וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אי.בי.אי: הביקוש לנכסים בטוחים ימנע ירדה במחיר האג"ח הממשלתי

טל לוי

17.11.2008 / 10:45

איילת נירה, כלכלנית הראשית באי.בי.אי: ב-3 החודשים הקרובים יפדו בשוק 42.7 מילארד שקל


בשוק ההון נערכים להגדלת גיוסים מצד משרד האוצר לאור הצפי להאטה בגבייה ממסים, ולנוכח עלות התוכנית הכלכלית להאצת הצמיחה במשק. הכלכלנית הראשית בבית ההשקעות אי.בי.אי, איילת ניר, מעריכה הבוקר כי תחת גירעון של 3% מהתוצר יגיע עודף הגיוס ל-21.6 מיליארד שקל וכי תחת גירעון של 4% מהתוצר, עודף הגיוס יגדל ל-29 מיליארד שקל.

ניר סבורה כי למרות הגדלת הגיוסים, האוצר לא צפוי לשלם ריבית גבוהה יותר והתשואות על איגרות החוב לא ירדו. ראשית, ניר מזכירה כי בדצמבר 2008 עד מארס 2009 צפויות להפדות איגרות חוב בהיקף של 42.7 מיליארד שקל (קרן וריבית), ולכן עודף הגיוס יבוא לידי ביטוי רק בהמשך השנה. סיבה שנייה היא הביקוש לאפיקים חסרי סיכון שיובילו לעלייה בביקוש לאיגרות חוב ממשלתיות. ביקוש זה צפוי לאזן את עודף ההיצע באיגרות.

הגירעון יגדל - הגיוסים יעלו

על פי ההערכות בירושלים, היקף גביית המסים ב-2009 יהיה נמוך ב-15 מיליארד שקל מהערכות האוצר. כלומר, הגבייה בפועל תהיה 188 מיליארד שקל ולא כפי שהעריך האוצר בעת הכנת התקציב לשנה הבאה 203 מיליארד שקל. בשל ההוצאות הגבוהות יווצר בתקציב השנה הבאה גירעון גבוה מאוד של 5%-4% תוצר, שהם 35-28 מיליארד שקל, במקום הגירעון המונח בבסיס תקציב המדינה ל-2009, 1% תוצר, כלומר, 7 מיליארד שקל. הגירעון הגבוה יחייב את המדינה לגייס עוד 21 מיליארד שקל מעבר לתכנון המקורי.

ההערכות לפי שעה הן שחלק מהסכום יגוייס דווקא בחו"ל, תוך התבססות על הערבויות האמריקאיות שניתנו לישראל עוד ב-2003. הערבויות ניתנו בהיקף של 9 מיליארד דולר ונותרו מהם עוד 4 מיליארד דולר. הערבויות יאפשרו למדינה לגייס כסף בריבית נמוכה יותר. גיוס הכסף בחו"ל אמור למנוע את עליית התשואות על איגרות החוב בישראל ובכך למנוע עלייה בריבית לטווח הארוך. גם אם חלק מהכסף יגוייס בחו"ל, האוצר צפוי להגדיל את גיוסי הכסף שיבצע בישראל כלומר להנפיק איגרות חוב נוספות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully