וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סכנה קיומית לחברות הביוטק הישראליות הקטנות

דוד סולומון

13.11.2008 / 6:51

ענף הביוטק



>> המשבר הכלכלי העולמי יותיר אחריו נפגעים רבים, זה ברור לכולם. ואולם יש כמה ענפים שעדיין לא ברור כיצד יושפעו ממנו.

אחד הענפים האלה הוא ענף הביוטק והביומד העולמי. העקרונות המבדילים את ענף הביוטק משאר ענפי הכלכלה - השקעות עתירות הון לטווח ארוך ושנים רבות של פעילות ללא הכנסות - עשויים מצד אחד להגן עליו מחשיפת יתר למשבר, אך מצד שני עלולים לגרום לקריסת חברות בשנים הקרובות. ראשי הענף כוססים בימים אלה ציפורניים, מחכים להתפתחויות ומחזיקים אצבעות בתקווה שהגלים הגבוהים יעברו והסערה תשכח.



בענף הביוטק הישראלי החרדה היא גדולה הרבה יותר. בימים אלה נמצא הענף על פרשת דרכים. בהשוואה לחברות ביומד ציבוריות בשווקים שונים בעולם, הזרוע הישראלית הציבורית של ענף הביוטק היא "עוף מוזר". חברות הביוטק הישראליות הן חברות קטנות, שגייסו סכומים קטנים בהשוואה לחברות דומות בעולם, ורובן ממוקדות בדרך כלל במוצר אחד או במוצרים בודדים.



התחום מאופיין בכמה פרמטרים ייחודיים: תקופת פיתוח ארוכה ביותר, עלות פיתוח גבוהה וסיכון פיתוח וסיכון רגולטורי גבוה מאוד (הסתברות תרופה לסיים בהצלחה ניסויים קליניים מוערכת ב-10%-20% בלבד).



מנגד עומד הפרס להצלחה - תשואה של עשרות אלפי אחוזים על ההשקעה. לכן, הפוטנציאל הטמון בחברה, אופיה, סטטוס הפיתוח שלה וקצב שריפת המזומנים שלה מהווים פרמטרים שיכריעו את גורלה בסיטואציה שבה הסנטימנט להשקעות שלילי ביותר. כעת גיוס הון נהפך למשימה קשה, במיוחד בענף הנחשב למסוכן. לכן, המשימה הבסיסית העומדת כיום בפני החברות בענף היא לשרוד תוך יצירת ערך במסגרת מזומנים קיימת. חברות קטנות, שקצב שריפת המזומנים שלהן גבוה ונכנסו למשבר עם קופה מדולדלת, עלולות למצוא עצמן בתקופה הקרובה בפני שוקת שבורה.



יש שיטענו, ואולי בצדק, כי בזמנים של גאות בשוק ההון לחברות הישראליות יש יתרון על פני חברות הביוטק הגדולות בעולם: יש להן גמישות רבה יותר, תהליכי קבלת ההחלטות קצרים יותר והפיתוח הממוקד עשוי להניב תוצאות שהמובהקות שלהן גדולה יותר. אבל אין ספק כי בעתות משבר יש חיסרון גדול מאוד לעובדה שהחברות הישראליות קטנות יותר, בעלות פורטפוליו פיתוחים צר להחריד וחסרות רמת מזומנים מספקת. נקודה נוספת היא השתקפות ענף הביומד בעיני המשקיעים בשוק. כיום הענף נראה מאוד הומוגני מנקודת הראות של המשקיעים. הסנטימנט למרבית החברות בענף היה שלילי מתחילת השנה. סביר להניח שבצונאמי העסקי שעובר על הכלכלה העולמית בימים אלה, יתבצע תהליך סלקציה טבעי בין החברות. מי שישרוד יהיו אלה שיצליחו לעבור את התקופה הקשה תוך יצירת ערך - היכולת להנביט זרעים, שיבשילו כאשר הסופה תעבור.



מנהלי החברות צריכים להבין כי בתקופה קשה יש לחדד את המודל העסקי ולבחון את התאמתו למציאות, לפעול ליצירת פעילויות תומכות שאינן עתירות הון ולנסות לגייס הון ממקורות פרטיים מתמחים. צריך גם לשקול אפשרות של מיזוגים או שינויים מבניים כאלה ואחרים, שיכולים לחזק את האיתנות הפיננסית תוך יצירת מינוף אסטרטגי של החברה.



הכותב הוא מנכ"ל חברת מיקרומדיק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully