וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא הכל בגלל המשבר

רותי סיני

14.11.2008 / 7:49

פיטורים במשמר



>> הכותרות שזועקות כי בשבועיים האחרונים פוטרו 2,500 עובדים בעקבות המשבר הן תוצר של פופוליזם ומעוררות פאניקה מיותרת. בין השאר, הן מתעלמות מהעובדה שמדי חודש, כחלק ממחזור העסקים הטבעי במשק, מפוטרים בישראל כ-15 אלף איש. בזמנים כתיקונם, פיטוריהם של 800 עובדיה של חברת ניקיון ושמירה היו נבלעים בנתוני האבטלה החודשיים.

חברת משמר לא קרסה משום שביה"ח סורוקה חייב לה מיליון שקל. סורוקה מחזיק את הכסף כערובה לכך שמשמר תשלם פיצויים ל-800 עובדי ניקיון שפוטרו באוגוסט אחרי שהחברה לא זכתה במכרז לניקיון ביה"ח. החברה נסגרה בשל כשלים מובנים בעבודתן של החברות הקבלניות שמספקות שירותים למגזר הציבורי, בעיקר מכרזי הפסד, מהם לא נגמלה הממשלה, שמצמצמים את מתח הרווחים של חברות ואינם מאפשרים להן לשלם לעובדים שכר והטבות סוציאליות כדין.



ההאטה במשק הישראלי החלה כבר לפני כחצי שנה בלי קשר ישיר לקריסת וול סטריט. שירות התעסוקה מדווח שלאחר שלוש שנות ירידה, התהפכה המגמה וחל גידול של 0.7% במספר דורשי העבודה בכל אחד מששת החודשים האחרונים, לרמה של 194 אלף ביולי. גם מספר האנשים שמקבלים דמי אבטלה גדל בחודשים האחרונים מ-44,500 בפברואר לכ-48 אלף באוגוסט.



טבעי שחשש מפני המשבר העולמי מכוונים זרקור לעבר כל קבוצת עובדים שמפוטרת בימים אלה ויש להניח שמספר וקצב הפיטורים אכן יגבר. לפי הצפי של ביטוח לאומי, בנק ישראל והתמ"ת, שיעור האבטלה עלול לגדול בשנה הקרובה בשתי נקודות האחוז, לכ-8%, ומשמעות הדבר ש-40 אלף עובדים יפוטרו. השאלה היא אם יהיו מקומות עבודה למפוטרים החדשים. נראה כי התשובה שלילית. לפי נתוני מינהל המחקר בתמ"ת, מספר המשרות הפנויות במשק ירד השנה עד כה ב-23%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully