וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מומחים בטחוניים בארה"ב מזהירים: המשבר הכלכלי העולמי עשוי להוביל להתגברות הטרור

סוכנויות הידיעות

15.11.2008 / 12:39

בכירים בארה"ב חוששים מחוסר יציבות בפקיסטן, אשר נפגעה קשות בעקבות המשבר העולמי


המשבר הכלכלי העולמי עשוי לפגוע בממשלות באזורים הנחשבים למסוכנים ביותר בעולם ולהפחית באופן דרמטי את יכולתן של ארה"ב ובעלות בריתה להתמודד עם גל חדש של איומים בטחוניים - כך דיווח העיתון "וושינגטון פוסט", אשר ציטט מומחים בטחוניים בארה"ב שטענו כי המשבר הפיננסי יגביר את הטרור.

בכירים במודיעין האמריקאי ואנליסטים שהתראיינו ל"וושינגטון פוסט" מסרו לעיתון כי הטלטלה הכלכלית העולמית הגבירה את הסבירות של התקפות טרור, בשעה שארגוני טרור ברחבי העולם תרים אחר נקודות חולשה בגבולותיה של ארה"ב ובעלות בריתה. משבר כלכלי מתמשך עשוי להחליש משטרים הנחשבים לידידותיים לארה"ב, בהן פקיסטן ונסיכויות המפרץ, ולאלץ את ארה"ב לחסוך בהוצאות הביטחון והמודיעין.

המשבר הכלכלי, לדברי הגורמים, עשוי גם להאיץ את העלייה במעמדן של מדינות אסיאתיות כמו סין למעמד של מעצמות על ואת השחיקה במעמדו של המערב, בשל חשיבותן הגוברת למגזר הפיננסי העולמי.

אחד התרחישים אותם תיארו הגורמים כמטרידים ביותר הוא הסלמה בחוסר היציבות בפקיסטן, המחזיקה בנשק גרעיני וסובלת בחודשים האחרונים מאינפלציה, אבטלה ונפילה חדה בערך המטבע המקומי. יתרות המט"ח של פקיסטן נמחקו כמעט לחלוטין בעקבות המשבר.

תרחיש נוסף שממנו חוששים האנליסטים נוגע להשפעת הנפילה במחיר הנפט על מדינות המתבססות על יצוא נפט, כמו תימן, בה קיימת אוכלוסיה גדולה של צעירים מובטלים והיסטוריה של תמיכה בקבוצות איסלאמיות קיצוניות.
ראש המודיעין האמריקאי, מייק מקונל, אמר לאחרונה כי בעיות כמו אי-יציבות באזורים מסוכנים והשחיקה במעמדו של המערב בזירה הבינלאומיות היו קיימות גם קודם, אך הואצו והחמירו בעקבות המשבר הכלכלי. מקונל הוא אחד מבכירי קהילת המודיעין האמריקאית שהזהירו לאחרונה כי קיצוץ בתקציב הביטחון האמריקאי יפגע ביכולתה של ארה"ב לחזות איומים חדשים ולהתגונן בפניהם.

ראש ה-CIA, מייקל היידן, אמר ביום חמישי כי סוכנות הביון האמריקאית איננה יודעת על התקפות טרור מתוכננות, אך מומחים פרטיים וממשלתיים רבים סיפרו ל"וושינגטון פוסט" כי המשבר הפיננסי העניק לאל-קאעידה הזדמנות לגייס חברים חדשים. במסרים שיורטו על ידי מומחי מודיעין אמריקאים, הביעו מנהיגי הטרור העולמי שמחה לנוכח בעיותיהן הכלכליות של מדינות המערב, אותן ראו כסימן לחולשתה של ארה"ב.

לא ידוע האם אנשיו של מנהיג אל-קאעידה אוסמה בן לאדן מסוגלים לבצע התקפת טרור נוספת בסגנון פיגועי ה-11 בספטמבר 2001, אולם לדברי בכירים אמריקאים אל-קאעידה לרוב בוחרת לבצע התקפות טרור על ארה"ב בתקופות של חילופי ממשל. שתי התקפות הטרור הגדולות באדמת ארה"ב, הפיגועים במגדלי התאומים ב-1993 והתקפות הטרור על ניו יורק ו-וושינגטון ב-2001 – התרחשו בחודשיהם הראשונים של ממשלים חדשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully