וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלכלת יפאן נכנסה למיתון ראשון מאז 2001: רשמה במפתיע צמיחה שלילית של 0.4% ברבעון השלישי

אשר שכטר

17.11.2008 / 8:40

ברבעון השני רשמה כלכלת יפאן צמיחה שלילית של 3.7%; למרות המיתון, עולה בורסת טוקיו ב-2%



כלכלת יפאן נכנסה באופן רשמי למיתון הראשון שלה מאז 2001, לאחר שרשמה צמיחה שלילית בלתי צפויה ברבעון השלישי של 2008 בשל קיצוץ בהוצאותיהן של החברות היפאניות בעקבות המשבר בשווקי האשראי העולמיים.



התמ"ג היפאני רשם צמיחה שלילית של 0.4% ברבעון שהסתיים ב-30 בספטמבר, רבעון שני ברציפות של צמיחה שלילית, לעומת תחזיות הכלכלנים כי הכלכלה השנייה בגודלה בעולם תרשום צמיחה של 0.1% ברבעון השלישי ולאחר צמיחה שלילית של 3.7% ברבעון השני. ההגדרה הרווחת של מיתון בקרב כלכלנים היא שני רבעוני רצופים של צמיחה שלילית.

המיתון היפאני צפוי להחמיר ברבעון הנוכחי בשל ההאטה העולמית, הפוגעת בחברות הייצוא וגורמת לחברות כמו טויוטה וקאנון לחסוך בהוצאותיהן. הריבית ביפאן היא הנמוכה ביותר מבין 20 הכלכלות הגדולות בעולם והחוב הלאומי של המדינה מהווה 180% מהתמ"ג, דברים המגבילים את יכולתה של הממשלה לנקוט בצעדים לעידוד הצמיחה.



טויוטה, יצרנית המכוניות הגדולה בעולם, חזקה החודש נפילה של 70% ברווחיה השנתיים והודיעה על פיטוריהם של 3,000 עובדים. קאנון, יצרנית המצלמות הגדולה בעולם, צפתה בחודש שעבר כי רווחיה השנתיים יירדו ב-2009, לראשונה מזה תשע שנים, והודיעה כי תקצץ בהוצאותיה בכ-4.7%.



שר האוצר היפאני, קאורו יוסאנו, אמר כי "כלכלת העולם צפויה להאט בעתיד הקרוב, ולכן גם ההאטה ביפאן צפויה להימשך". השקעות העסקים ברבעון השלישי, אחד הגורמים העיקריים לשש שנות הצמיחה של כלכלת יפאן מאז 2002, נפלו ב-1.7% ברבעון השלישי לעומת הרבעון הקודם.



הבנק המרכזי של יפאן, שהוריד בחודש שעבר את הריבית מ-0.5% ל-0.3% - לראשונה מזה שבע שנים - הוריד באוקטובר גם את תחזית הצמיחה לכלכלה היפאנית. הבנק צופה כעת צמיחה של 0.1% בכלכלת יפאן ב-2009, לעומת תחזית קודמת שצפתה צמיחה של 1.2% ביולי.



מאז שנכנס לתפקידו בספטמבר חשף ראש ממשלת יפאן, טארו אסו, שתי חבילות תמריצים לעידוד הצמיחה הכלכלית. חבילת התמריצים השנייה שחשף, בסך 27 טריליון ין (275.7 מיליארד דולר) כוללת הטבות אשראי לעסקים קטנים והחזרי מסים בסך 2 טריליון ין (20.4 מיליארד דולר) למשקי בית.



הין נחלש ב-0.2% מול הדולר לרמה של 97.19 ין לדולר בעקבות כניסתה של הכלכלה למיתון. הין התחזק ב-8.9% מול הדולר מאז סוף ספטמבר, פרט נוסף שהקשה על מגזר הייצוא. בורסת טוקיו, לעומת זאת, רושמת עלייה של 2% בעקבות עליות במניותיהן של חברות הנחשבות לחסינות בפני האטה, כגון חברות תרופות ותשתיות. מאז תחילת השנה נפלה בורסת טוקיו ב-43%.



כלכלות אירופה, ארה"ב ויפאן ככל הנראה ייכנסו למיתון שנתי במקביל - לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה. עם זאת, יפאן צפויה לסבול פחות ממדינות מפותחות אחרות לאחר שהחברות היפאניות כבר הפחיתו את חובותיהן ונקטו בצעדי התייעלות בעקבות פקיעתה של בועת הנדל"ן במדינה בשנות ה-90. הארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי (OECD) מעריך כי הכלכלה היפאנית תרשום צמיחה שלילית של 0.1% ב-2009, לעומת צמיחה שלילית של 0.9% בארה"ב וצמיחה שלילית של 0.5% באירופה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully