וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיגי ה-G20 הכריזו בסיום הפסגה על תמיכה בהידוק הרגולציה וחידוש הצמיחה - אך לא על צעדים מוחשיים

אשר שכטר

15.11.2008 / 22:28

מנהיגי הכלכלות הגדולות בעולם לא אותתו על מהלכים משותפים, אך הסכימו להיפגש שוב ב-30 באפריל



מנהיגי מדינות ה-G20, שהתכנסו ביומיים האחרונים בוואשינגטון כדי לדון בדרכים לבלום את ההידרדרות הכלכלית העולמית, פרסמו בסיום הפסגה ההיסטורית הצהרה המכירה בצורך להדק את הרגולציה על המערכת הפיננסית ולהמריץ את כלכלת העולם בעקבות משבר האשראי. עם זאת, המנהיגים לא הכריזו על צעדים ממשיים והותירו את ההחלטה על רפורמות במערכת הפיננסית לפסגות נוספות, שייערכו בחודשים הקרובים.



בהצהרה שפירסמו מנהיגי הכלכלות הגדולות בעולם לאחר פגישה בת חמש שעות בוואשינגטון, קראו מנהיגי ה-G20 למהלך משולב ורחב היקף למניעת מיתון עולמי עמוק וממושך, אך ציינו כי על כל מדינה לפעול בהתאם לתנאים הכלכליים השוררים בה. הם הדגישו את חשיבותן של הורדות ריבית ושל שיתוף פעולה בין הבנקים המרכזיים, אך לא אותתו על הורדות ריבית משולבות בעתיד הקרוב. בנוסף, קוראת ההצהרה לחיזוק מעמדה של קרן המטבע הבינלאומית (IMF) והגדלת הסיוע למדינות מתפתחות המצויות בקשיים.



מדינות ה-G20 הסכימו גם על הצורך להדק את הרגולציה על מגזר קרנות הגידור והסכימו ליצור שיטת התרעה מוקדמת שתזהה בעתיד בועות - כמו בועת מחירי הנדל"ן בארה"ב - אשר הובילה לפרוץ המשבר הנוכחי. כמו כן, קראו המדינות ליצירתו של גוף פיקוח שיורכב מרגולטורים שונים ויעקוב אחר תמחור סיכונים בשווקים.



מנהיגי המדינות הסכימו על שורה של יעדים ומטרות, בהם הזרמת הון למדינות מתפתחות שנקלעו לקשיים באמצעות קרנות הסיוע של קרן המטבע, הבנק העולמי וגופים אחרים. המנהיגים הסכימו לדאוג לכך שלבנק העולמי ולקרן המטבע יהיו את "המשאבים הנחוצים" לטיפול במשבר. המדינות קבעו את ה-31 במארס כתאריך יעד להגשת הצעות נוספות להידוק הרגולציה על השווקים, הגדלת השקיפות וחידוש הצמיחה העולמית.



"הצמיחה הכלכלית האטה בצורה משמעותית בכלכלות הגדולות, והצמיחה העולמית נחלשה", נאמר בהצהרה, שקראה לרפורמה במערכת הפיננסית שתמנע משברים דומים בעתיד והסכימה לנקוט בכל הצעדים הדרושים כדי לפתור את המשבר הנוכחי.



"קובעי המדיניות, הרגולטורים והממשלות בחלק מהמדינות המפותחות לא העריכו כראוי ולא טיפלו בסכנות שהצטברו בשוקי ההון, לא הדביקו את הפער בינם לבין החידושים בתחום הפיננסי ולא לקחו בחשבון את ההשלכות של החלטות רגולטוריות מקומיות על המערכת העולמית כולה. עלינו להניח את היסודות לרפורמה שתסייע להבטיח כי משבר גלובלי כמו המשבר הנוכחי לא יקרה בשנית", נאמר בהצהרה.



מנהיגי המדינות הסכימו להיפגש שוב לפסגה נוספת שתיערך ב-30 באפריל, לאחר כניסתו לתפקיד של הממשל החדש בבית הלבן. קרן המטבע הבינלאומי, נכתב בהצהרה, תמלא תפקיד מרכזי בהפקת הלקחים מהמשבר ויישומם. נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, אמר לאחר סיום הפגישה כי הצעדים שבהם נקטו ממשלות העולם במטרה למנוע את המשבר "החלו לעבוד", והתייחס גם לאכזבתם של אחדים מתוצאות הפסגה, כשאמר כי "פגישה אחת לא תפתור את בעיות העולם".



מוקדם יותר היום, העריכו אנליסטים ובכירים דיפלומטיים כי תוצאות הפסגה יהיו מוגבלות, בשל המחלוקות הקיימות בין המנהיגים האירופים לבין הממשל האמריקאי, ובשל חילופי השלטון בבית הלבן. אנליסטים צפו כי לא תצא ממנה בשורה על רפורמה רחבת היקף של המערכת הפיננסית העולמית, כפי שקיוו מספר מנהיגים אירופיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully