וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועצים בבנקים: התיקון בשוק המניות לא יגיע בשנה הקרובה

מאת שרית מנחם

17.11.2008 / 7:55

למרות הירידות החדות בשווקים, 53% מהיועצים סבורים כי יחלפו בין שנה לשלוש שנים עד שמדד ת"א 25 יחזור לרמה של 1,000 נקודות, ורובם מאמינים כי הסבירות שהטייקונים לא יחזירו את חובם למשקיעים נמוכה, אך קיימת. האם כדאי לרכוש מניות כעת? הדעות חלוקות



>> בקרב היועצים בבנקים יש צעירים שסיימו את הכשרתם רק לפני שנתיים, ויש גם ותיקים המשמשים בתפקיד כמה עשורים. ואולם גם היועצים הוותיקים ביותר, שניצבו מול לקוחות במשברים קודמים, לא זוכרים תקופה דומה לזו. הסערות בעולם ובזירה המקומית הן חוויה חדשה בעוצמתה לכולם.



לראשונה זה שלוש שנים צנח ביום חמישי מדד ת"א 25 אל מתחת ל-700 נקודות, והשיא שנקבע רק לפני כשנה נראה רחוק מאוד. בשעות מסחר בודדות מחקו מניות ענק כמו אפריקה ישראל וקבוצת דלק שליש משוויין, ומאות מיליוני שקלים התאיידו משווי מניותיהן.

אף שמניות הנדל"ן רשמו אתמול תיקונים ומדד הנדל"ן עלה בכ-11%, הנסיגות הקיצוניות באחד העם החזירו את המדדים לאוגוסט 2005.



גם החדשות מהעולם והסנטימנט מעבר לים לא מבשרים טובות: המתווה של תוכנית החירום האמריקאית נתון לשינוים, עובדה שלא מתקבלת בחיוב בקרב המשקיעים; גרמניה, הקטר של אירופה, הודיעה באופן רשמי על מיתון; וה-OECD (הארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי) בישר בשורות איוב, כשהעריך כי 30 הכלכלות המפותחות החברות בארגון ירשמו צמיחה שלילית בשנה הבאה. כל אלה ממשיכים ללחוץ את הבורסה הישראלית כלפי מטה.



המדדים ידרכו במקום



מדד היועצים של פסגות ו-TheMarker נערך החודש בצל החרפת המשבר הכלכלי בעולם, וכתוצאה מכך תשובות היועצים ממשיכות להתאפיין בפסימיות. היועצים חוזים כי מדדי המניות יסיימו את 2008 קרוב מאוד לנקודה שבה הם נמצאים כיום. להערכתם, מדד ת"א 25 יוסיף עד סוף השנה 4.3%, ומדד היתר יעלה עד סוף 2008 בשיעור צנוע של 2.2%. בסקרים הקודמים חזו היועצים ירידה של 0.81% למדד ת"א 25 ונפילה של 1.9% למדד היתר עד סוף השנה.



בכל הנוגע למדדים המתמחים, העריכו היועצים כי מדד הנדל"ן, שקרס ב-82% מתחילת השנה, יוסיף 2% עד סוף 2008. מדד הבנקים, שצנח ב-50% מתחילת השנה, צפוי לדעת היועצים לתקן עם עלייה קלה של 4.5% עד תום 2008.



האם הירידות החדות בשווקים הן הזדמנות והביצועים הקודרים הם איתות למשקיעים לכך שעליהם להתחמש במניות? רוב היועצים מעדיפים לשמור בינתיים על סולידיות: 42% השיבו כי עדיף להמתין עד להתבהרות המצב הכלכלי בעולם; 38% אמרו כי אין צורך להמתין - וזה הזמן לנצל את מחירי השפל בשוק המניות; ו-20% ענו כי הם מעדיפים להישאר באפיקים סולידיים בתקופה הקרובה, והמליצו על פיקדונות ועל קרנות כספיות.



את ההסבר להססנות היועצים באשר לכניסה לשוק המניות אפשר למצוא בתשובותיהם לשאלה הבאה: "כמה זמן ייקח למדד ת"א 25 לחזור לרמה של 1,000 נקודות?". 53% מהיועצים השיבו שהתיקון ייארך בין שנה לשלוש שנים, 25% אמרו כי מסע העליות יימשך חמש עד שמונה שנים, ורק 11% מהם סבורים כי המדד יגיע ל-1,000 נקודות בשנה הקרובה.



בורחים ממניות ומאג"ח קונצרניות



ההערכות הקודרות לגבי הביצועים של מדדי המניות וזמן ההתאוששות הארוך שלהם ניכרות גם מתיקי ההשקעות עליהם ממליצים היועצים. המרכיב המנייתי המומלץ של מניות בישראל הוא 9%, ושל מניות בחו"ל - 5%. מרכיב המט"ח תופס 5% נוספים מהתיק, ואת השאר - 81% - מפזרים היועצים באפיק האג"חי, הנחשב סולידי יותר.



נראה שגל המיתון ששטף את העולם, צניחת מחיר הנפט והידרדרות מחירי הסחורות מרגיעים את היועצים באשר ללחצי אינפלציה, והם מקצים 45% מהתיק לאג"ח ממשלתיות שקליות. האפיק הממשלתי, המבטיח הצמדה למדד, זוכה לנתח של 27%, ואילו לאג"ח הקונצרניות, שקיבלו מכה חזקה בחודשיים האחרונים, מוקצים 9% בלבד.



תשואות דו-ספרתיות לאג"ח קונצרניות היו עד לאחרונה נחלתן הבלעדית של חברות קטנות, אשר הנפיקו איגרות חוב שזכו לכינוי "זבל" - הממחיש את חששות המשקיעים ממצב של חדלות פירעון. ואולם בסערה הכלכלית של החודשים האחרונים נראה שגם שמות מוכרים ומוניטין מכובדים אינם נוסכים ביטחון במשקיעים, ואיגרות החוב של אנשי העסקים הנחשבים ביותר במדינה ספגו מכה קשה.



הנה כמה מהדוגמאות הבולטות לכך: האג"ח של קבוצת דלק (סדרה כ"ג) שבשליטת יצחק תשובה נסחרת בתשואה 29%; האג"ח של דלק נדל"ן סדרה (כ"ה) נסחרת בתשואה תלת-ספרתית; האג"ח של אפריקה ישראל נסחרת בתשואה של 48%; האג"ח של נכסים ובנין מקבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר נסחרת בתשואה של 15%; והאג"ח של גזית גלוב (סדרה ה') נסחרת בתשואה דו-ספרתית של 16%.



הסיבה לחששות המשקיעים היא המינוף הגדול של הקבוצות המובילות במשק. זהו איום, שדומה לו לא ריחף מעל המערכת הפיננסית כבר זמן רב. התייבשותו של שוק האשראי תקשה על חברות כמו אפריקה ישראל וקבוצת דלק למצוא גופים פיננסיים שייאותו לתת להן הלוואות חדשות בתנאי מימון נוחים, למועד פירעון רחוק. במצב כזה לבייב ותשובה לא יוכלו למחזר חובות. תהליך כזה יקשה על חברות יזמיות להמשיך ולצמוח, והמשק יעמוד בפני פגיעה פיננסית וכלכלית חמורה מאוד.



בכל זאת מאמינים בטייקונים הגדולים



האם יש אפשרות שאיגרות חוב של הטייקונים הגדולים יגיעו למצב של חדלות פירעון? האם ייתכן שתשובה או לבייב לא יחזירו את החוב שלוו מהמשקיעים? למרות החששות בציבור, 72% מהיועצים סבורים כי הסיכוי לכך נמוך, אם כי הוא קיים; 19% מהיועצים מאמינים שיש סיכוי סביר שהכסף לא יוחזר; 9% מאמינים שאין סיכוי שהכסף לא יוחזר.



היועצים נשאלו גם על האופן שבו התמודדו אנשי העסקים הבולטים עם המשבר. בתשובה לשאלה מי הגיע מהם הגיע מוכן יותר למשבר, השיבו 73% מהיועצים כי דנקנר היה הכי מוכן למשבר בהשוואה לקולגות שלו, אף שהדבר לא מונע פגיעה קשה בעסקיו. יתר הטייקונים קיבלו ציונים מאכזבים מהיועצים. שרי אריסון, בעלת השליטה בקבוצת אריסון, קיבלה ציון טוב על הכנתה למשבר רק מ-20% מהיועצים; אליעזר פישמן, בעל השליטה בקבוצת פישמן, ולב לבייב קיבלו ציון טוב רק מ-3% מהיועצים. תשובה לא קיבל אפילו קול אחד.



דנקנר כבש את היועצים משום שהגיע מוכן למשבר, באופן יחסי. כבר בשלהי 2006, בעיצומן של החגיגות הפיננסיות, הריח דנקנר בעיות. הוא כינס את שותפיו ומנהליו הבכירים לישיבה מיוחדת בקומה העליונה של הבניין המשולש במגדלי עזריאלי, ופרש בפניהם את תחזיתו - לפיה במחצית השנייה של 2007 יקרסו שוקי ההון.



את התחזיות האלה לא שמר דנקנר רק לעצמו ולמנהליו. לפני יותר משנה הוא התראיין באמצעי התקשורת, ואמר: "המשבר בעולם צפוי להחריף - והדבר ישפיע גם על ישראל. צריך להביא בחשבון שלא לעולם חוסן".



וכך, בשנה וחצי האחרונות נערכה הקבוצה שבשליטתו לימי הבצורת. אי.די.בי גייסה בתקופה זו 13-14 מיליארד שקל בשוק ההון. בנוסף, ביצע דנקנר בשנתיים האחרונות שינוי במבנה החוב של אי.די.בי - שכלל המרת החובות הקצרים של החברות בקבוצה בחובות לטווח ארוך, מהלך שמספק לו נזילות זולה באופן יחסי לשנים הקרובות.



למרות זאת, דנקנר יצא להרפתקאה אחת מסוכנת שעלולה להתפוצץ לו בפנים. לאחר שהתמהמה עם היציאה לחו"ל, דווקא ביולי 2007 הוא החליט לפעול להשגת דריסת רגל בלאס וגאס - והלך על כל הקופה. הוא חבר לתשובה, וביחד הם יצאו למסע עסקי כדי לבנות את הפרויקט הגדול ביותר בהיסטוריה של היזמות הישראלית: מלון פלאזה לאס וגאס, שבהקמתו יושקעו 8 מיליארד דולר.



תשובה ודנקנר רכשו קרקע ברצועת המלונות היוקרתית בלאס וגאס תמורת סכום של 1.2 מיליארד דולר, ותיכננו לקחת הלוואות נוספות כדי לממן את שאר הפרויקט. ואולם אז פרץ המשבר העולמי - הנזילות התייבשה, המימון התייקר ופעילות ההימורים בלאס וגאס צנחה עם מחירי הנדל"ן. כעת דנקנר ותשובה אומדים את הנזקים.



תשובה ולבייב נהפכו לשקי החבטות



ומי הגיע הכי לא מוכן למשבר? מי שכובש את המקום הראשון והלא מחמיא לפי היועצים הוא לבייב, עם 48% מהקולות. מיד אחריו מדורג תשובה עם 41% מהקולות. כיצד נהפכו שני אנשי העסקים המוערכים כל כך בזירה המקומית לשק החבטות של כולם? התשובה טמונה בעיתוי.



בימי הגאות העליזים, סיכונים גבוהים סימלו תשואה גבוהה. תשובה ולבייב היו שחקני מפתח במשחק הזה: הם הסתערו על שווקים חדשים, חתמו על עסקות ענק, לקחו הלוואות שמנות והמשיכו לטפח את מגדל המינוף.



עכשיו, כשהסנטימנט בשווקים שונה לגמרי והמשקיעים בורחים ממינוף ומסיכונים, חשיפות הענק של אפריקה לנדל"ן ברוסיה, במזרח אירופה ובארה"ב נראות פחות אקזוטיות, והמשקיעים לא נוגעים באיגרות החוב של החברה, המציעות תשואה שנתית של עשרות אחוזים.



גם אצל תשובה המצב קשה, והחובות העצומים של דלק נדל"ן אינם מחמיאים למאזני החברה. גם התספורת שהציע תשובה למחזיקים באיגרות החוב של דלק נדל"ן - בדמות החלפה כל 100 אגורות בסדרות ג' וד', באג"ח חדשות בשווי של58 ו-65 אגורות בלבד - קיבלה ריקושטים קשים, והחברה חזרה בה מההצעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully