וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עסקת מיליארד הדולר של ערן אגוזי

מאת גיא גרימלנד

16.11.2008 / 6:52

מה עומד מאחורי הבונוס השמן בסך 150 מיליון דולר שקיבל הישראלי ערן אגוזי מחברת ויאקום? TheMarker חושף את הפרטים שמאחורי אחת העסקות המעניינות של השנה



>> כיצד ניתן להסביר את הבונוס השמן במיוחד שבו זכו הישראלי ערן אגוזי ושותפו אלכס ריגופוליס מחברת משחקי המחשב הרמוניקס? בעיקר בשל ההצלחה העצומה של המשחקים שפיתחו.



ראשית, כמה פרטי רקע. הבונוס הנוכחי הוא חלק מעסקה שנחתמה בשנת 2006 בין ויאקום (הבעלים של MTV) להרמוניקס, במסגרתה שילמה MTV כ-175 מיליון דולר בעבור רכישת החברה.

כחלק מן העסקה, סוכם עוד כי אם המשחקים שיפותחו על ידי הרמוניקס (Rock Band ו-Guitar Hero) יגיעו לאבן דרך מסוימת בכל הקשור למכירות - הרי שויאקום תשלם למפתחי המשחקים בונוסים נוספים.



וכך אכן היה. Rock Band - משחק המאפשר הקמת להקה וניגון על כלי נגינה - מכר עד כה 7 מיליון יחידות ולפני כמה ימים הודיעה ויאקום כי 26 מיליון שירים הורדו מחנות Rock Band - כלומר, מיליון הורדות כל תשעה ימים.



קבוצת המחקר NPD ציינה כי מכירות המשחק הסתכמו ברבעון השלישי של 2008 ב-142.6 מיליון דולר, וכך בסך הכל, מכירות Rock Band הסתכמו מאז שהושק בנובמבר 2007, בהיקף כולל של 548.7 מיליון דולר. כמו כן, משחק ההמשך שלו, 2 Rock Band, מכר בהיקף כולל של 21.6 מיליון דולר מאז ספטמבר 2008.



ויאקום עצמה רשמה ברבעון השלישי של 2008 הכנסות בגובה של 313 מיליון דולר וציינה כי Rock Band היה הכוח העיקרי מאחוריהן.



אלא שההישגים הנפלאים במכירות משחקי הרמוניקס לא יסתיימו בבונוס הנוכחי. ויאקום ציינה כי מלבד הבונוס, היא צפויה להעניק תשלום נוסף לאגוזי וריגופוליס ב-2009, שעולה על זה שניתן כעת.



כלומר, הרמוניקס רשמה מעסקת ויאקום 175 מיליון דולר ב-2006, 300 מיליון דולר כעת ועוד סכום של יותר מ-300 מיליון דולר, שצפוי להתקבל ב-2009.



על פניו מדובר בעסקה של כמעט מיליארד דולר.



הגולם עלה על יוצרו



על אגוזי וריגופולוס כתב סטיב ואן זנדט, גיטריסט בלהקתו של ברוס ספרינגסטין ושחקן בסדרת דרמה "הסופרנוס": "עם המשחקים Guitar Hero ו-Rock Band, ייתכן מאוד שהם הצילו את הרוק הקלאסי לדורות הבאים". ואן זנדט לא ידע עד כמה הוא צודק, אלא שפתאום נראה שהגולם עלה על יוצרו.



האם יכול להיות שמשחקי רוק הופכים להיות פופולאריים יותר ממוסיקת רוק עצמה? מחקר של חברת Verdict הבריטית מצא כי צרכנים בריטיים צפויים להוציא השנה סכום של 4.64 מיליארד ליש"ט על כותרי משחקים וקונסולות משחקים בהשוואה ל-4.46 מיליארד ליש"ט על מוסיקה ווידיאו ב-2007.



כדי להבין את ההצלחה של Rock Band צריך לחזור למשחק הראשון שפיתחה הרמוניקס - Guitar Hero - שהושק בנובמבר 2005. במשחק זה משתמש שחקן בגיטרת משחקים מיוחדת, וזאת בכדי לנגן שירים מסגנונות שונים ומתקופות שונות.



הגיטרה כוללת חמישה כפתורים מיוחדים, המחליפים מיתרים ומפרט, ואלו פותחו על בסיס גיטרת גיבסון GB. המשחק פותח על ידי הרמוניקס ב-2005-2007, הופץ על ידי אקטונה בשיתוף עם אקטויז'ן וזכה להצלחה עצומה.



הפופולאריות של Rock Band הולידה את כותר ההמשך Guitar Hero II, שהצלחתו הולידה את הפרק האחרון בסדרה, הצדעה לשירי שנות ה-80' בדמות הכותר: Guitar Hero Encore: Rocks the 80s.



לאחר שהרמוניקס נרכשה על ידי ויאקום ואקטונה נרכשה על ידי אקטויז'ן, לא המשיכו אגוזי ושותפו לפתח משחקים לסדרת Guitar Hero והפיתוח עבר לחברת Neversoft. בהמשך, פותח גם משחק לסלולר המבוסס על Guitar Hero שהפך גם הוא לתופעה תרבותית חובקת עולם עם מיליוני מעריצים.



בדומה ל-World Of Warcraft, גם משחק זה זכה לפרק מיוחד בסדרת סאות'פארק (Guitar Queer-o) ולאינספור כתבות במאות כלי תקשורת לאורך השנים, ועד היום. המשחק האחרון בסדרה שיצא הוא Guitar Hero World Tour (או Guitar Hero IV) שזכה עד כה להצלחה נאה בדמות מכירות של 67 מיליון דולר באוקטובר האחרון (לעומת 27 מיליון דולר ל-2 Rock Band).



בתוך כך, חברת NPD מדווחת כי עד לינואר 2008, נמכר Guitar Hero בכמיליארד דולר ברחבי העולם. הרמוניקס המשיכה עם Rock Band ועברה לפתח אותו עבור MTV, בעוד הוא שאב אלמנטים מ-Guitar Hero ו-Karaoke Revolution.



רוצים להיות כוכבי רוק



אמנם Rock Band מיועד גם לשחקנים בודדים, אך הוא מכוון בעיקר למשחק של כמה שחקנים המרכיבים להקה. ניתן לנגן בו תופים, גיטרה, גיטרה בס ולשיר באמצעות מיקרופון וכן ככל שהמשחק מתקדם, הלהקה עוברת לנגן ממקומות שכוחי אל למועדונים ואצטדיונים עם מעריצים רבים.



בנוסף, כל שחקן מקבל ניקוד אישי בהתאם לנגינה שלו ונאלץ להתמודד עם רמת קושי עולה של שירים.



כך, השחקנים יוצרים גם את נגן הרוק האישי שלהם והתוצאה היא כי גם מי שמעולם לא למד לנגן, יכול לעמוד על במה וירטואלית ולהרגיש כמו כוכב רוק.



איך זה עובד בדיוק? כשהשיר מתחיל להתנגן הדמות שעל המסך פוצחת בהופעה, ולצדה מופיעים סימנים צבעוניים. השחקן צריך להפעיל את הלחצנים שעל כלי הנגינה לפי הקצב, ובהתאם לצבעים שעל המסך. אם הוא משתמש במיקרופון, עליו לשיר לפי הקצב ולשמור על גובה צליל נכון. בזכות ההפעלה הפשוטה והתוכן החיובי, Guitar Hero ו-Rock Band זכו להצלחה גם בקרב אנשים שלא התעניינו קודם במשחקי מחשב.



לדברי היצרנים, 20% מהלקוחות שרכשו אותם דיווחו כי זהו משחק המחשב הראשון שהם קנו בחייהם.



ניתן לסכם ולומר כי אמנם תעשיית משחקי הוידיאו משתפרת מדי שנה ברמת הגרפיקה ואיכות התוכן שלה - המשחקים הופכים להיות יותר ויותר מציאותיים וסוחפים - אך Guitar Hero ו-Rock Band מתבססים על משהו אחר לגמרי. ניתן לכנות זאת חיבור לרגש.



מדובר במשחקים המאפשרים לכל שחקן ושחקן להגשים חלום המשותף לאנשים רבים כל כך: להפוך לכוכבי רוק ולנגן בכלי מוסיקה. גם סדרת משחקי Championship Manger פועלת על עיקרון זה, ומגשימה לשחקנים את החלום להפוך למאמני כדורגל.



זו הגדולה של Guitar Hero ו-Rock Band וכנראה שאגוזי ושותפו הבינו זאת כבר מזמן. זה גם ההסבר להצלחה המטאורית של שני המשחקים שמתורגם, כעת, לבונוס השמן שניתן להרמוניקס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully