וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר עשוי לנצל את העיכוב באישור התקציב כדי לקצץ בהוצאות הביטחון

מירב ארלוזורוב

13.11.2008 / 6:51

בלי פינוי מקורות בתוך מסגרת התקציב, האפשרות להסיט כספים לפרויקטים שיעודדו האצת הפעילות במשק מוגבלת



>> משרד האוצר עשוי להציע חלופה לתקציב 2009, שבה יופנו כספים בהיקף רחב להאצת הפעילות במשק. זאת לאור המשבר הכללי ועל חשבון סעיפים קיימים בתקציב. בין השאר, ייתכן שהאוצר יציע להקטין את היקף תקציב הביטחון בהצעת התקציב ל-2009 - ולהפנות את הכספים שיתפנו להשקעה במשק.

באוצר מודאגים ממצב המשק, שעל פי כל התחזיות עומד להיכנס להאטה משמעותית ב-2009. תחזיות מעודכנות של כלכלנים נוקבות בשיעור צמיחה של 1.7%-2% בלבד ב-2009 לעומת תחזית צמיחה של 3.5%, שעל בסיסה נבנתה הצעת התקציב לשנה הבאה.



כתוצאה מההאטה צפויה ירידה חדה בהכנסות המדינה ממסים. תחזיות אחרונות נוקבות בפיגור של 15 מיליארד שקל בהכנסות ממסים, לעומת התחזית בהצעת התקציב. ישראל עלולה להגיע כך לגירעון של 3% - הסף הגבוה ביותר שמאפשרת אמנת מאסטריכט.



ההאטה החריפה והגירעון הגדול גם כך מגבילים מאוד את יכולת האוצר לפעול להאצת פעילות המשק. זאת, כאשר באוצר עומדים על כך שיש לשמור על מסגרת ההוצאה שנקבעה בהצעת תקציב 2009. כל חריגה מעבר לכך תסבך את ישראל עם גירעון גדול עוד יותר.



בתוך מסגרת התקציב



לאחר שמסגרת ההוצאה בתקציב 2009 וגם הרכב ההוצאה של התקציב כבר נקבעו, הגמישות של האוצר בהפניית כספים לפרויקטים שיעודדו צמיחה מוגבלת ביותר. מדובר, כנראה, בגמישות של כמה מאות מיליוני שקלים לכל היותר.



האוצר מתכוון אמנם למנף את הגמישות הזאת ככל יכולתו - למשל, על ידי הסרת חסמים המונעים ביצוע פרויקטים על ידי המגזר הפרטי, ואישור פרויקטים רב-שנתיים גדולים - שגם אם היקף ההוצאה עליהם ב-2009 נמוך, ההוצאה בשנים הבאות צפויה לגדול מאוד. אף על פי כן, הגמישות של צעדי האוצר מוגבלת.



אחת ההצעות הנבחנות כיום באוצר, לכן, היא שינוי הרכב התקציב. הצעה זו לא היתה עולה לו הכנסת היתה מאשרת את הצעת תקציב 2009 - שבכל מקרה היא החלופה המועדפת על האוצר.



עד אחרי הבחירות



איחור באישור התקציב עד לאחר הבחירות, בפברואר, משמעו הקפאה ארוכה של כל התוכניות התקציביות ל-2009. עם זאת, מכיוון שהכנסת כנראה אינה עומדת להצביע על התקציב לפני הבחירות, ייתכן שהאוצר ינסה לנצל זאת כדי לפנות מקורות תקציביים גדולים, של מיליארדי שקלים, להאצת המשק.



לשם כך יידרש שינוי בהרכב התקציב, כלומר, הקצאת הכספים תשונה בתוך המסגרת התקציבית הנתונה. ראשית, האוצר שוקל לטעון כי הגידול בתקציב הביטחון, בהתאם להמלצות ועדת ברודט, אינו במקומו, מכיוון שהנחות הצמיחה של הוועדה אינן מתקיימות - ולכן הדבר מצדיק הפניית פחות תקציבים לביטחון ויותר תקציבים לעידוד השקעות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully