וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתקפה חוקתית על החוק נגד הפיראטים בארצות הברית - פרופסור מהרווארד: חוק זכויות יוצרים נוגד את החוקה

אי-פי

17.11.2008 / 19:45

טענת הפרופסור - במסגרת הגנה על סטודנט שנתבע על ידי תעשיית המוסיקה ומואשם בהחלפת קבצים


מסע המלחמה שמובילה תעשיית המוסיקה נגד משתפי הקבצים בחזית המשפטית נתקל במתקפת נגד חוקתית. צ'רלס נסון, פרופסור למשפטים בהרווארד, מערער על החוקתיות של חוק זכויות יוצרים שנמצא בבסיסן של תביעות רבות שמגישים נציגי תעשיית המוסיקה: התאחדות חברת התקליטים האמריקאית (RIAA).

מוסרים את החוק לידי קבוצת אינטרסים
לטענתו, חוק הרתעה מגניבה דיגיטלית ושיפור פיצויי זכויות יוצרים (Digital Theft Deterrence and Copyright Damages Improvement Act) מ-1999 נוגד את החוקה האמריקאית. זאת מפני למעשה, הוא נותן ביד קבוצה אזרחית את הסמכויות לאכוף חוק פלילי. בנוסף מאשים נסון את ה-RIAA בכך שהיא ניצלה לרעה את ההליך החוקי על ידי איום על נתבעים במשפטים ממושכים ויקרים כדי לדחוף אותם להתפשר מחוץ לכתלי בית המשפט. למעשה, מתוך כ-30 אלף תביעות, רק אחת הגיעה למשפט, כל השאר יושבו בהסדרי טיעון.

את דבריו אלה טוען נסון כסניגורו של ג'ואל טננבאום, סטודנט מאוניברסיטת בוסטון שנתבע בידי תעשיית המוסיקה. טננבאום, בן ה-24, מואשם בכך שהוריד לפחות שבעה שירים ושיתף 816 קובצי מוסיקה ברשת קאזה ב-2004. הוא הציע ליישב את העניין בתשלום 500 דולר, אולם חברות המוסיקה דחו זאת והן תובעות 12 אלף דולר.

נסון, מייסד המרכז לאינטרנט וחברה בהרווארד, מוכר גם כעורך דין שהגן על מדליף מסמכי הפנטגון בשנות השבעים וכמי שהיה מעורב בתביעה נגד חברות כימיקלים, שהונצחה בסרט "תביעה אזרחית" בכיכובו של ג'ון טרוולטה. לאחרונה הוא עמד גם מאחורי יוזמה להקל את ההגבלות המוטלות על משחק פוקר.

ה-RIAA: החוק מוגן תחת התיקון ה-1
החוק קובע פיצויים שנעים בין 750 ל-30 אלף דולר לכל הפרה, אולם במקרה של הפרה ברצון הסכום יכול להאמיר ל-130 אלף דולר. כלומר, טננבאום עשוי למצוא עצמו מול תביעות בסכומים של כמיליון דולר אם ייקבע שביצע את מעשיו במזיד.

ב-RIAA משיבים לטיעוניו של נסון בכך שנסיונותיה של ההתאחדות לאכוף את חוק זכויות היוצרים מוגנים תחת התיקון הראשון לחוקה, המעניק את הזכות לפנות לבתי המשפט בדרישה לפיצויים. מלבד זאת הם ציינו גם כי נסון שכח לעדכן את שר המשפטים על כך שהוא טוען נגד תקפותו של החוק. קארה דאקוורת, דוברת ה-RIAA אמרה כי הקמפיין המשפטי של ההתאחדות הוא תגובה להפסדי הענק שנגרמו לה בשל טכנולוגיית שיתוף הקבצים. "מה שצריך להיות ברור הוא שהורדה והפצה לא חוקית של מוסיקה כורכה בסיכונים רבים ואינה פעילות אנונימית", אמרה דאקוורת.

ריי בקרמן, עו"ד ממדינת ניו יורק שהגן בעצמו על משתפי קבצים, אומר כי זה לא סותר את הבעייתיות הכרוכה בחוק. לטענתו, שופט פדרלי אחד כבר הסכים שהשאלה החוקתית היא טיעון רב משקל. "יש כבר שני מאמרים במגזין law review, שטוענים כי מדובר בחוק לא חוקתי ויש שלושה תקדימים שאומרים שייתכן שזה נוגד את החוקה".

מנגד מאמין עו"ד ג'יי קופר, המתמחה בנושאי מוסיקה והפרת זכויות יוצרים, כי נסון לא ישכנע את בית המשפט לבטל את החוק. לדבריו, הפיצויים בחוק "נועדו לא רק לפצות את בעלי הזכויות, אלא גם להעניש את המפר ולהרתיע אחרים".

נסון לעומת זאת, מאמין כי יש אמצעים נוספים למלחמה בפיראטיות מלבד השימוש התכוף בכלים המשפטיים. "יש דרכים אלטרנטיוויות לשיווק בידור כך שיחזיר הכנסות לאמנים", הוא אומר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully