וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתיקה על הנייר

שחר אילן

17.11.2008 / 8:11

קריאת ביניים



>> רגע לפני שסיימה את עבודתה פרסמה ועדת האתיקה של הכנסת כללים חדשים האוסרים כליל על מתן הרצאות של חברי כנסת בכנסים שמארגנים גופים עיסקיים ומטילים מגבלות קשות על ההשתתפות שלהם בכנסים שמארגנים גופים ללא מטרות רווח.

ההחלטה היתה נראית סבירה לולא היה מדובר באותה כנסת שסרבה לאשר לעצמה קוד אתי. שנה וחצי דנה ועדה משותפת של ועדת הכנסת וועדת האתיקה בהמלצות ועדת זמיר להכנסת קוד אתי לכנסת. כמעט שנתיים עברו מאז הוגשו ההמלצות. והכנסת הצליחה לא לעשות איתן כלום.



היו בהמלצות הרבה כללים שהכנסת לא אישרה. כמו ההמלצה להעניק לוועדת האתיקה אפשרות להטיל על חברי הכנסת קנס עד גובה משכורת חודשית (33 אלף שקלים ברוטו לחברי כנסת, 37 אלף לשרים). או ההמלצה שח"כ יסתייע בעוזרים הפרלמנטריים שלו לצורך מילוי תפקידו כחבר כנסת באופן סביר. סעיף חשוב משום שיש ח"כים שמתקשים לעשות את האבחנה בין עוזר פרלמנטרי למשרת אישי, מטפלת לילדים ושליח.



האמת היא שחברי כנסת שירצו להמשיך להרצות להנאתם בכנסים עיסקיים לא יתקשו לעשות זאת גם בעתיד. זאת, לאור העונשים הרכים שהטילה הוועדה על הפרות כללים. כזכור לקח ח"כ בנימין נתניהו את רעייתו שרה לנסיעת הסברה בחו"ל בימי מלחמת לבנון השנייה, על חשבון תורמים זרים. שם הוציאו השניים סכומים מרשימים על כביסה וכרטיסים להצגות. העונש שהוטל עליוו היה הערה, הנמוך ביותר של הוועדה.



שבע פעמים העירה הוועדה לחברי כנסת במהלך הקדנציה, חמש פעמים היא נזפה בהם ושלוש פעמים השתמשה בנשק יום הדין, נזיפה חמורה. זה מה שקיבלה הח"כית אסתרינה טרטמן על התחזות לבעלת תואר שני. רק ארבע פעמים הטילה הוועדה את העונש החמור ביותר העומד לרשותה - הרחקה מדיוני המליאה. בשום מקרה זה לא היה ליותר מחמישה ימים. יו"ר הועדה ח"כ חיים אורון הסביר בעבר ל'הארץ' ש"אני לא חושב שהתפקיד העיקרי שלנו הוא הרתעה. התפקיד העיקרי הוא לקבוע נורמות".



סביר להניח שאחת הסיבות לרכותה של ועדת האתיקה היא שיו"ר הכנסת דליה איציק בחרה להרכיב אותה מקבוצה של חברי כנסת נוחים לבריות וחברותיים, ליו"ר הכנסת הבא מומלץ למנות לוועדת האתיקה חברי כנסת הגונים, אבל גם מרי נפש ונרגנים. אז העונשים יהיו הרבה יותר מרתיעים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully