וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר פותח לטבע הזדמנויות חדשות

מאת יורם גביזון

17.11.2008 / 8:11

בזמן שהמדדים המובילים קרסו ב-35%, טבע איבדה רק 8%. הממשלות עשויות להגדיל את נתח השוק הגנרי, המתחרות נחלשות, וטבע עשויה לעמוד מול הזדמנויות רכישה חדשות



>> מניית טבע ירדה ב-8% מתחילת 2008 והציגה תשואה עודפת על מדדי המניות המובילים מתחילת 2008, שירדו ב-35%.



סיבה אפשרית לכך היא ההכרה שטבע, כחברה הגנרית הגדולה בעולם, עשויה ליהנות מהיצע גדול של הזדמנויות עסקיות ובמחירים נוחים מבעבר שיזמן לה המשבר הפיננסי העולמי, ולא רק בשל המגבלות התקציביות, שייאלצו ממשלות להגדיל את נתח השוק של התרופות הגנריות על חשבון התרופות המקוריות.

שלמה ינאי, מנכ"ל טבע, אמר לפני כשבועיים, עם פרסום הדו"חות הכספיים של החברה לרבעון השלישי של 2008 כי מגוון ההזדמנויות לא כולל בהכרח רכישת חברות בלבד, אלא גם גידול בנתח השוק של טבע על חשבון חברות חלשות יותר ורכישת סלי מוצרים. מקור אחר של הזדמנויות להגדיל את נתח השוק הוא ההקפדה של רשות המזון והתרופות האמריקאית (FDA) על איכות.



על פי הערכות, שתי חברות גנריות גדולות הועמדו באחרונה למכירה. העיתון הגרמני "פרנקפורטר אלגמיינה צייטונג" כתב בסוף השבוע שעבר כי אדולף מרקל, בעל השליטה בחברת Ratiopharm, אחת משלוש החברות הגנריות הגדולות בגרמניה, שוקל למכור את החברה. הרקע למכירה האפשרית הוא הימור שגוי של VEM, חברת ההשקעות של משפחת מרקל, שמכרה בחסר את מנייתה של פולקסווגן ונאלצה לסגור את הפוזיציה בהפסד גדול, כאשר חברת פורש הודיעה על כוונתה להגדיל את אחזקותיה בפולקסווגן ל-75%.



VEM סובלת גם מירידה של 50% בשווי אחזקותיה (86% במישרין ובעקיפין) בחברת HeidelbergCement, יצרנית המלט הגדולה בגרמניה, שרכשה ב-2007 את הבעלות בחברת הנסון תמורת 11.6 מיליארד דולר.



יואב בורגן, אנליסט בלידר שוקי הון, ציין שהרוכשים הפוטנציאליים של רציופארם הם טבע וחברת סנופי אוונטיס. עם זאת, בורגן העריך שסיכוייה של העסקה קלושים, שכן תג המחיר של רציופארם הוא 5-6 מיליארד יורו, מחיר המשקף מכפיל של 2.7-3.3 על המחזור.



איסלנד על הכוונת



חברה אחרת שהועמדה למכירה, על פי ההערכות, היא חברת התרופות הגנריות Actavis שבסיסה באיסלנד.



"וול סטריט ג'ורנל" דיווח באמצע אוקטובר כי תור ביורגאולפסן, בעל השליטה (80%) באקטוויס, שהיא חברה פרטית, שוקל למכור אותה תמורת 6 מיליארד יורו. ביורגאולפסן רכש את הבעלות בחברה בהצעת רכש והפך אותה לחברה פרטית ב-2006.



גם במקרה זה, המשבר הפיננסי הוא המניע למכירה האפשרית. על פי הערכות, חלק ניכר מהונו של ביורגאולפסן נמחק כאשר הבנק האיסלנדי Landsbanki קרס והולאם בידי ממשלת איסלנד. מאז מכרה Novator, חברת ההשקעות הפרטית של ביורגאולפסן, את אחזקותיה בחברת התקשורת הפינית Elisa תמורת 194 מיליון יורו, ועל פי הערכות שכרה את שירותיו של בנק ההשקעות מריל לינץ' כדי לייעץ לה בדבר האפשרויות העומדות בפניה בנוגע לאחזקתה באקטוויס.



החברה הגנרית, שהוקמה באיסלנד ב-1956, היתה בשנים האחרונות אחד השחקנים האגרסיוויים בתחום המיזוגים והרכישות בשוק הגנרי. החברה רכשה אחזקות בחברות גנריות בארה"ב, מזרח אירופה והודו בסדרת רכישות ממונפות שהגדילו, על פי הערכות, את חובה ל-3 מיליארד יורו. אקטוויס חתמה בשבוע שעבר על הסכם להקמת מיזם משותף עם החברה הגנרית היפאנית Aska כדי לחדור לשוק היפאני ב-2009, בדומה להסכם שעליו חתמה טבע עם חברת Kowa.



אקטוויס, שמחזורה הגיע ב-2007 ל-1.6 מיליארד יורו, הכחישה את כוונתה להימכר, אך על פי הערכות החברה כבר הוצעה לחברות הגדולות בענף, כולל טבע.



אקטוויס מציעה הזדמנות צמיחה אחרת לטבע. משרד המשפטים האמריקאי הודיע בסוף השבוע שעבר על הגשת בקשה לצו מניעה קבוע נגד חברה בת של אקטוויס, שמייצרת עבור החברה הגנרית מיילן את התרופה Digitek לטיפול בהפרעות בקצב פעולת הלב. אקטוויס נאלצה למשוך באפריל את התרופה מהמדפים בעקבות חשד שהיא כוללת כמות כפולה מהדרוש של חומר פעיל. רמת איכות נמוכה בייצור ובבקרה עלולה להרתיע את סיטונאי התרופות ורשתות הפארם הגדולות מהתקשרויות עם אקטוויס.



חברת רנבקסי ההודית נתקלה בבעיות דומות כאשר קיבלה באמצע ספטמבר אזהרה רשמית מה-FDA ואזהרה מפני יבוא תרופות מ-2 מפעלים של החברה בהודו בעקבות פגמים בתהליך הייצור שה-FDA גילה בביקורות שערך במפעליה של החברה. רנבקסי היתה אחת החברות ההודיות שניסו לחדור לשוק האמריקאי תוך הפעלת לחץ על מחירי המוצרים הגנריים, כך שפיקוח מוגבר עליה עשוי גם הוא לשפר את סיכוייה של טבע לנגוס בנתח שוק גדול יותר בשוק הגנרי האמריקאי, כפי שאכן קרה ברבעון השלישי של 2008, שבו עלה הנתח של טבע בשוק זה ל-19%.



חברת התרופות האמריקאית Par Pharmaceuticals הודיעה במקביל על החלטתה לבצע רה ארגון בחטיבה הגנרית שלה כדי לשפר את רווחיותה.



פאר, אחת מעשר החברות הגנריות הגדולות בארה"ב, סיימה את הרבעון החולף ברווחיות גולמית נמוכה יחסית של 36% וברווחיות תפעולית זניח של 3% ממחזור של 145 מיליון דולר. פאר, שמנייתה ירדה מתחילת 2008 ב-54% לשווי שוק של 380 מיליון דולר, ציינה שתקטין ב-30% את כוח האדם בפיתוח ובייצור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully