וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קריסת GM תעלה לממשלה 200 מיליארד דולר

15.11.2008 / 17:00

קבוצת מחקר העריכה כי פשיטת רגל של ענקית הרכב תעלה פי 8מהסיוע שמבקשות היצרניות מהקונגרס ותקפיץ באחוז את האבטלה החזויה

ג'נרל מוטורס, המבקשת עזרה מממשלת ארה"ב, תעלה לממשל הפדרלי 200 מיליארד דולר אם תפשוט רגל, כך מעריכה חברת חיזוי. התמוטטות של GM תדרוש מהממשל "להגדיל את הסיוע למדינות כמו מישיגן, אוהיו ואינדיאנה, ולהגדיל את הוצאותיה על סעד למובטלים", אמר נרימן בהרווש, כלכלן ראשי בחברת החיזוי HIS גלובל אינסייט. הערכתו הוכנה עבור סוכנות הידיעות "בלומברג".

ההוצאה המשוערת, של 200-100 מיליארד דולר, כוללת העברת כספים לתוכניות סיוע קיימות, כמו ביטוח אבטלה, וכן אמצעים חדשים שיידרשו להחייאת הצמיחה הכלכלית במקרה שמיליוני משרות הקשורות לתעשיית הרכב יקוצצו.

סכום כזה יעלה פי 8 מ-25 מיליארד הדולר שמבקשות יצרניות הרכב GM, פורד וקרייזלר מהקונגרס, שידון בבקשה בשבוע הקרוב. יצרניות הרכב בארה"ב סובלות מהתנאים העסקיים הגרועים ביותר מאז 1991.

ב-GM אמרו בשבוע שעבר כי עד סוף השנה עלול להיגמר מאגר המזומנים התפעולי שלה, וחזתה כי עד יוני תהיה במצוקה קשה, אלא אם שוק המכוניות ישתפר, או שתצליח להגדיל את הונה.

קריסת GM תעלה באובדן משרות בקרב ספקיה, ותגרום לזינוק באבטלה לרמה של 9.5%, לעומת תחזיות נוכחיות לאבטלה של 8.5% בגלל החולשה הכלכלית, אמר בהוורש.

"פשיטת רגל תיצור יותר בעיות מפתרונות"

עלות חבילת סיוע לתעשיית הרכב לעומת עלותה של קריסה של GM היא נושא מרכזי על שולחנם של המחוקקים בארה"ב. יש משקיעים, כולל וילבור רוס, האומרים כי פשיטת רגל של GM תהיה "בלגן אמיתי" שיסתיים בכינוס נכסים, אולם אחרים, כמו מנהל קרן הגידור ויליאם אקמן, אומרים כי אין על משלמי המסים לשאת בסיוע, וש-GM צריכה להתארגן מחדש בביהמ"ש לפשיטות רגל.

"פשיטת רגל לא תפתור את בעיות הנזילות המיידיות שלנו", אמרה רנה ראשיד מרם, דוברת GM. "זוהי איננה אפשרות עבור GM, מכיוון שהיא תיצור יותר בעיות מפתרונות".

המרכז למחקר רכב חוזה כי הממשל הפדרלי והמקומי בארה"ב יפסיד 108 מיליארד דולר במסים שלוש שנים אם חצי מפעילות יצרניות הרכב תושבת בארה"ב. הפסד מקומות העבודה מקריסת יצרנית רכב ב-2009 יגיע ל-2.5 מיליון משרות, כולל 1.4 מחוץ לתעשיית הרכב עצמה.

המדינות בארה"ב משלמות 279 דולר בשבוע בממוצע למובטל, למשך 26 שבועות, לפי דברי ג'ניפר קפלן, כלכלנית במשרד העבודה. במדינות מסוימות,כמו אוהיו, התשלום נמשך 39 שבועות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully