וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות ניירות ערך שוקלת לדרוש מבעלי שליטה לפרסם את השיעבודים על המניות

מאת יורם גביזון

18.11.2008 / 6:58

הבדיקה של רשות ניירות ערך נעשית בין היתר מחשש לעורר פניקה בציבור לגבי החשיפה של הבנקים לאשראי שנתנו לחברות ולבעלי הון.



>> חברת אפריקה ישראל פירסמה בשבוע שעבר, כי לב לבייב, בעל השליטה בה, שיעבד את כל המניות שהוא מחזיק בחברה (74.3%), כשבנק הפועלים מחזיק בשיעבוד על 45.9% ממניותיה של אפריקה ישראל.

הפרסום של השיעבודים שרובצים על מניותיו של לבייב מעוררות את השאלה אם רשות ניירות ערך נוקטת מדיניות בלתי אחידה כשאינה דורשת מבעלי שליטה אחרים - למשל, יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק - לדווח על השיעבודים על מניותיהם.



דלק דיווחה כי החברה הבת שבבעלותה המלאה שיעבדה את מלוא אחזקותיה (54%) בחברת דלק רכב, וכן שיעבדה 54% ממניותיה של דלק אנרגיה ו-4% ממניותיה של חברת הוט.



אם דלק השקעות דיווחה על אחזקה של 4% בהוט ובמניות השליטה בחברת דלק אנרגיה, נראה שהיה מקום לספק לקוראי הדו"חות הכספיים ולמשקיעים מידע בנוגע לרמת השיעבוד על מניות הקבוצה כולה, בעיקר אם השיעבוד עלול בנסיבות מסוימות לגרום להעברת השליטה בקבוצה.



התנהלותה של רשות ניירות ערך עלולה לעורר תהיות על רקע הנוכחות של בכירי הרשות בקבוצת דלק. משה טרי, לשעבר יו"ר רשות ניירות ערך, הוא הממונה מטעם תשובה על ניהול פרויקט תעלת המים. עו"ד ליזה חיימוביץ, לשעבר ראש המחלקה הבינלאומית ברשות ני"ע ויועצת בכירה ליו"ר הקודם של הרשות, משמשת כדירקטורית בחברת הביטוח הפניקס וכדירקטורית בחברת אקסלנס, שהיא חברה בת של הפניקס.



על פי הערכות, רשות ניירות ערך בוחנת את הנושא בימים אלו. אחת האפשרויות שנשקלות היא לחייב את החברות לפרסם את השיעבודים על מניות החברה במקרה שמימוש השיעבוד יגרום להעברת השליטה בחברה, כפי שיקרה למשל בחברת אפריקה ישראל, אם ההלוואות שקיבל לבייב וחברות פרטיות שבשליטתו לא ייפרעו.



הבדיקה של רשות ניירות ערך נעשית מתוך רצון לאזן בין האינטרס של הרחבת המידע והשקיפות למשקיעים לבין הרצון להימנע מפגיעה שלא לצורך בפרטיות של בעלי השליטה, ובעיקר חשש לעורר פניקה בציבור לגבי החשיפה של הבנקים לאשראי שנתנו לחברות ולבעלי הון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully