וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוכנות האנרגיה הבינלאומית מזהירה מפני "מחנק נפט": המחיר יעלה ל-200 ד' לחבית בתוך 20 שנה

ירון הופמן

13.11.2008 / 11:28

גרדיאן: אופ"ק יצמצם את התפוקה והביקושים יעלו, הסוכנות ממליצה על מעבר למקורות חלופיים



סוכנות האנרגיה הבינלאומית הזהירה היום בפעם הראשונה על "מחנק נפט" צפוי, בעקבות הירידה בתפוקה בשנים הקרובות בשל צמצום בהשקעות, וקראה לביצוע מהפכת אנרגיה והשתחררות מהתלות ב"זהב השחור". זאת, תוך מעבר למקורות אנרגיה חלופיים, דיווח העיתון הבריטי "גרדיאן". הסוכנות ציינה כי אחת הסיבות לירידה בתפוקה היא מעבר הכוח בשוק מחברות ענק בינלאומיות לחברות מקומיות הנשלטות על ידי ממשלות.



קריאת האזהרה חסרת התקדים של הסוכנות מגיעה יום לפני פרסום דו"ח של הנציבות האירופית, שיראה ירידה בשאיבת הנפט. הנציבות טוענת ש"הצורך להתייחס לשינויי האקלים ידרוש הפניית משאבים לפיתוח טכנולוגיות יעילות עם רמת פחמן נמוכה", ומזהירה שמאגרי הנפט בעולם מוגבלים בהיקפם ומצויות בידיהם של מעטים. "העלייה החדה במחירי הנפט והגז במחצית הראשונה של השנה מבהירים זאת היטב", נאמר בדו"ח.



שני הגופים מביעים חרדה הולכת וגוברת מכך שמדינות המערב ייאלצו לסבול ממחירי נפט גבוהים, בשל עליית צריכת האנרגיה בשווקים המתעוררים, ובראשם סין, שיחתמו על הסכמים ארוכי טווח עם מדינות הנפט העשירות. מצב זה עלול להחמיר בשל הגבלת התפוקה מצד ארגון אופ"ק - ביחד עם רוסיה - מתוך רצון להגדיל את ההכנסות. ב-2030 צפוי אופ"ק לשלוט ב-51% מסך תפוקת הנפט העולמית, לעומת 44% בשנה שעברה.



התחזית של סוכנות האנרגיה הבינלאומית מעריכה שהביקושים העולמיים לנפט יגדלו ב-45% עד 2030, ושמחירי הנפט יגיעו ל-200 דולר לחבית. לדברי הסוכנות, הזינוק במחיר הנפט הגולמי, שכמעט והגיע הקיץ ל-150 דולר לחבית, מייצג את התנהגות המחירים בשוק האנרגיה, עם סיומו של המשבר הכלכלי הנוכחי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully