וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דמי השכירות למשרדים בתל אביב צנחו ב-25% בחודשיים

רז סמולסקי

17.11.2008 / 10:29

בחודשיים האחרונים התהפכה המגמה בשוק המשרדים: עסקאות מוקפאות ושוכרים עוברים ממגדלים מפוארים לבניינים קטנים

שוק המשרדים, שכבר רשם השנה עסקאות במחירים של 150 שקל למ"ר, מאבד גובה במהירות. המחירים ירדו בכ-15%-30%, לרמות של 100-110 שקל למ"ר. במקביל, שוק שכירויות המשנה צובר תאוצה, בשעה שחברות חוסכות בשטחי משרדים ועלויות ומחפשות שוכר משנה שיחלוק אתן את הנטל.

הנפילה בשוק המשרדים היא מציאות מדהימה בענף שאינו מורגל בצניחות חופשיות. לפני חצי שנה עוד נכתב על העליות המטאוריות במחירי השכירות, ואפילו על נכונות של שוכרים חדשים לשלם דמי פינוי - תופעה שמתרחשת בשוק עולה עם עודף ביקושים. אך בחודשיים האחרונים חל בשוק המשרדים מהפך: קיפאון בעסקאות, ירידת מחירים, שכירויות משנה, מעבר ממגדלים מפוארים לבניינים קטנים, מעבר לאזורים זולים יותר ועלייה בתשואות על נכסים.

"אני מעריך שכמו מגדלי המגורים, כך גם מגדלי המשרדים היקרים ייפגעו ראשונים", אומר אורן גלזר, מנהל החטיבה המסחרית באנגלו סכסון תל אביב. "אנשים יחשבו פעמיים לפני שהם שוכרים משרד במגדל. זה תהליך שיוביל לירידות מחירים".

במאגר הנכסים של גלזר רשום משרד בשטח של 1,000 מ"ר באחד המגדלים באזור הבורסה. לדבריו, חברה גדולה שכרה את המשרד לפני חצי שנה תמורת דמי שכירות חודשיים של 115 שקל למ"ר, והיתה אמורה לעבור אליו. "החברה פשוט החליטה שלא לאכלס את המשרד, והיא מחפשת שוכר משנה. אבל מחיר השוק כיום הוא 100 שקל למ"ר, וככל הנראה החברה תצטרך לשאת בעלות הפער", מספר גלזר.

במקרה אחר, חברה ששכרה משרד בשטח של 300 מ"ר במגדל יוקרתי במתחם הבורסה ברמת גן שילמה על פי חוזה ישן 60 שקל למ"ר. לפני החגים ביקש בעל הנכס להעלות את המחיר ל-90 שקל למ"ר. הנהלת החברה הודיעה לו כעבור זמן קצר כי איתרה חלופה באחד הבניינים הישנים ברחוב הארבעה בתל אביב במחיר של 50 שקל למ"ר, וכי בכוונתה לעזוב. בעל הנכס החליט בו במקום להוריד את דמי השכירות ל-80 שקל למ"ר. כיום הוא כבר ירד ל-70 שקל למ"ר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully