וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שופטים: בלי לחץ לפשרות - המערכת היתה קורסת

נורית רוט

16.11.2008 / 9:34

שטרסברג-כהן: שופטים כותבים פסקי דין של עשרות עמודים, אבל זה לא עושה רושם על אף אחד



על דבר אחד הסכימו כל הדוברים בדיון שהתקיים ביום חמישי האחרון בנושא "אתיקה של שופטים", בחסות המרכז לאתיקה בירושלים: אין שחיתות במערכת המשפט בישראל ואין שחיתות בקרב השופטים. על ההצהרה הזו חתמו הן מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס והן השופטי בית המשפט העליון בדימוס מישאל חשין וטובה שטרסברג-כהן, עד לא מזמן נציבת קבילות הציבור על שופטים.



פרופ' מרדכי קרמניצר, שהנחה את הדיון, ביקש מהדוברים בו להתייחס לשתי טענות שהופנו אליו שוב ושוב מצד עורכי דין לקראת הדיון. האחת, כפייה של שופטים על בעלי דין להגיע לפשרה, והשניה, קרבת יתר בין שופטים לפרקליטים מטעם המדינה.



לינדנשטראוס השיב כי עידוד לפשרה הוא אחד הפתרונות הראויים ביותר בשל עומס התיקים הקיים במערכת. "אם בבתי המשפט לא נגיע לפשרות אז התורים במשפטים יקחו לא רק שנים אלא יותר משנים", אמר. עם זאת, הוא סבור כי הסדרי הטיעון בתיקים פליליים מחייבים בדיקה זהירה יותר כדי למנוע פגיעה באינטרס הציבורי ובאמון הציבור.



באשר לטענה של קרבת יתר למדינה, אמר לינדנשטראוס כי יש בקרבה הזו בעייתיות לא מעטה. "מדובר לא רק בפרקליט מטעם המדינה אלא גם בכאלה שבגלל הוותק שלהם, ניסיונם או שמם, הציבור סובר שהם מקבלים העדפה כלשהי. את התופעה הזו צריך לעקור מן השורש".



לדעת חשין, "בלי פשרה והסדרי טיעון שיטת המשפט היתה קורסת מזמן". גם שטרסברג-כהן אמרה כי התמשכות ההליכים היא הבעיה העיקרית של השופטים בניהול משפט. לדעתה, עורכי הדין בעצמם תורמים לבעיה, בכך שהם מגישים בקשות רבות לדחיית דיונים.



גורם נוסף לבעיה, לטענת שטרסברג-כהן, הם השופטים עצמם. לדבריה, שופטים בערכאות נמוכות כותבים "דיסרטציות" של עשרות עמודים ו"זה לא עושה רושם על אף אחד".



לינדנשטראוס הסכים: "המערכת צריכה לעשות הכול כדי ללמד את השופטים לקצר". לדבריו, גם פסקי דין של בית המשפט העליון לוקים באריכות.



שמיעת תיקים מיום ליום



שטרסברג-כהן אמרה כי בניסיון לפתור את בעיית התמשכות ההליכים נעשה כיום בבית המשפט פיילוט של שמיעת תיקים מיום ליום. על כך השיב לינדנשטראוס, בבוטות משהו, כי מדובר בניסיון חסר סיכוי. "חבל לבזבז על זה זמן. כל הניסיונות הקודמים שעשינו בעניין לא הצליחו".



עו"ד אביגדור פלדמן, שייצג בדיון את נקודת המבט של עורכי הדין, הסכים כי גם לעורכי הדין יש חלק בגרימת הבעיה. הוא דיבר על תופעה של "ביזוי המקצוע" על ידי עורכי דין. "בעשר השנים האחרונות חלה הידרדרות מבזה של המקצוע ולא במעט בגלל אזלת היד של שופטים, שאינם מתלוננים. הם פוחדים?", תהה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully