וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הבריאות מזהיר: רכישת תרופות באינטרנט או דרך העיתון מסוכנת לבריאות עד כדי מוות

רוני לינדר-גנץ

13.11.2008 / 16:56

96% מאתרי מכירות התרופות בלתי חוקיים; יותר ממחצית התרופות שנמכרו במודעות בעיתון בישראל נמצאו מזויפות



משרד הבריאות מזהיר את הציבור מפני רכישת תרופות באמצעות האינטרנט או דרך מודעות בעיתון. זאת, מחשש כי מדובר בתרופות מזויפות שעלולות להיות ללא חומר פעיל, או במקרה החמור יותר - להכיל חומרים מסוכנים ולגרום "סיכון לבריאות הציבור עד כדי מוות".



"על פי ממצאי דו"ח האיגוד האירופי לרפואה בטוחה, מעל 62% מהתרופות הנמכרות באמצעות רשת האינטרנט נמצאו מזויפות, ומעל 96% מאתרי מכירות התרופות פעלו בצורה בלתי חוקית. על פי דיווחי המשטרה ומשרד הבריאות, יותר ממחצית מהתרופות שנמכרו דרך מודעות בעיתון בישראל נמצאו מזויפות".



ישראל נחשבת למעצמה בתחום הפשיעה הפרמצווטית, שכוללת גניבות וזיופים של תרופות. לפי דו"ח של מרכז המידע והמחקר של הכנסת, בשנת 2006 נגנבו בישראל תרופות בשווי 26 מיליון שקל וזויפו תרופות בשווי 56 מיליון שקל - וצוין כי מדובר בהערכת חסר.



אחד הזיופים הנפוצים הוא של תרופות כמו ויאגרה וסיאליס. במשרד הבריאות אומרים כי בסינגפור דווח השנה על מקרה מוות וכ-89 מקרי אשפוז, לאחר טיפול לקוי בסיאליס מזויף ותרופה מזויפת לטיפול בסוכרת. "יש לזכור שתנאי ייצור של תרופות ללא פיקוח לצד חומר גלם ברמה ירודה, תנאי הובלה ואחסון מסוכנים עלולים לגרום סיכון לבריאות הציבור עד כדי גרם מוות", מזהירים במשרד הבריאות.



"רוב אתרי מכירות התרופות ברשת האינטרנט אינם משויכים לשום בית מרקחת, ומשום כך הם אינם מחויבים בשמירה על החוק. כך נמכרות תרופות מזויפות, תרופות שמקורן מפוקפק, תרופות מרשם ללא מרשם", נכתב.



עם זאת, קיימים באינטרנט גם בתי מרקחת לגיטימיים ובטוחים הפועלים כחוק. המשרד מסביר כי ניתן לזהות אותם לפי לוגו מוכר ופרטי בית המרקחת הרשמיים, כתובת מלאה ונתונים לצורך התקשרות. "כמו כן, בתרופות המחייבות מרשם רופא דורש בית המרקחת הצגת מרשם חוקי, לצורך המכירה". כלל חשוב נוסף: מחירי התרופות בבתי המרקחת הללו נמוכים במעט מהמחיר בבית המרקחת רגיל. החשד צריך להתעורר אם אתר התרופות שולח דואר זבל, אינו מציין כתובת מלאה או שכתובתו באסיה או אפריקה, האתר מציע מחירים נמוכים משמעותית - עד 90% ממחיר התרופה בשוק, לא ידועה זהות היצרן, הרכב התרופה או תנאי האחסנה והמשלוח.



במשרד מדגישים כי בתי המרקחת הפרטיים ואלה של קופות החולים מפוקחים בצורה קפדנית, כולל ביקורת על כשירות הרוקחים ואיכות התרופות. "מטופל הרוכש תרופות בבית מרקחת מורשה מבטיח לעצמו טיפול יעיל איכותי ובטוח לצד ייעוץ מרוקח מקצועי".



המשרד קורא לציבור לפנות מיד ליחידה למאבק בפשע פרמצווטי בכל מקרה שבו מתעורר חשד לתרופה פגומה או מזויפת, או במקרים של הופעת תופעות לוואי לא מוכרות. הפנייה בטלפון 02-6551772/4, או בדואר אלקטרוני modin@eliav.health.gov.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully