וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העיתונות המודפסת בארה"ב נאבקת על חייה

מאת מיכל רמתי

16.11.2008 / 6:52

המו"לית ניו יורק טיימס נקלעה להפסד של 106 מיליון דולר ברבעון השלישי, טריביון הפסידה 124 מיליון דולר, וגם ואשינגטון פוסט וגאנט רשמו ירידה של עשרות אחוזים ברווחים ■ העיתונות המודפסת בארה"ב נאבקת על קיומה כבר לא מעט זמן ■ עכשיו היכה בה המשבר



שוק העיתונות האמריקאי נאבק על קיומו כבר כמה שנים. איום האינטרנט, התייקרות הנייר וכעת גם המשבר הכלכלי, פגעו קשות בתפוצת העיתונים. עם זאת, הכנסות העיתונות מפרסום נותרו עד כה יציבות יחסית בארה"ב.



כעת גם מצב זה משתנה. המצב הכלכלי בארה"ב פוגע במפרסמות, וההשקעות בפרסום החלו לרדת. אחד המפסידים הגדולים ביותר הוא סם זל, איל הנדל"ן הידוע שנהפך למיליארדר באמצעות טקטיקת "טריפת נבלות" - רכישת נכסים במצוקה. זל רכש ב-2007 את מו"לית העיתונות האמריקאית טריביון, ובתוך פחות משנה הגיעה החברה לסף חדלות פירעון.

מצב העיתונות המודפסת ממשיך להידרדר: לפי נתוני משרד התקשורת האמריקאי, בשני הרבעונים האחרונים נרשמה ירידה של 5% בתפוצת העיתונים בארה"ב, לעומת התקופה המקבילה ב-2007. ירידות בתפוצה נרשמו במרבית העיתונים הגדולים בארה"ב בששת החודשים שהסתיימו ב-30 בספטמבר. תפוצת העיתונים בימי חול בערים הגדולות בארה"ב ירדה בשיעורים שנעו מ-1.9% ועד ל-13.6%, לעומת התקופה המקבילה ב-2007.



תפוצת העיתונים "יוסטון כריניקל", "בוסטון גלוב", "סטאר לדג'ר ניוארק", "פילדלפיה אינקוויירר", "אורנג' קאונטי רג'יסטר" ו"דטרויט ניוז" ירדה ביותר מ-10%. העיתון "ניו יורק טיימס" רשם ירידה של 3.6% במכירותיו במשך השבוע ו-4.1% במכירותיו בימי ראשון. יוצאי הדופן מבין העיתונים היו "USA טודיי" ו"וול סטריט ג'ורנל", שני העיתונים הגדולים לפי תפוצה, שלא רשמו שינוי בהיקף מכירותיהם.



נכסים למכירה



מו"לית העיתונות האמריקאית טריביון דיווחה כי עברה ברבעון האחרון להפסד של 124 מיליון דולר, לעומת רווח של 84 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2007. טריביון, המוציאה לאור את העיתונים "שיקאגו טריביון" ו"לוס אנג'לס טיימס", דיווחה על ירידה של 10% בהכנסות למיליארד דולר - בעיקר בשל ירידה בהיקף הפרסום.



חברת דירוג האשראי P&Sהורידה את דירוג האשראי של טריביון בשתי דרגות ל-CCC. הסיבה: טריביון, שנושאת בעומס חובות של 11 מיליארד דולר, תיאלץ למכור נכסים כדי לפרוע את חובותיה. אחד מנכסים אלה, קבוצת הבייסבול שיקאגו קאבס, תימכר ככל הנראה במחיר נמוך מהצפוי.



טריביון כבר מכרה את העיתון "ניוזדיי", ונתח של 10% באתר מודעות הדרושים CareerBuilder.com. למרות מכירת הנכסים, הירידה הקשה בהכנסות ממשיכה להעיב על עתידה של החברה. P&S הזהירה כי עם הירידה בהכנסות עלולה מכירת הנכסים לא להספיק לטריביון כדי להימנע מהפרת תנאי האג"ח שלה.



"אנחנו פועלים בתנאי שוק פיננסיים וכלכליים קשים בצורה יוצאת דופן", אמר מנכ"ל טריביון, סם זל. "מגזר העיתונות ממשיך לחוות ירידות בלתי רגילות בהכנסות מפרסום, וטריביון אינה יוצאת דופן בכך".



ההכנסות מפרסום בטריביון צנחו ב-19%. היקף הפרסום קטן בכל התחומים: ההכנסות ממודעות דרושים צנחו ב-30%, ואילו ההכנסות ממודעות מקוונות ירדו ב-7%. מנגד, עלויות המו"לית צמחו ב-6% ל-640 מיליון דולר. בנוסף, החברה הזהירה כי הכנסותיה ייפלו ביותר מ-10% ברבעון הרביעי של 2008 וב-2009, וכי הרווח על בסיס EBITDA (רווח תפעולי בניכוי מס, ריבית ופחת) עלול ליפול ביותר מ-30%.



מצבה הקשה של טריביון יירשם ככישלון קשה ברקורד של זל, שעד כה יצר לעצמו שם של משקיע מצליח בנכסים בקשיים. זל רכש את טריביון ב-2007 ברכישה ממונפת גדולה בהיקף 8.3 מיליארד דולר, שבה השקיע 400 מיליון דולר במזומן, ואת יתרת המחיר לקחה על עצמה טריביון כחובות.



זל נאבק במשך ששה חודשים על רכישת טריביון. הרכישה נעשתה במצב נדיר של הצטלבות שני משברים: האחד, הנמשך כבר כמה שנים, הוא משבר המדיה המסורתית, הסובלת מהתחרות הקשה מול האינטרנט והמדיה הדיגיטלית. בריחת מפרסמים, קוראים וצופים אל חלופות זולות או חינמיות פגעה קשות בהכנסות העיתונים ממנויים ופרסום, וכן בחברות הטלוויזיה.



בה בעת, נקלעה טריביון לסערת האשראי - היא מהחברות הממונפות ביותר בין חברות המדיה. הענף כולו סובל מבעיות דומות - עוד באמצע 2008 היה לחברות המדיה חלק גדול מאוד מתוך אג"ח הנמצאות במצוקה.



נפילה בוואשינגטון



המו"לית ניו יורק טיימס דיווחה לפני שבועיים על הפסד נקי בסך 106 מיליון דולר ברבעון השלישי, לעומת רווח בסך 13.4 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2007. ההפסד היה מפתיע, לאחר שניו יורק טיימס פירסמה תחזית לרווח קטן ברבעון. החברה ייחסה את השינוי להורדת שווי העיתונים שברשותה בניו אינגלנד - בהם "בוסטון גלוב", שאותו רכשה ב-1993 תמורת 1.1 מיליארד דולר. ניו יורק טיימס מעריכה את הירידה בשווי עיתונים אלה ב-166 מיליון דולר, לעומת הערכה ראשונית לירידה של 100-150 מיליון דולר בערכם, בגין ירידה בהכנסות מפרסום.



בנוסף להורדת תחזיות תזרים המזומנים, בעיקר בגין ירידה בהכנסות מפרסום, הודיעה ניו יורק טיימס כי החינמון "מטרו בוסטון", שאותו רכשה ב-2005, סובל מצמיחה נמוכה מהצפוי וככל הנראה לא יעמוד בתחזיות.



מו"לית נוספת שדיווחה בשבועיים האחרונים על מכה קשה לשורת הרווח היא ואשינגטון פוסט, שאף היא נאלצה לקצץ בשווי נכסים. החברה מחקה 59.7 מיליון דולר בגין ירידת שווי של כמה עיתונים קטנים. החברה אמנם רשמה רווח נקי בסך 10.3 מיליון דולר, אך היתה זו ירידה של 86% לעומת הרבעון המקביל ב-2007. חטיבת העיתונים של המו"לית - שבבעלותה גם, בין היתר, חטיבות טלוויזיה בכבלים וחינוך - דיווחה על הפסד תפעולי בסך 82.7 מיליון דולר. ברבעון השני נרשם ההפסד הנקי הראשון של ואשינגטון פוסט מאז הונפקה לציבור ב-1971.



תפוצת גיליון אמצע השבוע של עיתון הדגל של החברה, "ואשינגטון פוסט", ירדה ב-2.4% בשלושת הרבעונים הראשונים של 2008, ותפוצת מהדורת סוף השבוע ירדה ב-3.6%. ההכנסות מפרסום ב"פוסט" צנחו ב-14% ברבעון השלישי, והסתכמו ב-97.2 מיליון דולר. ההכנסות מפרסום מקוון צמחו ב-13% והסתכמו ב-30.8 מיליון דולר, אך ההכנסות ממודעות דרושים באינטרנט צנחו ב-8%.



הפיטורים מתרחבים



גאנט, מו"לית העיתונים הגדולה בארה"ב, דיווחה בסוף אוקטובר על ירידה של 32% ברווחיה ברבעון השלישי - גם היא בשל ירידה בהכנסות מפרסום. הרווח הנקי של גאנט הסתכם ב-158 מיליון דולר, לאחר שההכנסות מפרסום צנחו ב-17.7% ברבעון.



בעקבות הדו"חות הודיעה גאנט כי תפטר 10% מכוח האדם שלה עד תחילת דצמבר. עם זאת, הפיטורים לא יחולו על עיתון הדגל של החברה, "USA טודיי", אלא על 84 העיתונים היומיים האחרים של החברה בארה"ב, ועל יותר מ-800 מקומונים. 10% מכוח האדם הם כ-3,000 משרות - הפיטורים הנרחבים ביותר במגזר בגל האחרון. החברה מסרה כי מדובר במהלך התייעלות, והוא כולל קיצוצים שעל כל עיתון לעמוד בהם. גאנט כבר פיטרה יותר מ-3,500 עובדים במהלך 2007.



דאו ג'ונס, מו"לית העיתון "וול סטריט ג'ורנל", שנרכשה על ידי ניוז קורפ ב-2007 תמורת 5 מיליארד דולר, רשמה הפסד תפעולי בסך 4 מיליון דולר. עם זאת, הרווח התפעולי של כלל קבוצת העיתונות של ניוז קורפ עלה ב-44%. רופרט מרדוק, יו"ר ומנכ"ל ניוז קורפ, אמר כי החברה מתמקדת כעת בצמצום עלויות. בין היתר מתכוונת החברה להעביר למיקור חוץ את פעילות 10 מבין 17 בתי הדפוס של "וול סטריט ג'ורנל", ולמזג את מינהלת ה"ג'ורנל" עם מינהלת "ניו יורק פוסט", שגם הוא בבבעלות ניוז קורפ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully