וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משקי הבית רק הולכים להרוויח מהמשבר

יוסי אש

13.11.2008 / 6:51

מתכוננים למיתון



>> זוהי שעתם היפה של משקי הבית. בעוד כותרות העיתונים צועקות מכל עבר "המיתון בפתח! הדקו את החגורות! הפסיקו לקנות!" מה שאנחנו בעצם צריכים לעשות הוא לקנות, לבלות ולהמשיך לצרוך - להניע את גלגלי הכלכלה שלנו. אחרת, במו ידינו נהפוך תיקון קטן למיתון גדול.

בישראל, יש 2.1 מיליון מועסקים ושיעור האבטלה הוא 5.9% מכוח התעסוקה. לפי הערכות, המיתון יגרום לפיטורים של כ-15 אלף עובדים, המהווים כ-0.6% מכוח התעסוקה. בואו ניישיר מבט לעובדות: במי המיתון יפגע באמת? כמובן שאלה שיפוטרו ייפגעו קשות, חלקם ייקלעו גם לקשיים כלכליים נמשכים. אך חרב הפיטורים מרחפת גם מעל ראשי עובדים נוספים, ויכולה לגעת בעוד כ-10% מכוח העבודה - שנמצאים בסכנת פיטורין, וצריכים אף הם לחשוש למקום עבודתם. אותם 10% צריכים לקרוא היטב את כותרות העיתונים, להאזין לשלל עצות המומחים, להדק את החגורה, להקטין את מסגרות האשראי, לדחות קניות ולהתכונן לחרב הפיטורים המתנפנפת.



ומה עם שאר משקי הבית? האם עובדי המדינה, הרשויות המקומיות, מערכת הביטחון, משרד החינוך, קופות החולים, המונופולים הגדולים וחבריהם צריכים לחשוש מפיטורים? האם שכרם ייפגע? סביר להניח שלא. המיתון יחלוף מעל ראשם והם אף ירוויחו ממנו. המחירים יירדו בגלל התחרות בין החברות הגדולות המשוועות למזומנים ונחנקות מחוסר באשראי. מחירי הדלק והאוברדראפט יורדים, וסך הכסף הפנוי מההכנסה יגדל. כמה גדול האבסורד, אך רוב משקי הבית יוכלו לקנות במהלך המיתון עוד יותר ממה שהיו רגילים לקנות לפני המיתון, אך כותרות העיתונים בשלהם: הדקו, צמצמו, דחו וחכו.



לפי סקר שנערך בשבוע שעבר, 41% מאזרחי המדינה צימצמו כבר את הקניות ודחו רכישות בשל הפחד מהמיתון. הבה ונניח ש-10% מתוכם עשו זאת מחשש ריאלי, אמיתי. אצל 31% פעל האפקט הפסיכולוגי. בחנות השכונתית שלי עובדים ארבעה מוכרים. בעל החנות סיפר לי שבחודש האחרון המכירות שלו ירדו ב-30%, וכדי להקדים תרופה למכה הוא פיטר את אחד העובדים. זהו הנפגע הראשון מהמיתון, עוד לפני שפוטר איש אחד בגלל המיתון האמיתי. שליש מאתנו, לפי אותו סקר, צימצם את הרכישות שלא על בסיס ריאלי. אנחנו בעצמנו גרמנו לאותו עובד שיפוטר, לא המיתון גרם לזה ולא מחנק האשראי העולמי. אנחנו בעצמנו.



המשבר הנוכחי הוא משבר של עשירים. הטייקונים יפסידו הון רב. אנחנו, משקי הבית, ברובנו לא ניפגע. לכו לקנות, טיילו בקניונים, כנסו לחנות השכונתית, חדשו את מלאי בגדי החורף ואל תחששו. אם אתם מאותם 10% הקרובים לאזורי הסכנה, הדקו את החגורות, אך לאותם 90% שמקום עבודתם בטוח, אני קורא לצאת ולעשות מעשה אזרחי הגון ונכון - ללכת ולקנות. בכך נסייע לעסקים הקטנים ונעזור לעובדים לצלוח את המשבר.



הכותב הוא יו"ר איגוד היועצים והמאמנים לכלכלת המשפחה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully