוליטי, החוב הלאומי הגבוה והגרעונות הכרוניים בתקציב המדינה. היא שרדה את מלחמת האזרחים שהתחוללה בשנים 1975-1990, משברים פוליטיים תכופים ואת המתיחות עם ישראל.



סלאמה, נגיד הבנק המרכזי והאיש שעומד מאחורי החוקים הנוקשים של הסקטור הבנקאי, אומר שבכדי להבטיח יציבות, הבנק המרכזי ביסס את האסטרטגיה שלו על פרוטוקול באזל 2 - חוקים מומלצים בנוגע לדרישות הון לבנקים - ושמר על נזילות גבוהה במאזן הבנקים. לדבריו, צעד זה איפשר לבנקים לשמור על שליש מהמאזן בן ה-90 מיליארד דולר נזיל.



נכסי הבנקים הפרטיים שווים יותר מ-100 מיליארד דולר - כמעט פי ארבעה מהתמ"ג. נכסי המט"ח בבנק המרכזי עלו בהתמדה לכמעט 20 מיליארד דולר, ושוויין של 9.2 מיליון אונקיות הזהב של הבנק המרכזי מוערך עתה ביותר מ-6.9 מיליארד דולר.



פרדי באז, סמנכ"ל הכספים של בנק אאודי, אחד הבנקים המובילים בלבנון, אמר החודש שלמשבר הבינלאומי יש השפעה קטנה על הסקטור הבנקאי בלבנון. לדבריו, בנק אאודי איבד פחות מ-20 מיליון דולר, שהם 0.1% מההפקדות של הבנק, שהושקעו בליהמן ברדרס בארה"ב.



באז אמר לעיתון א-נאהר, שההפקדות בבנקים הלבנוניים עלו ב-9 מיליארד דולר בתשעת החודשים הראשונים של 2008. מדובר בשיא הגבוה בצורה משמעותית מהעלייה השנתית הממוצעת אשר נעה בין 2 ל-6 מיליארד דולר בשנים האחרונות.



רווחי הבנקים המובילים בלבנון עולים גם הם. בנק אאודי הודיע באוקטובר שרשם רווח נקי של 180.6 מיליון דולר בתשעת החודשים הראשונים של 2008 - עלייה של 28.7% מהתקופה המקבילה ב-2007. עוד מוסד מוביל, בלום בנק, הודיע שרווחיו עלו ל-198 מיליון דולר באותה התקופה - עלייה של 34% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.



"לבנון מעולם לא נחשבה למקלט הפיננסי הטוב והבטוח ביותר", אמר באז, "אך כעת היא נתפסת כמפלט האחרון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully