וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכות: האוצר יגייס את מרבית הכסף הדרוש לתכנית החירום הכלכלית מחו"ל ולא בישראל

טל לוי

16.11.2008 / 15:47

הסיבה: גיוס מסיבי של כסף בישראל יעלה את התשואות וידחף את הריבית הארוכה כלפי מעלה



משרד האוצר צפוי לגייס כסף למימון תכנית החירום הכלכלית דווקא משוקי חו"ל ולא משוק ההון המקומי - כך מעריכים בשוק ההון. בשל ההאטה הכלכלית, צפוי משרד האוצר להכפיל את הגירעון בתקציב מרמה מתוכננת של 7 מיליארד שקלים לכ-21-28 מיליארד שקלים, מתוכם יופנו 10 מיליארד שקלים לצורך מימון תשתיות.



הסיבה שהאוצר מעוניין לצמצם את נפח גיוס הכסף בישראל היא שהנפקת אגרות חוב רבות מדי תדחוף מעלה את התשואות (שכן הממשלה תצטרך לשלם ריבית גבוהה יותר על הכסף) ולמעשה תגרור עלייה בריבית לטווח הארוך. עלייה בריבית מגדילה את מחנק האשראי ובאוצר מעוניינים להמנע ממצב שכזה. לפי שעה לא ברור איזה רכיב מהכסף יגוייס בישראל וכמה יגוייס בחו"ל.



גיוס הכסף מחו"ל יתבצע על בסיס הערבויות האמריקאיות: בשנת 2003 העניקה ממשלת ארה"ב ערבויות בהיקף של 9 מיליארד דולר שישמשו את ישראל לגיוס חוב. באותם ימים המשק הישראלי היה שקוע במיתון קשה, והחוב הממשלתי היה גבוה מכל התוצר המקומי. מתן הערבויות הופך את אגרות החוב לבטוחות כמעט, כאילו הונפקו בידי ממשלת ארה"ב ובכך מוזיל את הריבית שצריכה ישראל לשלם עבור קבלת הלוואות. מאז, נותרו כ-4 מיליארד דולר מהערבויות הללו, ויתכן שהם ישמשו להבטחת הגיוס ולצורך הורדת הריבית שתשלם המדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully