וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטורבינה נישאת ברוח

אבי בר-אלי

17.11.2008 / 8:11

החברות החמות של הקלינטק




כלכלהירוקה 2008



>> תחום אנרגיית הרוח הוא הצומח ביותר מבין האנרגיות המתחדשות, עם גידול של כ-27% ב-2007. היקף ייצור החשמל באנרגיית רוח בעולם הוערך בשנה שעברה ב-90 אלף מגה-וואט. אנרגיה זו נחשבת לזולה, הבטוחה והפשוטה לתפעול מבין האנרגיות המתחדשות. ובכל זאת, פיתוח ישראלי חדשני מתיימר להוכיח כי הפוטנציאל הכלכלי שבטורבינות הרוח עשוי עוד לגדול - ובאופן משמעותי.



הרוח היא מקור אנרגיה משתנה, בניגוד לרשת החשמל הדורשת תדר קבוע. כיצד ניתן לגשר על התנודתיות הבעייתית? בעבר, היו טורבינות הרוח מתוכננות כך שלהבי הטורבינה היו מוגבלות לסיבובים בקצב קבוע, ולגנרטור הטורבינה הוצמד רכיב כבד ויקר שבלם את תנועות הציר מעבר למספר הסיבובים שנקבע. ואולם, פתרון זה הביא לאיבוד של כ-20% מהאנרגיה הפוטנציאלית.



הדור השני של הטורבינות כבר איפשר ללהבים להסתובב באופן חופשי וביצע את התאמת תדר החשמל סמוך לחיבור לרשת - שם הותקנו ממירים ושנאים שייצבו את המתח המשתנה לפני חיבורו אל רשת החשמל. פתרון זה אמנם צימצם את איבוד האנרגיה לכ-5% בלבד, אך הוא התייקר עד שעלותו הגיעה ל-20%-15% מעלות הטורבינה כולה.



ב-2007 הקימו צמד המהנדסים הישראלי גדעון זיגלמן ונמרוד איתן את חברת IQWind - שבאמתחתה פטנט המתיימר לספק את הפתרון האידיאלי לבעיה. החברה פיתחה רכיב המאפשר באופן מכני את המרת הסיבובים המשתנים של להבי הטורבינה לסיבובים קבועים בגנרטור הטורבינה עצמו. "הטכנולוגיה הזו מאפשרת ללהב להסתובב במהירות משתנה בהתאם לרוח ובכל זאת לספק לגנרטור סיבוב מכני קבוע, בלא צורך בטכנולוגיה ממירה - כלומר, ללא איבוד אנרגיה, ניתוק כוח או חיכוך", מסביר זיגלמן, יו"ר ומנכ"ל IQWind. לדבריו, הפיתוח מאפשר הוזלת טורבינות ב-15% והגברת יעילותן ב-5%.



בפני החברה עומדים שני שווקים פוטנציאליים: ייצור טורבינות חדשות ושדרוג טורבינות קיימות. בחברה נמצאים כיום בשלהי שלב הפיתוח ומתכוונים ליצור אבטיפוס מלא בתוך שמונה חודשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully