וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המחירים לא יירדו"

מאת גיא ליברמן

14.11.2008 / 7:49

אמנון פרידמן, מנכ"ל חברת הבנייה אשדר, מנסה לשדר מסרים אופטימיים ומרגיעים:"הנדל"ן מנותק ממה שקורה בחו"ל", "הביקושים גוברים על ההיצע הנמוך", ויש לו גם מסר לעובדי החברה: "באשדר לא מתוכננים פיטורים"



>> לאמנון פרידמן, שמונה לתפקיד מנכ"ל אשדר לפני כחודשיים, היו כנראה תוכניות גדולות לתחילת הקדנציה שלו - אלא שהמשימה הראשונה שעמה הוא נאלץ להתמודד היא הרגעה. בשיחה שקיימנו עמו לפני שבוע נדמה היה שפרידמן מנסה להרגיע את כולם: את הקולגות בחברות המתחרות, שבימים אלה משלבים ידיים ומבקשים כאיש אחד לעמוד בפרץ ולא להוריד מחירים. את הציבור, שמהסס לרכוש דירות חדשות, ואפילו את עובדי החברה שחוששים כי חרב הפיטורים עלולה להגיע אליהם.



אשדר חברה לבניה, שבשליטת קבוצת אשטרום, היא חברה ציבורית הנסחרת בבורסה בתל אביב. מאז היווסדה ב-1983 יזמה והקימה החברה יותר מ-20 אלף יחידות דיור. לאשדר מלאי קרקעות לבנייה בשנים הקרובות בהיקף של כ-7,000 יחידות דיור (כולל שותפים).

"עדיין לא נדבקנו מהמשבר העולמי"



"בעולם יש משבר כלכלי שלא ניתן להתעלם ממנו, אבל נכון לעכשיו הנדל"ן בישראל מנותק מהמתרחש בחו"ל. אני מרגיש שהמשק בישראל נמצא מגיב באיחור. מכיוון שהיינו בצמיחה מואצת, עדיין לא נדבקנו ממה שקורה בעולם.



"אם ההשפעות מחו"ל יהיו קצרות טווח, יכול להיות שהמשבר יחלוף מעלינו, בלי שיפגע בנו ישירות. אבל אם בחו"ל הפתרון לא יהיה מהיר, ישראל לא תישאר בצד", מתריע פרידמן.



לדבריו, העובדה שאנשים הפסידו כספים רבים באפיקי השקעה שונים אינה מעידה בהכרח כי אין בכוונתם לרכוש דירה. "אני לא בטוח כי מי שמתעניין עכשיו בדירה זה מי שנעלם לו ההון. חלק נכבד מההפסד זה כספים לטווח ארוך, כמו פנסיה וקופות גמל, ולא כספים שיועדו לרכישת דירה".



פרידמן אומר כי הביקושים לדירות לא נעלמו עם פרוץ המשבר. "התחושה שלנו היא שהביקושים לא נעלמו, על אף שהיו לנו חששות בעניין. הביקוש לדירות הוא צורך של האוכלוסייה - משבר כזה או אחר לא ישנה זאת.



"מה שכן ברור נכון לרגע זה, הוא שאנשים מהססים יותר בקבלת החלטות. אם קודם עסקות נסגרו במהירות, כיום אנשים ממתינים. להערכתי, כאשר הם יזהו שאין ירידות מחירים - הם יבצעו עסקות".



בנוגע לצפוי בתחום מחירי הדירות יש לפרידמן מסר ברור. "אין סיבה לירידות מחירים ולו רק מכיוון שאין מלאי דירות. ירידות מחירים יכולות להתקיים כשיש מוצר ואין קונה. במקרה הזה, המשוואה הזו לא מתקיימת. מעבר לכך, להוריד מחירים זה אומר לבנות כדי להפסיד - לא תהיה ירידת מחירים".



פיטורים



על אף שלפרידמן ברור כי גל פיטורים המוני במשק יוביל לירידה דרסטית בהיקף העסקות, הוא אופטימי. "גם בתקופות קודמות של האטה במשק, חלק מאלה שפוטרו נקלעו רק זמנית למצב של חוסר עבודה.



"בנוסף, לא כל מי שמפוטר זה מישהו שתיכנן לרכוש דירה. למרות המצב הכלכלי אנחנו עדיין מזהים ביקושים ערים במיוחד לרכישת דירות - כך שאם לא יחול שינוי מהותי ברמות הפיטורים, לא נראה ירידה חדה בביקושים לדירות בשל פיטורים".



פרידמן מנסה להרגיע גם את עובדיו ואומר כי באשדר לא מתוכננים פיטורים בזמן הקרוב, על אף שכמה חברות בענף כבר הכריזו על פיטורים. לפני כשבועיים נודע כי 15 עובדים מהנהלת חברת אזורים, ממתחרותיה של אשדר, יפוטרו.



גם עובדים בחו"ל של חברת אשטרום - החברה האם של אשדר - נשלחו באחרונה לבתיהם. "באשדר אין פיטורים על הפרק. כמובן שאם השוק ייכנס למצב של מיתון עמוק - נהיה חייבים לבחון את המצב, כמו כל המשק", מדגיש פרידמן.



פריפריה



אשדר, בדומה למרבית חברות הבנייה בישראל, מכוונת את הפרויקטים שלה בעיקר לאזור המרכז, למוקדי הביקוש העיקריים. לדברי פרידמן, אין בחברה מדיניות מוצהרת שלא לבנות בפריפריה - אלא שמדבריו עולה כי לא נראה את החברה בשנים הקרובות בעכו, בדימונה או בירוחם.



"אין ספק כי המרווחים (רווחי החברה. ג"ל) בפריפריה קטנים יותר - מחירי המכירה שם נמוכים יותר, אבל העלויות דומות לכל מקום אחר. התעוררות של הפריפריה זה לא משהו שיכול להגיע מאיתנו. צריך קודם כל לספק מקומות תעסוקה וחינוך טוב - רק כך יעלו הביקושים".



בנקים



פרידמן מתריע כי המדיניות הקשוחה שנוקטים הבנקים בכל הנוגע להענקת אשראי תפגע בהיצע הדירות בשנים הקרובות. "קשה כיום לקבל הלוואות לרכישת קרקעות, ולכן יש פחות עסקות - כך שלא נראה שינוי במצב של ירידה מתמשכת בהיצע הדירות החדשות בישראל וגם לא ירידת מחירים, שיש מי שמייחל לה כיום".



עם זאת, פרידמן מעריך כי דווקא לעסקות של מימוש מהיר (קרקעות שקיימות עליהן תוכניות בנייה מאושרות) הבנקים ישמחו לתת הלוואות. קרקעות כאלה, לדבריו, כמו גם עסקות קומבינציה, הן אלה שהבנקים יעדיפו בשנים הקרובות.



מגורי יוקרה



מדברי פרידמן עולה כי הוא לא האיש שיביא לאשדר פרויקטים יוקרתיים. "שוק היוקרה אינו יציב. אנחנו רואים בחודשים האחרונים שיש בו האטה ברורה.



"רוכשי הדירות הממוצעים שלנו, כמו זוגות צעירים וזוגות אחרי חתונה שמחפשים דיור ממוצע, כנראה לא השקיעו את החיסכון לדירה בשוק ההון. לעומתם, מי שמחפש מגורי יוקרה, סביר להניח כי הכסף שלו נשחק בשוק. זו אחת הסיבות להאטה בפלח שוק זה".



פתרון אפשרי למחסור בקרקעות



"יש מחסור בהיצע קרקעות - זה די ברור לכולם. באשדר זיהו את הבעיה הזו כבר לפני כמה שנים, ולכן אנו מגבירים את הפעילות בתחום פינוי-בינוי.



"אני מאמין שכבר בשנה הקרובה נראה את הראשון מביניהם, בנווה מונוסון, יוצא לדרך. גם את הרווחיות בפרויקטים של תמ"א 38 אנחנו בודקים, והקמנו חטיבה שתטפל בתחום", מסכם פרידמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully