וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד יום של ירידות בוול סטריט

שמואל שוסטר

17.11.2008 / 23:00

נאסד"ק ירד ב-2.3% וחזר לרמתו ב-2003. דאו ג'ונס נחלש ב-2.6%. אורבוטק ירדה ב-2.6%, נייס נחלשה ב-8.5%

הפסימיות בדבר תוצאות המפגש מנהיגי מדינות ה-G20, יחד עם חששות מהתגברות המשבר, נוכח מצבה המעורער של יצרנית הרכב ג'נרל מוטורס שלחו את השווקים של וול סטריט ליום נוסף של ירידות שערים.

נאסד"ק ירד ב-2.3% לרמה של 1,482 נקודות וחזר לרמה בה נסחר במאי 2008. דאו ג'ונס נחלש ב-2.6% לרמה של 8,273 נקודות ומדד S&P 500 איבד 2.6% לרמה של 850 נקודות. בשוק הסולידי נרשמו עליות במחירי אגרות החוב של ממשלת ארה"ב לתקופה של 10 שנים והתשואה עליהן ירדה ב-0.07% לרמה של 3.68%.

בזיקת המקרו: התפוקה התעשייתית בארה"ב - במפעלים, בבתי החרושת ובמכרות - התאוששה באוקטובר ביחס לירידה החדה שנרשמה בספטמבר. כך עולה מנתונים שפרסם היום הבנק הפדרלי. התפוקה התעשייתית עלתה באוקטובר ב-1.3%, לאחר שנפלה ב-3.7% בספטמבר - הירידה החדה ביותר זה 60 שנה. עם זאת, הירידה החדה שנרשמה בספטמבר נובעת ברובה מגורמים מיוחדים, בהם סופות ההוריקן.

גולדמן סאקס: שנה ללא בונוסים

סיטי (לשעבר סיטיגרופ) הודיעה על פיטוריהם של 50 אלף עובדים, במסגרת תוכנית קיצוצים דרמטית שנועדה להרגיע את המשקיעים החוששים, כי ענקית הפיננסים אינה עושה מספיק כדי לטפל בבעיות הכספיות שלה. קיצוץ בסדר גודל שכזה יקטין את כוח העבודה העולמי של החברה לכ-300 אלף. מקורבים לחברה אמרו כי הפיטורים יצאו אל הפועל בתוך פרק זמן קצר יחסית, ויסתיימו ב-5-6 החודשים הקרובים. עד כה שררו בשוק הערכות כי סיטי תפטר כ-10,000 עובדים.

בסוף השבוע נפגשו מנהיגי מדינות ה-20G ודנו בצעדים האפשריים בכדי לפתור את המשבר בשווקים. המנהיגים הזהירו את הבנקים והמשקיעים כי יהיה עליהם להגדיל את יחס הלימות ההון ולחזק את החשיפה לגבי האחזקות שלהם, אילוצים המקטינים את פוטנציאל הרווח שלהם. ראשי 20 המדינות הגדולות בעולם תולים את האחריות למשבר הפיננסי הגלובלי במשקיעים שחיפשו "תשואות גבוהות יותר מבלי להעריך נכונה את הסיכונים".

הם מאשימים גם את המפקחים שלא זיהו נכונה את הסכנות שהצטברו בשווקים. מנהיגי המדינות רוצים לתקן את הליקויים הללו באמצעות הדרישות החדשות שלהם, בהם סטנדרטים גבוהים יותר בנוגע להון, וחיזוק ניהול הסיכונים בבנקים, קרנות גידור וחברות דירוג אשראי. הרגולציה הנוקשה יותר לא רק תרסן את הסיכון, אלא גם תקטין את הרווחים של המוסדות הפיננסיים.

גולדמן סאקס הפך לבנק הראשון בארה"ב שביטל את הבונוסים לבכירים לשנת 2008, כאשר הודיע היום כי לא יעניק השנה בונוסים למנכ"ל הבנק לויד בלנקפיין ובכירים נוספים, בעקבות המשבר הפיננסי החמור ביותר מאז השפל הגדול. דובר מטעם גולדמן הודיע, כי בלנקפיין ושישה בכירים נוספים החליטו לוותר על הבונוסים שלהם לשנת 2008. מלבד בלנקפיין, כוללים הבכירים את הנשיאים והסמנכ"לים התפעוליים המשותפים ג'ון וינקלריד וגארי קוהן, סגני היו"ר ג'ון ויינברג, מייקל אוונס ומייקל שרווד ואת סמנכ"ל הכספים דיוויד ויניאר. השבעה יסתפקו בשכרם הבסיסי, העומד בממוצע על כ-600 אלף דולר בשנה.

ענקית הרכב ג’נרל מוטורס לוחצת בימים אלה על הממשל האמריקאי לספק לה סיוע חירום, בטענה כי פשיטת רגל של יצרנית המכוניות הגדולה בארה"ב תוביל לקריסה של מאות ספקיות וסוחרים, כמו גם לקריסה של תעשיית הרכב האמריקאית. לוביסטים מטעם GM נפגשו בסוף השבוע עם מנהיגי הקונגרס, עם בכירים בממשל בוש ועם אנשי הצוות של הנשיא האמריקאי הנבחר ברק אובמה, במטרה לשכנעם בצורך בתוכנית חירום לחילוצה של ענקית הרכב מקריסה.

אורבוטק, יצרנית מערכות הסקירה לתעשיית המסכים השטוחים והלוחות המודפסים, תיסחר על רקע פיטוריהם של 300 מעובדי החברה - 100 מתוכם בישראל. החברה דיווחה על ירידה של 10% בהכנסות הרבעון שהסתכמו ב-94.8 מיליון דולר. בשורה התחתונה רשמה אורבוטק הפסד נקי של 43.1 מיליון דולר, או 1.29 דולר למניה, בהשוואה לרווח נקי של 5.3 מיליון דולר ברבעון הקודם.

ריטליקס נסחרת בידירות חדות על רקע ירידה של 3% בהכנסותיה, שהסתכמו ב-56.2 מיליון דולר, בהשוואה ל-58.1 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2007. בשורה התחתונה התכווץ הרווח הנקי ב-64% והסתכם ב-1.1 מיליון דולר, או 5 סנט למניה למניה, בהשוואה ל-3.1 מיליון דולר, או 15 סנט למניה, ברבעון המקביל אשתקד.

מטאלינק, מפתחת השבבים, דיווחה על ירידה חדה בהכנסותיה לרבעון שהסתכמו ב-811 אלף דולר בלבד, לעומת כ-3.9 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. בשורה התחתונה רשמה מטאלינק הפסד נקי של 3 מיליון דולר, או 12 סנט למניה, בהשוואה להפסד של 5.2 מיליון דולר, או 24 סנט למניה ברבעון המקביל ב-2007.

בין המניות הישראליות שבלטו היום במסחר: אלווריון, יצרנית הציוד לתקשורת אלחוטית, נייס המפתחת ומשווקת ציוד צילום ואבטחה, גילת לווינים, המשווקת תחנות גישה לתקשורת לווינית ופאנדטק, המפתחת תוכנות לסליקה בין בנקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully