וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להניח את האגו בצד

אהובה ינאי

17.11.2008 / 7:34

המגזר השלישי



גורדון בראון, ראש ממשלת בריטניה, אמר באחרונה בהתייחסו למצב הכלכלי: "אין זה הזמן להישען על עקרונות מיושנים או על חשיבה קונוונציונלית". בים הנבואות הקודרות זוהי אמירה אופטימית הנושאת קריאה למחשבה אחרת ולעשייה אחרת. עלינו לאמץ גישה זו בכל הנוגע למצבו ולעתידו של המגזר השלישי בישראל - מגזר הארגונים החברתיים ללא כוונות רווח.

באחרונה התפרסמו בעיתונות כתבות שכמעט מספידות את המגזר השלישי. איננו זקוקים להספד או לזעקות שבר, אלא בהתאם לקריאתו של בראון, לדרכי חשיבה אחרות וחדשות המתאימות למצב הנוכחי, שלא היה דומה לו בעשרות השנים האחרונות. חברה דמוקרטית דואגת למרכיביה השונים גם בעת משבר. יתרה מזאת, לקול החברתי, לדאגה לחלשים, לזכויות האדם ולדאגה לרוח האדם יש חשיבות רבה דווקא בעת משבר. הסכנה היא כי הנותרים מאחור בעת כזו לא יוכלו להשתקם במהרה. אם נחליש את ערכי התרבות, הפלורליזם, זכויות הפרט והמחויבות לקול האזרחי בתקופת משבר, מי יערוב לנו כי קולות הכרחיים אלה לא ייאלמו בעת פריחה כלכלית?



רוב הארגונים החברתיים מגיעים למשבר הכלכלי הנוכחי כשהם כבר פגועים מירידת שער הדולר, שפגעה בחוסנם הכלכלי. בנוסף, ניסיון העבר מלמד כי בתקופות משבר הממשלה מקצצת בשירותים לפרט ומותירה את העמותות ללא תמורה ממשלתית הולמת ואת מוסדות התרבות והרוח ללא תמיכה. העול המוטל על הארגונים החברתיים יהיה כבד יותר בשל המצב הכלכלי, הירידה בתרומות והקיצוץ הצפוי בתמיכת הממשלה. כיום נדרשת חשיבה שונה המחייבת שילוב בין המגזרים. המגזר השלישי איננו עולם בפני עצמו. על המגזר השני (עולם העסקים) והמגזר הראשון (הממשלה והכנסת) לקיים חשיבה בעניין המגזר השלישי. על כל מגזר לנקוט כמה צעדים:



על המגזר השלישי לבחון מה הכי חשוב כדי לשמר את כוחם של הארגונים החברתיים ולשרוד למען אלה שחייבים תמיכה ולמען שמירת הערכים, הידע, המחויבות והרוח לעתיד. עלינו להניח בצד את האגו ואת הצורך בבידול ושוני. יש להשקיע ברצינות בשיתופי פעולה ואפילו באיחוד כוחות ארגוניים, כדי להשיג יותר בפחות משאבים.



בעשר השנים האחרונות נהפך המגזר השני לגורם חשוב בחיזוק פרויקטים חברתיים ובמעורבות בעשייה הקהילתית. למרות התרחבות חלקם של התורמים הישראלים, העסקים הישראליים תורמים פחות מעמיתיהם האמריקאים. כאן טמון הסיכוי. אם העסק והתורם הישראלי יגדילו את החלק היחסי של התרומה מתוך הרווח, גם במצב של מיתון, סך כל התרומות יהיה גדול יותר. בדרך זו ניתן יהיה להבטיח את הישרדות הארגונים, גם אם לא את צמיחתם.



מאז מלחמת לבנון השנייה עוסק משרד רה"מ בקשרים בין שלושת המגזרים. גם בכנסת התחזק קולו של המגזר השלישי. בעת משבר יש חשיבות לשיתוף פעולה במעשים ולא בשיח בלבד. אני מציעה שינוי של החוקים המטילים מיסוי ייחודי על העמותות, שאינו מוטל על החברות העסקיות, ובראשם מס שכר ומע"מ. זו תהיה עזרה ממשית ומיידית.



הכותבת היא מנכ"לית ארגון מתן, המחבר עסקים וקהילה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully