וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השוק החליט: הם יתקשו להתאושש

חגי עמית

16.11.2008 / 6:52

תשובה ולבייב



>> שוק ההון החליט שלב לבייב ויצחק תשובה יתקשו לצאת מהמצב הנוכחי. זוהי המשמעות של אירועי השבועות האחרונים. מי שרצה להלוות כסף ללב לבייב ולהפוך אותו לבעל חוב שלו, יכול היה לקנות ביום חמישי האחרון אג"ח של חברת אפריקה ישראל שנסחרו בתשואה לפדיון של 62%, ולזכות ב-62% כל שנה - עד למועד פדיון האיגרת - וזאת בזמנים שבהם מרבית אפיקי ההשקעה בשווקים מניבים תשואות שליליות.

מי שרצה להלוות כסף ליצחק תשובה ולהפוך אותו לבעל חוב שלו, יכול היה לרכוש אג"ח של קבוצת דלק בתשואה לפדיון של יותר מ-20%. את איגרות החוב של החברה הבת, דלק נדל"ן, הוא יכול היה לרכוש בתשואה אסטרונומית של 61% (סדרה ה') או 152% (סדרה ד'). למרות זאת, לא נמצאו קונים לחוב של שני הטייקונים, ושווי איגרות החוב שלהם אינו עולה. האם השוק מתנהג כמו עדר? האם השוק נמצא בפאניקה? האם השוק טיפש? התשובות על שאלות אלו, בהתאמה, הן כנראה כן, כן ולא.



נכון הוא כי מחיריהם של ני"ע רבים נופלים משום שלמנהלי ההשקעות אין ברירה אלא למכור אותם, לאחר שהציבור המחזיק בקרנות הנאמנות או קופות הגמל מכר אותן כדי להשקיע באפיקים אחרים. נכון הוא כי קיימים משקיעים זרים המוכרים ניירות ערך ישראליים בצורה עיוורת, סתם כך - כי קרן כלשהי מפינלנד החליטה לצמצם את אחזקותיה בשווקים המתעוררים, ובהם גם ישראל, וזרקה לשוק ניירות של קבוצת דלק. נכון אפילו לומר כי קיימים כשלים רבים בשוק האג"ח. אג"ח רבות נסחרות במחיר מציאה על אף שניתן לומר בסבירות הקרובה לוודאות כי הן יוחזרו.



עם זאת, צריך לזכור שגברת כהן מחדרה אינה שוק ההון. היא מעולם לא רכשה איגרות חוב בודדות. "השוק" מורכב ממאות אנליסטים ומנהלי השקעות, שרבים מהם (גם אם לא כולם) יודעים לקרוא דו"חות ולהעריך סיכונים פיננסיים - והם פשוט חוששים ששני אילי ההון לא יחזירו את הכסף שהם חייבים. הקבוצה הזאת החליטה שהאג"ח של תשובה ולבייב נחותות. את האג"ח של אחרים - דוגמת חיים כצמן למשל, איש עסקים המשקיע בנדל"ן בארה"ב דרך חברת גזית גלוב - היא השאירה בתשואה קרובה ל-10%.



תשובה ולבייב גם אינם צוחקים לשוק ההון בפרצוף. השניים אינם רצים ומשקיעים מאות מיליוני שקלים ברכישת אג"ח של החברות שבשליטתם, הנסחרות בחלק מהמקרים במחיר מציאה.



דלק נדל"ן ואפריקה ישראל יצטרכו למחזר הלוואות. גם אם יש להן כסף לתשלומי האג"ח הקרובים. בסופו של דבר הכסף שלוו מהציבור מושקע בפרויקטים שעדיין לא נמכרו. כשהמועד יגיע, דעתו של השוק על מצבם עשויה להפוך לעובדה. כשתשואות האג"ח שלך הן 60%, קשה לך לבוא לבנק ולבקש למחזר הלוואה. כל בנק בעולם יודע לבחון תשואות אג"ח ולהבין את משמעותן, ואף בנק לא ילווה כסף לגוף עם תשואת אג"ח דו-ספרתית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully