וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספרינט: הצמיחה השלילית בגוש היורו תימשך עד אמצע 2009

TheMarker

13.11.2008 / 11:41

בספרינט צופים הורדות ריבית אגרסיביות נוספות בנוסף על פרמטרים כלכליים המשפיעים לחיוב על המגזר העסקי, כגון ירידה באינפלציה וירידה בריביות האשראי



המכון למחקר כלכלי בגוש היורו פרסם שלשום את נתוני מדד ZEW לחודש נובמבר. מדד זה בוחן את הסנטימנט הכלכלי בקרב מנהלי חברות ומשקיעים מוסדיים בגרמניה. מטרת הסקר החודשי היא ניתוח ציפיותיהם לגבי הפעילות הכלכלית העתידית.



המדד עלה מרמה שלילית של 63- המהווה שפל כל הזמנים לרמה של 53.5-. נתון זה משקף עלייה בסנטימנט הכלכלי בקרב מנהלי חברות ומשקיעים. להערכת מנהל המחקר בספרינט, האנליסט אריה טל, עלייה זו נובעת ככל הנראה מהסכמתה של ממשלת גרמניה לאשר תוכנית חילוץ בעלות של 50 מיליארד יורו יחד עם חבילות תמריצים נוספות, ותפנית בגישתו של הבנק המרכזי של גוש היורו בנוגע למדיניות המוניטארית.



הבנק המרכזי של גוש היורו הוריד את הריבית בשבוע שעבר בשיעור של 0.5% לרמה של 3.25%, ונגיד הבנק מסר כי יתכנו הורדות ריבית נוספות על רקע המשך החרפת התנאים הכלכליים והירידה בלחצים האינפלציוניים (בעיקר בזכות צניחת מחירי חומרי הגלם, הנפט, אשר נותנים אוויר לנשימה הן ליצרנים והן לצרכנים). יש גם לציין את הפיחות של מטבע האירו, בעיקר לעומת הדולר, וסימנים לתחילת הבראתו של שוק האשראי, המתבטאים בירידה של ריביות (Libor, Euribor) ומרווחי אשראי - אינדיקאטורים חיוביים למשק הגרמני והאירופי בכלל.



להערכת טל הבנק המרכזי של גוש היורו יוריד את הריבית בחודש הבא בחצי אחוז נוסף, ועד אמצע 2009 תגיע הריבית לרמה של 1.5% ואולי אף לרמות של 1%. העלייה בסנטימנט בחודש נובמבר עשויה להעיד על נקודת מפנה בסנטימנט המנהלים והמשקיעים ושיפור בציפיותיהם לגבי הכלכלה בטווח הבינוני. אולם, תוצאות המדד אינן מרמזות על שיפור בתנאים הכלכליים בטווח הקצר.



האיחוד האירופי מסר בשבוע שעבר כי כלכלת אירופה נכנסה למיתון ברבעון השלישי. בספרינט צופים שגם ברבעון הרביעי וברבעון הראשון של 2009 הצמיחה תהיה שלילית. מבחינה היסטורית, היפוך מגמה במדד ZEW עלול להעיד על מפנה בתנאים הכלכליים, ועשוי להשפיע לחיוב על נכסים מסוכנים, בעיקר על שוק המניות ואיגרות חוב קונצרניות בדירוגים נמוכים.



יש לציין כי המדד הוא תנודתי ולעתים מספק איתותים כוזבים. לכן, ממליצים בספרינט להמתין לפרסום שני מדדים נוספים לפחות, בעיקר כאשר אינדיקאטורים כלכליים מובילים אחרים עדיין לא הגיעו לתחתית ומעידים על המשך התמתנות כלכלית. מדינות גוש היורו ממשיכות לבצע הזרמות פיסקאליות והבנק המרכזי ביצע תפנית חדה בגישתו המרסנת לטובת גישה מרחיבה ואגרסיבית.



בספרינט צופים הורדות ריבית אגרסיביות נוספות בנוסף על פרמטרים כלכליים המשפיעים לחיוב על המגזר העסקי, כגון ירידה באינפלציה וירידה בריביות האשראי. אולם, אינדיקאטורים כלכליים מובילים ממשיכים להצביע על המשך התמתנות כלכלית בחצי השנה הקרובה לפחות ואי הוודאות עדיין גבוהה. ולכן ממליצים בספרינט לא להגדיל חשיפה לנכסים מסוכנים כמו אקוויטי ואג"ח קונצרני בדירוגים נמוכים, אחזקה באג"ח ממשלתיות אינן אטרקטיביות למשקיע הישראלי לאור הסיכון במט"ח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully