וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסימני תחילת ההאטה: מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.1%

יעל פולק

14.11.2008 / 14:01

מתחילת השנה הסתכמה האינפלציה ב-4.5%



מדד המחירים לצרכן לחודש אוקטובר עלה ב-0.1%, בהתאם לתחזיות הכלכלנים. העלייה הקלה במדד עשויה לרמוז על תחילת ההאטה הכלכלית - כשהביקושים יורדים ולחצי הצמיחה נעלמים המחירים מתחילים לרדת. ההתייקרות הגבוהה ביותר נרשמה במחירי הירקות הטריים, עלייה של 5.2%.



מאז תחילת 2008 עלה מדד המחירים לצרכן ב-4.5% ב-12 החודשים האחרונים עלה המדד ב-5.5%. הערכות הן כי מדד נובמבר יירד ב-0.3%, וכי המדד ב-12 החודשים הבאים יהיה 1.4% בלבד, עקב ירידות מחירים בעולם שישליכו על המחירים בישראל. יעד האינפלציה השנתי של הממשלה הוא בין 1% ל-3%.



היום נכנסה לתוקפה הורדת הריבית, עליה הודיע במפתיע בנק ישראל באמצע השבוע. הריבית ירדה ב-0.5% לרמה של 3% - הרמה הנמוכה ביותר של הריבית בישראל. ב-27 לאוקטובר, במועד ההכרזה הקבוע של בנק ישראל על הריבית, הורדה הריבית ב-0.25%, אך לאור נתונים חדשים שהתקבלו בבנק (ככל הנראה בנוגע לצמצום תחזיות הצמיחה בישראל ב-2009 מתחת ל-2%) החליטו בבנק ישראל לשוב ולהפחית את הריבית.



בבנק ישראל הסבירו, כי הפחתת הריבית פועלת לחיזוק היכולת של המשק הישראלי להתמודד בהצלחה עם ההשלכות של ההאטה הצפויה בצמיחה העולמית, בין השאר, באמצעות הוזלת עלות האשראי לצרכנים ולסקטור העסקי. זאת, על בסיס היסודות הטובים שעליהם נשען המשק הישראלי היום, יחסית למשקים אחרים בעולם.



במשרדים הכלכליים אמרו אתמול כי הנגיד יקבל את ההחלטה לגבי הריבית לדצמבר רק סמוך ל-24 בנובמבר, והיא תנוע בין הורדה נוספת בריבית של 0.25%, לבין הותרת הריבית ללא שינוי - ברמה של 3.0%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully