וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קחו את הדירוגים בעירבון מוגבל

נתן שבע

17.11.2008 / 8:11

טור אישי



>> הפעם מעלות הקדימה את השוק. היא הורידה את דירוג האג"ח של בז"ן ביום רביעי, ובכך הביאה לתגובה קשה באיגרות החוב של החברה ובשוק איגרות החוב כולו. אם הורדת הדירוג של אפריקה ישראל נעשתה כמעט שנה וחצי אחרי פרוץ המשבר, הפעם זה קרה אחרת. איגרות החוב של בז"ן קרסו בשיעור של עד כ-20% ביומיים, והתשואה עליהן זינקה מ-5% לשיעור של כמעט 10%. בתוספת הורדת הדירוג לקרדן, התוצאה היתה צניחה חופשית בשוק האג"ח. בסך הכל צנחו מדדי תל בונד ב-4%-6% ביום חמישי.

בבסיס ההנחה של מעלות היתה תחזית לירידה במרווחי הזיקוק והשקעות הענק בסך 1.1 מיליארד דולר אותן מתכננת החברה לבצע בשנים הקרובות. ראשי בז"ן יצאו אתמול במתקפה חריפה נגד מעלות על הורדת הדירוג, בתואנה כי במעלות לא מבינים את הענף שבו פועלת החברה. לפי שעה לא ניתן לדעת מי צודק - האמת תתברר ברבעונים הקרובים.



הורדת הדירוג הוכיחה לפעילים בשוק כי שום נייר כבר אינו חסין מפני הורדות דירוג, וכי ההורדה יכולה להגיע לא רק לעוסקים בענף הנדל"ן. בכל מקרה, מבט חטוף בדירוגים השונים בשוק האג"ח הקונצרניות מראה כי הבלגן בתשואות אל מול הדירוגים הוא אדיר.



התשואה בדלק נדל"ן מגיעה ל-180%. יצחק תשובה ניסה לסגור עסקה עם המוסדיים כדי לקבל הנחה על החזר האג"ח, ובמעלות מותירים את הדירוג ברמה של A מינוס. והרשימה מתארכת: התשואה בקבוצת דלק נעה בין 15% ל-22%, והאיגרות מדורגות ב-AA; כלכלית ירושלים נסחרת בתשואה של 20%-50%, והאיגרות מדורגות ב-A פלוס. אג"ח אחת של אזורים נסחרת בתשואה של 50%, והדירוג שם הוא A מינוס. אם לשפוט לפי התשואות האלה, האיגרות היו אמורות להיות מדורגות ב-C.



אחד ממנהלי ההשקעות אמר ביום חמישי כי ייתכן שמעלות מתכננת להשאיר רק את הדירוג של הבנקים ב-AA, בשל הגיבוי הממשלתי לענף, ואת כל השאר לחתוך.



ייתכן שבחברות הדירוג מעריכים כי מדובר בכשל שוק הנובע מהלחץ של הגופים המוסדיים על רקע פדיונות הציבור. יכול להיות גם שחברות הדירוג עובדות בקצב שלהן, והורדות הדירוג עוד יגיעו בהמשך. אם הדירוג של מעלות נכון, אז כולם ירוויחו הון בשנים הקרובות - אבל אם שוק ההון צודק, עלולה להיות פה קטסטרופה. מה שברור הוא שבתקופות כאלה של חוסר ודאות, כשאין לדעת מה יהיה מחר, כדאי לקחת בעירבון מוגבל גם את הדירוגים בשוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully