וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גולדמן סאקס מואשם על ידי משקיעים בהורדה מכוונת של מחירי הלוואות באמצעות "שורט עירום"

סוכנויות הידיעות

17.11.2008 / 22:23

מנהלי קרנות התלוננו בפני גוף רגולטורי של מגזר ההלוואות כי גולדמן סאקס פעל בצורה בלתי תקינה


מואשם על ידי משקיעים כי ביצע פעולות "שורט עירום" ("Naked Short") על הלוואות על מנת להרוויח מירידות מחירים. לפחות שני מנהלי קרנות התלוננו בפני אחד מגופי הרגולציה האחראים על גולדמן, כי גולדמן סאקס הוביל בכך לירידות במחירי ני"ע - כך נמסר לסוכנות הידיעות "בלומברג". לפי הדיווח, המשקיעים מתלוננים כי גולדמן למעשה פועל נגד לקוחותיו ומרוויח על חשבונם.

במסגרת פעולת "שורט עירום", חברה מוכרת ני"ע שאינו למעשה ברשותה, בהימור כי מחיר ני"ע יירד. לאחר מכן, החברה רוכשת את ני"ע ומספקת אותו לקונה. באם ההימור מצליח – החברה מרוויחה מההפרש. בניגוד לפעולת שורט (מכירה בחסר) רגילה בה המשקיע לווה בתחילה ני"ע ממשקיעים אחרים, כאן אין החברה המבצעת את הפעולה מחזיקה בני"ע טרם מכירתו, ולכן אין בידיה כלל את ני"ע שהיא מבטיחה למכור. עם זאת, "שורט עירום" כשלעצמו אינו בלתי חוקי. השנה אסרה הרשות לניירות ערך בארה"ב (SEC) את הנוהג עבור 19 מניות למשך כ-3 שבועות, בחודשים יולי-אוגוסט.

מדובר במשקיעים בשוק ההלוואות בסיכון גבוה, ששוויו מוערך ב-591 מיליארד דולר. לטענת המשקיעים שהתלוננו, גולדמן מכרה הלוואות אלה במחירים הנמוכים ממתחריו, ומשך את סגירת העסקות ביותר מ-7 ימים – משך הזמן המומלץ על ידי הגוף הרגולטורי של המגזר, LSTA. ירידה של 171 מיליארד דולר בשווי הלוואות אלה בשנה האחרונה, העמידה את הבנקים בניגוד אינטרסים מול לקוחות חטיבות ההשקעה. עד כה, כמעט ולא נראו פעולות שורט על הלוואות שכאלה, בשל יציבות המחירים בשווקים. הצניחה בשווי האג"ח חשפה את החסרונות של היעדר רגולציה על השוק והיעדר שקיפות בביצוע הפעולות.

דובר גולדמן סאקס, מייקל דובאלי, אמר בהצהרה כי "התנודתיות המוגברת בשוק זה מתועדת היטב, ומנהלי תיקי ההלוואות סבלו מתשואות שליליות מאז יולי 2007". הוא הוסיף כי אף שמובן כי "משקיעים מתמקדים בגורמים הרבים לתנודתיות זו, אל להם לראות בפוזיציות המסחר של גולדמן אחד מהם". הוא לא ציין האם החברה מוכרת בחסר הלוואות. לפי נתוני בלומברג, גולדמן היה בשנה שעברה מממן ההלוואות הממונפות ה-4 בגודלו בארה"ב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully