וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גוגל מוסרת: יש לך שפעת

עומר טנא

18.11.2008 / 6:58

משפט וטכנולוגיה



>> מדי חודש בחודשו, ממשיכה גוגל לשלוף שפנים מהכובע מול עינינו המשתאות. כמו קוסם שלא מפסיק להפתיע ולהתחדש, משיקה גוגל שירותים מרשימים בזה אחר זה. פעם זה שירות גוגל Maps, ששם את כל העולם על מפית הלפטופ שלכם; פעם זה גוגל Earth, שהופך כל גולש למגלה ארצות או לקצין בחדר הבקרה של המודיעין האמריקאי; פעם זה גוגל כרום, דפדפן טורבו בעל תכונות אטרקטיוויות במיוחד; וכעת זה גוגל Flu Trends, הכלי שיאפשר לכם להעביר את החורף בלי שפעת.

שירות Flu Trends מבוסס על תובנה פשוטה: בימינו, אחד הסימפטומים של מחלת השפעת, מלבד חום, נזלת וכאבי שרירים, הוא חיפוש מלים כמו "חום, נזלת וכאבי שרירים" בגוגל. בדיוק כמו שביום העצמאות אתם מחפשים בגוגל "מסיבה תל אביב" וכשיורד שלג אתם מנסים "תמונות רמת הגולן", כך כשאתם חולים אתם מחפשים מלים שקשורות למחלה.



איסוף המידע הזה בזמן אמת ממיליונים של גולשים מאפשר לגוגל לאתר התפרצויות של מחלת השפעת עוד לפני שרשויות הבריאות יודעות על כך. לפני שאתם הולכים לרופא - ובטח שלפני שתגיעו לחדר מיון - אתם בודקים בגוגל מה מצבכם. Flu Trends יוצר גרפים של אומדני שימוש במלים הקשורות לשפעת ומציב את המידע על מפות (רק של ארה"ב בינתיים), כך שאפשר לראות בכל עת איפה המחלה מרימה ראש והיכן היא בנסיגה.



אכן פלא. אבל יש כמובן גם בעיות. שירות Flu Trends נותן לנו מושג על הכוח המצוי בידיה של ענקית החיפוש מקליפורניה. מי שיכול לעקוב אחרי התפרצויות של שפעת, יכול לזהות גם איפה יש חולי איידס, איפה נמצאים עברייני מין, איפה מתחבאים שמאלנים, מי מגדל מריחואנה ומי מרמה את מס הכנסה. הבעיה היא, כמובן, פרטיות הגולשים, שגם אם אינם מזוהים בנתונים שמפרסמת גוגל, הם בדרך כלל ניתנים לזיהוי על ידי מי שבאמת רוצה לזהותם.



התפתחות חדשה נוספת הקשורה לגוגל היא ההסכם ההיסטורי בין גוגל לבין מו"לים וסופרים ליישוב המחלוקת סביב Google Book Search. למי שלא התעדכן, מדובר בשירות שהושק עם מטרה "צנועה" - לסרוק את כל ספרי העולם למאגר הממוחשב ולהציגם לכל דורש באינטרנט. ב-2004 ניגשה גוגל במרץ למשימה וסרקה, לעיניהם המבוהלות של איגודי המו"לים, כ-7 מיליון ספרים. המו"לים והסופרים תבעו את גוגל בטענה שהיא מפירה את זכויותיהם.



ההסכם ישפיע בעיקר על זמינותם של כ-4-5 מיליון מתוך הספרים, המוגנים עדיין בזכויות יוצרים, אך אזלו מהשוק ואינם נמצאים עוד בדפוס. על פי ההסכם, תציג גוגל 20% מכל ספר כזה לגולשים ללא תשלום. מי שירצה יותר יצטרך לשלם. גוגל תקים מערכת לניתוב הכספים לבעלי הזכויות תוך גזירת קופון בעצמה. ספרים המוגנים בזכויות יוצרים ונמצאים עדיין על המדפים יוצגו על ידי גוגל רק אם בעלי הזכויות הסכימו לכך.



לכאורה, ניצחון לכל הצדדים המעורבים. ואולם, חסידי החופש ברשת מצירים על כך שבית המשפט איבד הזדמנות חשובה להכריע בטענתה של גוגל, כי סריקת הספרים והצגתם ללא תשלום ברשת מהווה "שימוש הוגן" ביצירות, המותר על פי דיני זכויות היוצרים.



הכותב הוא מרצה למשפטים במסלול האקדמי במכללה למינהל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully