וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיאות בורסת היהלומים התכנסה לישיבת חירום בעקבות אלימות בין יהלומנים על רקע חובות

אורה קורן

15.11.2008 / 21:59

יהלומנים מנסים להחזיר סחורות במקום לשלם עליהן; בוררויות ביותר מ-10 מיליון דולר בענף



נשיאות בורסת היהלומים, בראשות אבי פז, התכנסה הערב לישיבת חירום על רקע ריבוי סכסוכי חובות בין יהלומנים, שגלשו ביום שישי בצהריים לאלימות פיזית. יהלומנים שדיווחו על כך הביעו חשש מאבדן שליטה של ההנהלה על חברי הבורסה, כתוצאה מהמשבר העולמי. עד כה דיווחו כמה יהלומנים על קשיים פיננסים ונסיונות להסדר חובות, חלקם באמצעות מוסד הבוררות של הבורסה, אולם לא נרשמו פשיטות רגל.



"מוסד הבוררות בבורסה מטפל בהסתבכויות וסכסוכים בין יהלומנים, לאחר שיהלומנים החלו לנסות להחזיר חובות באמצעות סחורה שערכה ירד, במקום במזומן", מסרו בסוף השבוע כמה יהלומנים בכירים בבורסת היהלומים ברמת גן. לדבריהם, ההערכות הן כי מדובר בסכסוכים בהיקפים מצטברים של 20-10 מיליון דולר.



"כל חוקי המסחר משתנים במשבר הזה. פתאום יהלומנים מנסים בכח להחזיר סחורה למי שמכר להם אותה, במקום לשלם לו את תמורתה, בטענה שאין להם מזומן. היום אף אחד לא יודע כמה הסחורה הזו שווה, כי מחירי היהלומים יורדים", הוסיף הבכיר.



נשיא התאחדות תעשייני היהלומים, מוטי גנץ; ונשיא בורסת היהלומים, אבי פז, אישרו את ריבוי הסכסוכים בבורסה על רקע המשבר. שיטת המסחר היא כזו, שהתשלום בגין מכירת יהלומים מועבר לאחר 90 יום למוכר. על רקע המשבר מתברר כי יהלומנים שמצבם קשה מעדיפים להחזיר את היהלומים למוכר במקום לשלם לו את תמורתם. אלא שבינתיים ירד ערך הסחורה שנמכרה, והסכסוכים שנוצרים כתוצאה מכך הם סביב שאלות כמו האם היתה מכירה בפועל או מכירה מותנית, שמאפשרת החזר סחורה, ומה שווי הסחורה לצורך ההחזר.



גנץ אמר כי מצב ענף היהלומים בארץ טוב יחסית, ורמת החוב שלו אף ירדה בחודש החולף ב-10% ל-2.165 מיליארד דולר. עם זאת, הבנקים מנהלים משא ומתן עם יהלומנים בנפרד לגבי העלאה של הריבית על אשראי חדש וחיזוק בטחונות על הלוואות שכבר ניתנו.



"הבעיה היא שנכנסים עוד יהלומי גלם למערך היצור", הסביר גנץ את נקודת התורפה של הענף. "בעלי מכרות מנסים לכפות על הקליינטים לקנות גלם בנימוקים שונים. אם הם יחדלו מכך, תישמר היציבות בחודש-חודשיים הקרובים. אולם, אם אנשים יתחילו לקנות מה שהם לא צריכים, תיווצר אינפלציה בסחורות. אז אני שואל, למה לקלקל את האיזון? צריך למצוא דרך להאט את הקצב. זה גם ישדר לבנקים שאנחנו ענף אחראי", הוסיף.



"ענף היהלומים חזק, אבל לצערנו אנחנו סובלים מהמצב הכלכלי בעולם", אמר פז. "עונת הקניות הגדולה מתחילה עוד שבועיים בארצות הברית. אין לנו ציפיות גבוהות", הוסיף. לדבריו, בשבוע שעבר נערכו פגישות בענף היהלומים הישראלי בהן קראו ראשי הענף ליהלומנים לא להתפתות לרכוש יהלומי גלם במחירים נמוכים, אם הם לא זקוקים להם לצורך המסחר השוטף. "קראתי למפיקות גלם להוריד כמויות. אלרוסה (חברת היהלומים הממשלתית הרוסית) מכרה החודש בעשרות אחוזים פחות מאשר בחודשים קודמים. עד סוף השנה בטוח שהם ימכרו פחות. אחר כך נראה לפי ההתפתחויות שיהיו בין חג הודיה לראש השנה הנוצרית", אמר פז.



פז, גנץ, ויהלומנים בכירים נוספים - שמואל שניצר ואורי שוורץ, ייצאו לכנס החירום של היהלומנים בבלגיה שייערך ביום שלישי. בארוע צפויה לצאת קריאה ליצרניות הגלם לצמצם מכירות עד סוף השנה ולהפסיק ללחוץ על לקוחותיהן לרכוש את הסחורה.



ביום שישי בבוקר הוריד מרטין רפפורט, האחראי על מחירון היהלומים העולמי, את מחירי היהלומים הגדולים בשיעורים של 10%-5%. שבועיים קודם עורר רפפורט את חמתם של היהלומנים, כשהוריד מחירים באופן כמעט גורף לכל סוגי היהלומים. על רקע זה, בין השאר, סרבו ראשי הענף העולמי לאפשר לרפפורט להרצות בכנס החירום שייערך השבוע בבלגיה. יהלומנים ישראלים ציינו, כי רפפורט החליט לערוך מיפגש פרטי בשולי הכנס ולשאת בו את דבריו לגבי המשבר העולמי והשפעתו על מחירי היהלומים.



בהודו נקטו ראשי הענף בצעד קיצוני והכריזו על הפסקת רכישת יהלומי גלם, כדי לעצור את הצפת השוק, ירידת מחירי היהלומים המלוטשים וכתוצאה מכך פיטורים המוניים. בבורסת היהלומים הישראלית היו נסיונות לקרוא למהלך דומה, שבינתיים לא צלחו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully