וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד מצליחה ברזיל להציג קצב צמיחה של 5.4% בשיאו של המשבר בשווקים?

TheMarker

13.11.2008 / 15:15

דירוג האשראי של ברזיל הועלה ל"דירוג השקעה" (BBB מינוס) באפריל 2008 והיא צפויה עדיין להציג צמיחה מרשימה ב-2008 (5.4%), אך צפויה לסבול מההרעה החדה בתנאי הסחר, מהירידה במחירי הסחורות (אותן היא מייצאת), ומשחיקה משמעותית ברווחי החברות המקומיות



ברזיל, הכלכלה הגדולה ביותר בדרום אמריקה, צפויה להסתפק ב-2009 בצמיחה של 3.5% בלבד. דירוג האשראי של ברזיל הועלה ל"דירוג השקעה" (BBB מינוס) באפריל 2008 והיא צפויה עדיין להציג צמיחה מרשימה ב-2008 (5.4%), צפויה לסבול מההרעה החדה בתנאי הסחר, מהירידה במחירי הסחורות (אותן היא מייצאת), ומשחיקה משמעותית ברווחי החברות המקומיות.



למשקיע שאינו מעוניין בסיכון המטבע הכרוך בהשקעה בשוק המקומי של ברזיל, אך בכל זאת מעוניין בסיכון האשראי של המדינה, מציעים בבית ההשקעות אי.בי.אי להתמקד באג"ח דולרי של ממשלת ברזיל. כמו אג"ח לטווח של 10 שנים הנסחר כיום בתשואה של 380 נקודות בסיס מעל אג"ח מקביל של ממשלת ארה"ב עם תשואה אבסולוטית של 9.5% או סדרת אג"ח של ממשלת ברזיל הנקובה ביורו לפדיון בשנת 2012 נסחרת כיום בתשואה של 11%.



לאחר חמש שנים רצופות עם עודף בחשבון השוטף צופה הבנק המרכזי בברזיל כי המדינה תסיים כבר את 2008 עם גירעון של 1.8% תוצר בחשבון השוטף וגירעון של 1.9% תוצר ב-2009. הלחצים האינפלציוניים לא צפויים להרפות מברזיל עם צפי לאינפלציה של 5.1% ב-2009 ולפיכך הבנק המרכזי עודנו נוקט במדיניות מצמצמת והעלה את הריבית מתחילת השנה ב-250 נקודות בסיס לרמה של 13.75% וטרם החל להוריד אותה חרף המגמה העולמית להפחתות ריבית.



רזרבות המט"ח בברזיל הגיעו לרמה מכובדת ביותר, 205 מיליארד דולר נכון לסוף ספטמבר 2008, ומוסיפות ליציבות הכלכלה. ואולם, בהקשר זה של דיון בנושא יתרות המט"ח של ברזיל - יש להזכיר את הניסיונות הנואשים של הבנק המרכזי למתן במשהו את הפיחות של הריאל על ידי מכירת דולרים שמקורם ביתרות המט"ח, לנוכח העובדה שהריאל נחלש מול הדולר מרמה של 1.64 ריאל לדולר בתחילת ספטמבר לשער של 2.37 ריאל לדולר ב-22 באוקטובר.



בזמן שבעולם המפותח חששות האינפלציה פינו את מקומן לחשש ממיתון, כלכלות דרום אמריקה נותר שילוב של האטה, הרעה בתנאי הסחר, ואינפלציה שהיא עדיין גבוהה משמעותית מהיעד. על פי תחזיות קרן המטבע, צמיחת התוצר של דרום אמריקה צפויה לרדת מרמה של 5.5% ב-2007, ל-4.5% ב-2008 ול-3.25% ב-2009. באשר לאינפלציה הצפי הוא שעם האטת הכלכלות וירידת מחירי הסחורות, האינפלציה תתמתן במהלך שנת 2009 אך עדיין תהיה דו ספרתית במדינות כמו ארגנטינה, בוליביה פאראגוואי, וונצואלה.



יתר מדינות דרום אמריקה פחות מעניינות להשקעה בעת הנוכחית מטעמי חוסר יציבות חריג. ארגנטינה סבלה השנה מסכסוכי עבודה ושביתות, על רקע החלטת הממשל להגדיל את המס על היצוא החקלאי. שביתות אלו פגעו קשות ביצוא של המדינה (היצוא החקלאי מהווה כמחצית מכלל היצוא), וביחד עם נפילת מחירי המזון בעולם והרעת תנאי הסחר - הצמיחה בארגנטינה צפויה ליפול לשיעור של 3.6% בלבד ב-2009.



במהלך של ייאוש הגישה נשיאת ארגנטינה טיוטת חוק להלאמת קרנות הפנסיה הפרטיות במדינה על מנת להגדיל את מקורות המימון העומדים לרשות הממשלה (באצטלה של דאגה לכספי החוסכים). צעד זה הרעיד את ביטחונם של המשקיעים הזרים בארגנטינה והצית גל של בריחת הון זר מהמדינה, מדד המניות המוביל נפל בכ-30% תוך יומיים בתגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully