וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק לאומי: היחלשות השקל מול הדולר לא תימשך לאורך זמן

TheMarker

16.11.2008 / 10:58

בבנק מציינים לטובת השקל את העודף בחשבון השוטף של ישראל ב-2009 וזרם חלש של פדיונות משקיעים זרים עם זאת מודאגים מהתנודתיות



השבוע התחזק הדולר בחדות מול השקל, תוך חציית רמת ה-3.9 שקל לדולר המהווה רמת שיא מתחילת השנה, זאת על רקע המגמה העולמית ועל רקע ההפחתה המפתיעה בריבית המקומית כאמור. להערכת כלכלני בנק לאומי הגורם המרכזי שהשפיע השבוע על המסחר בדולר, בדומה לתקופה האחרונה, היה מידת התיאבון לסיכון של המשקיעים.



בתיאבון זה חלה עלייה מסוימת בתחילת השבוע, בין היתר על רקע הודעת סין על תוכנית תמריצים בגובה 586 מיליארד דולר. עם זאת, בהמשך השבוע חזרו החששות וחוסר הוודאות להכתיב את הטון, כשלכך תרמה החלטתו של שר האוצר האמריקאי לנטוש את תוכנית ההצלה האמריקאית המקורית, עקב חוסר יעילותה, לטובת חלופות אחרות. התגברות החששות גרמה למשקיעים לחזור ולהתבצר בנכסים בטוחים יותר ובראשן איגרות החוב הממשלתיות האמריקאיות, מה שתמך בשטר הירוק.



לדברי כלכלני בנק לאומי אלמנט חשוב נוסף המשפיע על עוצמתו של הדולר הוא הצפי לשינוי העתידי בריביות המשקים: פוטנציאל קיצוצי הריבית בגוש היורו גבוה יותר מבארצות הברית גם על רקע רמתם של הריביות, 3.25% בגוש היורו לעומת 1% בלבד בארה"ב, וגם על רקע העובדה כי גרמניה נכנסה השבוע למיתון רשמי, עת הודיעה על צמיחה שלילית של -0.5% ברבעון השלישי.



בסיכום שבועי התחזק הדולר בכ-2.4% מול השקל ובכ-1.1% מול היורו.



בדו"ח האינפלציה לרבעון השלישי של בנק ישראל שפורסם השבוע, צופה הבנק כי ישראל תמשיך ליהנות מעודף בחשבון השוטף גם ב-2009, אם כי ההאטה העולמית והשפעתה על הביקוש ליצוא יפעלו לצמצום עודף זה. כמו כן, בנק ישראל צופה כי בחשבון ההון צפויים להימשך לחצים ליבוא הון נטו, זאת כיוון שעל רקע המשבר העולמי מצבו הטוב יחסית של המשק המקומי צפוי להוסיף ולפעול להקטנת זרם התנועות הפיננסיות של תושבי ישראל לחו"ל, ובד בבד לתמוך בהשקעות ישירות ופיננסיות של תושבי חוץ במשק (או לפחות למנוע פדיונות משמעותיים של השקעות זרות).



בהקשר זה מציין הבנק כי החרפת המשבר העולמי לא הביאה בישראל לגל פדיונות מסיבי של משקיעים זרים, זאת בניגוד למשקים רבים שבהם משקיעים זרים פדו את השקעותיהם, המירו אותן לדולרים, ובכך הביאו להתחזקות משמעותית של הדולר כלפי מרבית המטבעות בעולם. השילוב של שתי המגמות האמורות - עודף בחשבון השוטף ולחצים ליבוא הון נטו - צפוי לדעת בנק ישראל לתמוך בהמשך התחזקותו של השקל.



להערכת כלכלני בנק לאומי הדולר ימשיך להיות מושפע בעיקר ממידת אי הוודאות הכלכלית בעולם וממידת התיאבון לסיכון הנגזרת מכך, כאשר המשך חוסר הוודאות יתמוך בעוצמתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully