וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האדריכל איתי אלמוג-בר: "אנחנו הולכים לקראת התממשקות בין אדם למכונה"

מאת גליה ימיני

13.11.2008 / 6:43

פורטל ארכיג'וב, המיועד לקהילת האדריכלים והמעצבים, המציא את עצמו מחדש - ולא רק וירטואלית ╢ הוא שלח זרועות אל מחוץ לרשת ופתח משרדים מעוצבים ברמת החי"ל, כדי ליצור גם מקום מפגש פיסי לקהילה ■ בית לאדריכלים - לא רק באינטרנט


המשרדים המעוצבים בטוב טעם של פורטל ארכיג'וב ברמת החי"ל אכן מעידים על כך שבעלי המקום עוסקים בתחומי העיצוב והאדריכלות. ואולם עד לפני חצי שנה, הפורטל היה וירטואלי לחלוטין. במשך שמונה שנים נוהל הפורטל - שפרץ לאינטרנט כאתר הבית של קהילת האדריכלים והמעצבים בישראל - מביתו של המייסד, איתי אלמוג-בר, במודיעין.

המעבר למרחבים פיסיים אינו סתמי. אלמוג-בר החליט למתוח את פעילות האתר והמותג אל מעבר לגבולות הרשת בלבד, ומשרדי החברה נהפכו גם למרכז לימודי לכל דבר ועניין: ארכיג'וב סטודיו - שבו אפשר ללמוד קורסים בתוכנות עיצוב, כמו פוטושופ ואוטוקאד; ומכינה לעיצוב ואדריכלות - שבה לומדים להכין תיק עבודות כדי להתקבל ללימודים אקדמיים בתחומים אלה.

אלמוג-בר אמנם לא אומר זאת ישירות, אך בין השורות אפשר ללמוד כי המניע לשינוי הדרמטי מהאונליין לאופליין הוא בעיקר כדי לייצר הכנסות גבוהות יותר. כשמדובר בקהילה של כמה אלפי אנשי מקצוע בלבד, יש צורך להתרחב החוצה כדי למשוך יותר קהל.

"למרות זאת, אנחנו עדיין הבית הטבעי לקהילת האדריכלות, העיצוב והתכנון", אומר אלמוג-בר. "צריך לזכור שהפנייה שלנו לקהל הרחב עוזרת גם לקהילה הזו לשפר את מקורות ההכנסה שלה. אנחנו משמשים מקום מפגש למשולש שכולל קהל שמחפש שירותים, אנשי מקצוע וחברות מסחריות. חלק מהשירות שהאתר מנסה להעניק הוא הזדמנויות מקצועיות - לעתים, בעקבות דיון בפורום שלנו נשכר מעצב פנים לבצע עבודה".

פעילות האופליין אינה כוללת רק קורסים לאנשים שמעוניינים לרכוש את המקצוע, אלא גם הרצאות ומפגשים לאנשי המקצוע עצמם, אחת לחודש בערך, ללא תשלום. הנושאים מגוונים: בהרצאה אחת הם ילמדו כיצד הטכנולוגיה שינתה את המקצוע, ובהרצאה הבאה ידונו בגלובליזציה ובהשפעתה על מקצועות האדריכלות והעיצוב.

לדברי אלמוג-בר, "בכלכלה נורמלית, גופים פיסיים נהפכים לווירטואליים, אך אנחנו מבצעים מהלך הפוך. על אף שאני מאמין מאוד בעולמות וירטואליים, יש בהחלט משמעות נוספת לממד הפיסי, כי הוא מביא משהו טוב לקהילה שלנו".

סטארט-אפ בשעת משבר

אלמוג-בר, 39, ירושלמי במקור, הוא בוגר בצלאל באדריכלות. ב-1998 סיים את לימודיו והחל לעבוד כאדריכל שכיר. מילדות הוא נמשך למחשבים, ובמקביל לעבודתו כשכיר רכש לעצמו ספר הדרכה לשפת ה-HTML לכתיבת אתרים. את אתר ארכיג'וב הוא כתב בשעות הפנאי. ביולי 2000 האתר עלה לאוויר, והשמועה רצה מפה לאוזן בין חבריו של אלמוג-בר.

לאחר שמונה חודשים שבהם עבד כשכיר ביום וניהל את האתר בלילה, הבין אלמוג-בר שהוא צריך להחליט היכן הוא משקיע את זמנו. ההחלטה נפלה, והוא עזב את משרד האדריכלים שבו עבד. "בזמנו, לכולם היה הרבה פחות ברור שהאינטרנט יהיה העתיד, אבל אני הייתי בטוח בכך", הוא אומר.

בשנתיים הראשונות הוא עבד לבדו מהבית. באותן שנים גם התפוצצה בועת ההיי-טק. "המשבר לא השפיע עליי, כי לא היה לי לאן ליפול. לא היה לי מה להפסיד. היה קשה אז לייצר הכנסות מפרסומות, וכדי להתפרנס עבדתי כמרצה בבית הספר לאדריכלות באוניברסיטת תל אביב".

לאחר השנתיים הראשונות ההכנסות מפרסום החלו לגדול, אלמוג-בר שכר עובד ראשון, ואחריו עובדת שנייה - שניהם מגיעים מהמקצוע. האתר החל לתפוס תאוצה, ההכנסות מפרסום החלו להגיע למאות אלפי שקלים בשנה וכמות הגולשים עלתה - אך מנגד, גם המתחרים החלו לצוץ כמו פטריות אחר הגשם.

"יש עשרות אתרים שמנסים לעשות דברים דומים בתחום האדריכלות", אומר אלמוג-בר. "התחרות היא לא פשוטה". אבל העובדה שהיה בין הראשונים בתחום וההתמדה שלו, סייעו לו רבות.

הקהל קבע את הקצב

באתר יש כמה חלקים מרכזיים: מדריך חברות ומוצרים, אינדקס בעלי מקצוע, מדור לימודים, לוח דרושים ומערכת פורומים ענפה בתחומים שונים, כמו צביעה ריצוף. הגלישה וקריאת התכנים הן ללא תשלום. אנשי מקצוע המפרסמים את עצמם עושים זאת תמורת סכומים קטנים יחסית - כ-1,000 שקל בשנה, בעוד מסת ההכנסות מפרסום מגיעה מהחברות הגדולות, המשלמות בין 10-40 אלף שקל בשנה.

האתר החל להיות רווחי ב-2003. לפי אלמוג-בר, הכנסות האתר מגיעות כיום ל-2-3 מיליון שקל בשנה - כ-50% מהן מגיעות מפרסום באתר, וכ-50% מפעילויות ההדרכה החדשות, שהחלו עוד לפני שאנשי הפורטל עברו למשרדים החדשים. לאתר יש יותר מ-300 אלף כניסות גולשים לחודש.

באתר מופיעים תכנים וכתבות בנושאי עיצוב שמתאימים גם לקהל הרחב, ולאו דווקא לקהילת המעצבים. "השוק החליט בעבורנו", מסביר זאת אלמוג-בר. "כבר בהתחלה ראינו שאף שהאתר קם בעבור הקהילה המקצועית, הקהל הרחב ניגש לפורומים ולכתבות. הבנתי שהקהל הרחב הוא פוטנציאלי לאנשי המקצוע, וכך החלטתי גם לפנות אליהם. לדעתי, מרבית החומרים באתר עדיין מתאימים יותר לקהילה ופחות לקהל הרחב. הייתי שמח דווקא להרחיב יותר את כמות התכנים שמתאימים לקהל הרחב".

מערך הקורסים לשימוש בתוכנות עיצוב החל לפעול ב-2004 בכיתות לימוד שאלמוג-בר שכר ברחבי תל אביב. "אין לנו משקיעים, גדלנו בצורה טבעית", הוא אומר. "הפלוס בזה הוא שקל לי לקבל החלטות בלי להסביר אותן לאחרים. המינוס - כשאתה רוצה להתקדם, אין לך הון ראשוני. כל הקורסים צמחו מהרצון שלי להגדיל את מקורות ההכנסה. הפרסום באתר היה טוב, אבל לא מספיק כדי לבצע קפיצה. אני לא גובה כסף מגולשים באתר - כל התוכן והשימוש הוא בחינם. לכן, מי שלא משלם לשירותים באונליין, יהיה מוכן לשלם על הדרכות אופליין. לפני שנה הוחלט להוסיף גם את המכינה לעיצוב, ואז עברנו למבנה שלנו".

אחד האזורים השוקקים ביותר באתר הוא לוח מודעות הדרושים וחיפושי העבודה לאנשי מקצוע. אלמוג-בר ישיק בקרוב גם סקר שכר בתחום האדריכלות - הגולשים ימלאו באופן אנונימי את השכר שהם מקבלים בעבור עבודתם לפי תפקידם ונסיונם המקצועי. בנוסף, באתר מתפרסם מדד הביקוש לאדריכלים - ניתוח נתוני מודעות הדרושים שפורסמו באתר (כ-300 מודעות בחודש) מלפני שלוש שנים, ומודעות הביקוש לעובדים. בגרפים באתר רואים בצורה ברורה את הירידה בביקוש בחודש-חודשיים האחרונים בעקבות המשבר הכלכלי.

"בגרפים כבר רואים שהביקוש ירד, ואין ספק שהמיתון יגיע והמשבר לא יפסח על אף אחד", צופה אלמוג-בר. "אצלנו, למשל, לא בוטלו קורסים או נרשמה ירידה בהיקף הפרסום. ההכנסות לא נפגעו, אבל אני כבר שוקל לנקוט באמצעי מניעה - קיצוצים בשעות נוספות ובהוצאות שאינן הכרחיות. אני לא רוצה לחכות למכה ואז להתחיל לקצץ. עם זאת, אני אופטימי בכך שהיציאה מהמיתון תהיה מהירה".

מדרגות בקניון וירטואלי

אם יש משהו שאלמוג-בר רואה כדבר החשוב ביותר ששינה את פני עולם העיצוב והאדריכלות, הוא התפתחות הטכנולוגיה. "סיימתי את הלימודים בבצלאל ב-1998, ולא נגעתי במחשב בזמן הלימודים. עשינו את הכל ידנית. חלף עשור, ויש לי כיום בית ספר ללימוד תוכנות. המחשב והתוכנות התלת-ממדיות נהפכו למשמעותיים מאוד בתחום. מצד אחד זה מפחית את הצורך באנשי המקצוע, מצד שני זה מאפשר לקהל הרחב, ללקוחות, להבין מה הם עומדים לקבל. כיום, הלקוחות רואים הדמיות של פרויקטים, ויכולים להיות הרבה יותר מעורבים".

עם זאת, לאלמוג-בר יש גם מעט ביקורת על מה שהאדריכלות הדיגיטלית יצרה: "היא גרמה לכך שאנשי מקצוע מתחילים להמציא דברים דמיוניים ומשתוללים יותר מדי בעיצובים. התוכנות גורמות לאיבוד הפואנטה של האדריכלות ותכנון המקום. באמצעות האדריכלות הדיגיטלית אפשר לייצר פטנטים וגימיקים, אך לא ברור לי אם זה באמת דרוש".

למרות דברי הביקורת, אלמוג-בר מאמין שתחום האדריכלות נמצא בדרכו לעולם דיגיטלי. "אנחנו בהחלט הולכים לקראת התממשקות בין אדם למכונה", הוא קובע. "הטכנולוגיה תתפתח כך שתיווצר אינטליגנציה מלאכותית שתעבור אפילו את זו של בני האדם. בעוד 10-15 שנה מהיום, העולמות הווירטואליים האלה יעלו שאלות חדשות של עיצוב ואדריכלות. למשל, האם צריך לבנות מדרגות בקניון וירטואלי, או שאנשים פשוט ירחפו מקומה לקומה? האם העולם הווירטואלי חייב להיות זהה לעולם האמיתי? אני מאמין שזה יהיה הדבר המשמעותי ביותר בתחום העיצוב והאדריכלות בעתיד הקרוב".

לתפישתו, "בניית אתרי אינטרנט כיום היא גם חלק מעולם האדריכלות. אמנם האתרים כיום הם שטוחים ועדיין מרביתם טקסטואליים, אבל לא רחוק היום שהם יהיו תלת-ממדיים".

ובעתיד הזה היכן ישתלב ארכיג'וב?

"אני מרגיש שאנחנו עדיין בתחילת הדרך ולא מיצינו את הפוטנציאל. נגענו באינטרנט, בהדרכה, אבל אפשר עוד ללכת להרבה כיוונים. אני גם לא פוסל הכנסת משקיעים חיצוניים בעתיד לטובת מהלכים גדולים יותר. בכל מקרה, אני רוצה שארכיג'וב ימשיך ללוות את הקהילה המקצועית גם בהתפתחויות החדשות של העולמות הווירטואליים ולקחת שם חלק אקטיווי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully