וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנורה מבטחים: מדדי הפחד בשיא היסטורי ומרמזים על תפנית קרובה בשוקי המניות

TheMarker

17.11.2008 / 12:06

לדברי לנה קרופלניק מנהלת קרנות חו"ל במנורה מבטחים בארה"ב יצטרכו להגדיל את החוב ולכן אנחנו חושבים שהעקום ימשיך להיות תלול ואנחנו לא צופים ירידה משמעותית בתשואות בקצה הארוך של העקום למרות הורדות הריבית על ידי הפדרל ריזרב".



בכל הקשור לכלכלה ריאלית הרע עוד לפנינו, כך מעריכים היום כלכלני בית ההשקעות מנורה מבטחים. ההערכה לגבי ארה"ב היא שהכלכלה האמריקאית צפויה להתכווץ קצב שנתי של כ-3% עד 4%. לדברי לנה קרופלניק מנהלת קרנות חו"ל במנורה מבטחים "בארה"ב יצטרכו להגדיל את החוב ולכן אנחנו חושבים שהעקום ימשיך להיות תלול ואנחנו לא צופים ירידה משמעותית בתשואות בקצה הארוך של העקום למרות הורדות הריבית על ידי הפדרל ריזרב".



"בהשוואה למשברים ומיתונים קודמים מדדי הפחד השונים (מדד ה-VIX, מדדי אמון הצרכנים השונים, המרווחים של אג"ח בדירוג נמוך, מספר הפעמים שמופיע בתקשורת המונח "מיתון" וכו') נמצאים בשיא או קרוב לשיא ההיסטורי, דבר שיכול לרמוז על תפנית בשוקי המניות" אומרת קרופלניק.



מי שהולך לישון ב-22:40 פיספס את כל האקשן. בכל יום ב-20 הדקות האחרונות שוקי המניות בארה"ב נעו בטווח של לפחות 5%. האנליסטים במנורה העריכו בעבר התנודתיות הגבוהה תישמר אבל המציאות עלתה על הדמיון.



השבוע המשיכו להתפרסם נתוני מאקרו שהראו כי מרבית המדינות בעולם נכנסו למיתון או להאטה משמעותית. במקרה של המדינות המתפתחות, סין לדוגמא, מדובר על הורדת הילוך משמעותית בכל מה שקשור לצמיחה. מדינות גוש היורו רשמו צמיחה שלילית של 0.2% ברבעון השלישי לעומת השני. זהו הרבעון השני ברציפות של צמיחה שלילית. גרמניה, הכלכלה הגדולה בגוש היורו, רשמה צמיחה שלילית של 0.5% ברבעון השלישי לעומת הרבעון השני. הצפי היה להתכווצות של 0.2% בתוצר.



שר האוצר האמריקאי הודיע על שינוי תוכנית החילוץ ללא שום הודעה מוקדמת. על פי התוכנית החדשה הממשל לא ירכוש נכסים בעייתיים ולא נזילים מהבנקים, הממשל מעדיף לעודד אשראי צרכני. החצי השני של התוכנית יתמקד בהשקעות ישירות בבנקים ובייצוב האשראי הצרכני. הממשל ינסה לבחון דרכים לעודד משקיעים לחזור לשוק הנכסים מגובי כרטיסי אשראי, הלוואות לרכישת רכבים והלוואות סטודנטים. כמו כן, הממשל לא פוסל רכישות "ממוקדות" של נכסים בעייתיים אם הם יראו לנכון לעשות זאת.



יתכן והתוכנית החדשה של משרד האוצר עדיפה מרכישת הנכסים הבעייתיים מהבנקים אך בשוק לא אהבו את אלמנט ההפתעה. ההפתעה ושינוי האסטרטגיה הלחיצה את המשקיעים כי היא פגעה באמינותו של הממשל בעיניהם. הפדרל ריזרב פירסם סקר בנוגע לפעילות האשראי בבנקים שהראה כי הבנקים לא מלווים לצרכנים ולעסקים. כ-85% מהבנקים שנסקרו דיווחו כי הם הידקו את תנאי האשראי, כ-95% מהבנקים דיווחו כי הם ייקרו את עלות האשראי לעסקים. מרבית הבנקים הנמיכו את המסגרות לפעילות בכרטיסי האשראי.



להערכת קרופלניק, פולסון, שרואה שהבנקים לא מלווים מנסה לחשוב על דרכים יעילות יותר להפשיר את שוק האשראי. הוא מאמין שתוכנית של רכישת נכסים בעייתיים מהבנקים לא תהיה יעילה במיוחד ולכן מעדיף הזרמה ישירה של כספים לבנקים והתערבות ישירה בשוק האשראי הצרכני.



הממשל הודיע כי פרדי מאק ופאני מאי שאחראיות על כ-58% מהמשכנתאות יובילו תוכנית לפריסת ההלוואות. התוכנית תחל ב-15 לדצמבר והיא תכלול לווי סאב פריים שמפגרים בתשלומים לאורך 90 יום ושאין כנגדם תהליכי עיקול. כמו כן המדינה נותנת תמריץ לבנקים פרטיים לבצע הסדרים דומים. הבנקים הפרטיים החלו בתהליכים לפריסת המשכנתאות עוד לפני ההכרזה הזאת. לדברי קרופלניק תהליך זה מבורך כי הוא מטפל במקור הבעיה.



בהשך לאזהרת הרווח של סיסקו ווולט דיסני בשבוע שעבר, השבוע המשיך מצעד המזהירות, כשהבולטות היו נוקיה, בסט ביי ואינטל. אינטל הייתה אמורה להוציא עדכון רבעוני בתחילת דצמבר, אך היא הקדימה וחתכה את התחזיות להכנסות ולרווח כבר בשבוע שעבר. הרבעון הרביעי הוא בדרך כלל רבעון חזק בגלל עונת החגים אך השנה כנראה שיהיה פחות שמח.



נוקיה צופה ירידה במכירות הגלובליות של מכשירים ניידים, היא צופה שנתח השוק שלה יגדל אבל ההכנסות והרווח יקטנו. בסט ביי חתכה תחזיות להכנסות ברבעון הקרוב בכ-15% וזאת כמה ימים לאחר שהמתחרה שלה, Circuit City, הגישה בקשה להגנה מפני נושים (נציין רק שהבעיות של Circuit City החלו הרבה לפני התעצמותו של המשבר).



הרשתות הקמעונאיות מייסיס וג'יי.סי פני חתכו את התחזיות לקראת הרבעון הרביעי. להערכת כלכלני בית ההקשעות מנורה מבטחים רשימת המזהירות תלך ותתארך בשבועות הקרובים. כמעט ואין תחומים היום שבהם ההאטה לא מורגשת. בעקבות חודש אוקטובר הצרכנים ברחבי העולם נכנסו להלם, והקטינו את הצריכה בצורה חדה.



התפוקה התעשייתית בסין צמחה באוקטובר ב-8.2% לעומת אוקטובר אשתקד. הצפי היה לצמיחה של 11.1% והנתון של ספטמבר הראה על צמיחה של 11.4%. בשש השנים האחרונות קצב הצמיחה הממוצע של התפוקה התעשייתית עמד על 16.2%. הייצוא צמח ב-19.2% באוקטובר לעומת אוקטובר אשתקד. בשש השנים האחרונות קצב הצמיחה הממוצע של הייצוא עמד על 29.4%.



הייצוא שהיווה את מנוע הצמיחה של סין נפגע בגלל המיתון בארה"ב ובאירופה. אבל הצרכן הסיני נראה טוב בשלב זה. המכירות הקמעונאיות עלו באוקטובר ב-22%, שיא של כל הזמנים. ממשלת סין מעוניינת להמשיך ולעודד את הצרכן הסיני בתקווה שהמשך הצמיחה בביקוש המקומי תקזז במעט את הירידה בביקוש לייצוא ממערב.



בשבוע שחלף ממשלת סין הכריזה על תוכנית תמריצים בסך של כ-586 מיליארד דולר. עדיין לא ברור לחלוטין אלו סקטורים וחברות ירוויחו מכך אבל היה ברור ששוק המניות היה מרוצה מההכרזה על התוכנית ולכן עלה בכ-16% בניגוד לירידות החדות שרשמו שאר השווקים. היום המניות במדד שנזאן - שנחאי 300 נסחרות במכפיל רווח היסטור של כ-13.6 לעומת שיא של 53 באוקטובר 2007.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully