וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התביעה הגדולה בעולם: בעלי המניות בענקית האנרגיה יוקוס מנסים לתבוע 50 מיליארד דולר ממשלת רוסיה

סוכנויות הידיעות

17.11.2008 / 17:31

GML, חברת האחזקות של יוקוס שבעל השליטה בה הוא ליאוניד נבזלין, טוענת כי רוסיה מתחמקת מפיצויים



בעלי מניות ביוקוס פתחו היום במאבק משפטי נגד ממשל רוסיה בתביעה בסך 50 מיליארד דולר בבית המשפט הבינלאומי בהאג. לפי הערכות, מדובר בתביעה המסחרית הגדולה ביותר אי-פעם. התביעה נפתחה היום, והשימוע הראשוני, שיימשך שבועיים, ידון בסמכות בית המשפט לדון בתביעה. ענקית הנפט הרוסית לשעבר פורקה מנכסיה על ידי ממשלת רוסיה בעקבות חבות מס בסך מיליארדי דולרים.



חברת האחזקות GML, שנקראה בעבר מנאטפ, והייתה בעלת המניות העיקרית ביוקוס, טוענת כי השתלטות הממשל הרוסי על יוקוס נעשתה באופן פוליטי ובלתי חוקי, ודורשת פיצויים במסגרת אמנה משפטית בינלאומית שנחתמה על ידי 52 מדינות, ונכנסה לתוקף באפריל 1998. על בית המשפט יהיה לקבוע האם רוסיה, שטרם אישררה את האמנה, מחוייבת לעמוד בתנאיה.



אחזקותיה של GML ביוקוס - 51% - הפכו לחסרות ערך כאשר הוכרז על פשיטת הרגל של החברה ב-2006. החברה פשטה רגל לאחר שלא הצליחה לעמוד בטענות חבות המס של הממשל הרוסי, שהסתכמו במיליארדי דולרים, והממשל העמיד למכרז את חטיבת הייצור העיקרית שלה, יוגנסקנפטגז, ומכר אותה לחברה הממשלתית רוזנפט. מנכ"ל ומייסד יוקוס, מיכאיל חודורקובסקי, עוד מרצה עונש מאסר בסיביר בגין הונאת מס.



לטענת GML, רוסיה ניסתה להתחמק ממחויבויותיה המשפטיות כאשר ניסתה להימנע מפיצוי בעלי מניות יוקוס. בתחילה דרשה GML פיצוי בסך 28 מיליארד דולר, אך העלתה את דרישתה בעקבות עליית מחירי הנפט. בעל השליטה ב-GML הוא האוליגרך הרוסי ליאוניד נבזלין החי כיום בישראל.



חברות אנרגיה בינלאומיות רבות צפויות לעקוב בעניין אחר ההליך נגד רוסיה, שביצעה מספר פעולות נגד חברות אנרגיה הפועלות בתחומה בניסיונה לרכז את מגזר האנרגיה ברחבי רוסיה תחת שליטתה. חברות יתעניינו במקרה על מנת לראות מה מידת סמכותו של בית המשפט הבינלאומי בנוגע לנושאים של הגנה על בעלי מניות ברמה הבינלאומית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully