וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יובל בן זאב: חשש להפסדים בבנקים בשל השקעות של 65 מיליארד שקל באג"ח קונצרניות ומניות

שרון שפורר

17.11.2008 / 16:30

כלל פיננסים: ההפרשות לחובות מסופקים יגדלו אבל לא כמו ב-2002



בשבוע האחרון של נובמבר יפרסמו חמשת הבנקים הגדולים את תוצאות הרבעון השלישי של השנה. לקראת הדוחות האלו - ועל רקע ההתרסקות של מניות הבנקים בשבוע האחרון, בהמשך לצניחה חדה של עשרות אחוזים מתחילת השנה - פירסם היום יובל בן זאב, מנהל מחלקת המחקר של כלל פיננסים, סקירה על הענף.



שלא כמדי רבעון, בן זאב בחר ברבעון זה שלא לפרסם את תחזיותיו לתוצאות הבנקים, כשהוא מסביר זאת בכך שיש מספר גורמים שעשויים לגרום לתנודות חריפות בתוצאות. בין גורמים אלה - תרומת הפעילות בנגזרים של הבנקים; ההפסד בפועל בגין החשיפה לחו"ל; יכולתם להשפיע משמעותית על סעיף ההפרשה לחובות מסופקים; והמדיניות בנוגע לתיק האג"ח הזמין למכירה. לדעת בן זאב, מניות הבנקים אמנם זולות, אבל הסיכון בהן עדיין רב, ולכן הוא סבור כי "לא כדאי לרוץ ולקנות את המניות".



לדבריו, כדאי לשים לב לשתי נקודות עיקריות בפעילות הבנקים: ראשית, העליה החדה בסיכון האשראי, כפי שהיא מתבטאת בתשואות הגבוהות על האג"ח בבורסה. בן זאב מפנה את תשומת הלב לכך שב-2007 עמדה ההפרשה לחובות מסופקים על 0.3% בלבד מתיק האשראי, וב-2008 הצפי הוא כי שיעור זה יגדל ל-0.5%-0.6% מהתיק - זאת אחרי הפרשות נמוכות במחצית הראשונה של השנה. לדעתו, ב-2009 ההפרשות לחובות מסופקים יגדלו לכ-0.7%-0.8% - אבל הוא גם אינו מתעלם מתרחיש שבו ההפרשות גם יעמדו על שיעור של 0.9% מהתיק. מצד שני, הוא סבור כי לא נראה הפרשות עתק בשיעור של 1.2% כמו ב-2002-2003 בעיקר בגלל שהבנקים נהנים משכבת מגן בדמות שוק האג"ח, הצפוי להיות הראשון שיספוג את ההפסד.



גורם נוסף שישפיע על הבנקים, לדברי בן זאב, הוא עליה חדה בסיכוני שוק בתיק ניירות הערך שלהם. בסוף הרבעון השני הסתכם התיק בכ-130 מיליארד שקל - כאשר מחציתו באג"ח שאינן ממשלתיות ובמניות, כך שסביר להניח שאלו סבלו מירידות חדות בערכן.



אמנם, מציין מנהל מחלקת המחקר של כלל פיננסים, ניירות ערך אלו מסווגים בתיק הזמין למכירה - כך שלכאורה הבנקים יוכלו לטעון שכל שינוי בערכם ישפיע רק על ההון העצמי, ולא על הרווח. עם זאת, להערכתו, לפחות בחלק מהמקרים ידרשו רואי חשבון להכיר בירידת ערך קבועה בגין אגרות החוב שערכן ירד בשוק בעשרות אחוזים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully