וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האופציות שוב מחוץ לכסף

טוביה גפן

18.11.2008 / 6:58

תגמול עובדים



>> גם בימים אלה של גלי פיטורים יש אנשים בהנהלה שחושבים עליכם - העובדים הנשארים - ואיך משמרים את אותו משאב חשוב בחברה. אמנם בטווח הקצר גלי הפיטורים מהווים כשלעצמם תמריץ מספק לעובד לשמור על הכסא, אולם בטווח הארוך חברות יודעות היטב שהן מחויבות לאמץ כלי תגמול מתאימים אם הן מעוניינות לשמר את העובדים החשובים.

אחד הכלים המרכזיים ששימש עד עתה לשימור העובדים למקום העבודה - האופציות - קיבל מכה אנושה כתוצאה מהנפילות בשוקי העולם. הנפילות הדרסטיות במחירי המניות גרמו לכך שמרבית האופציות של עובדים בחברות ציבוריות יצאו הרחק "מחוץ לכסף", או במלים אחרות, מחירי המימוש של האופציות גבוהים בעשרות ומאות אחוזים ממחירי השוק של המניות. כתוצאה, הסבירות שהאופציות אי פעם יהיו בעלות ערך לעובד היא אפסית, והאפקטיוויות של האופציות ככלי לשימור העובדים לטווח הארוך היא גם אפסית.



למעשה, באחרונה העריך ה"וול סטריט ג'ורנל" כי האופציות של כשליש מעובדי גוגל והאופציות של עובדי יאהו שהצטרפו מאז 2003 לחברה הן "מחוץ לכסף". דוגמאות דומות לא חסרות בקרב החברות הישראליות הנסחרות בוול סטריט ובישראל.



לאחר התפוצצות ה"בועה" בתחילת העשור ויציאת אופציות רבות הרחק "מחוץ לכסף", בחרו דירקטוריונים רבים לתמחר מחדש את מחירי המימוש של האופציות, ולהתאימן למחירי השוק החדשים. תמחורים אלה גרמו להתמרמרות בקרב בעלי המניות המדוללים, דבר שהוביל בדיעבד למעורבות גבוהה יותר של בעלי המניות בתוכניות האופציות ולשינויים של כללים חשבונאיים בנוגע לאופציות.



האם נראה גם עכשיו גל של החלפה או תמחור של אופציות "מחוץ לכסף"? ייתכן, אבל כנראה שלא בטווח הקצר, לפחות עד שהתנודתיות בשוק תתמתן. אמנם קיים אינטרס לנצל את מחירי השוק הנמוכים של המניות כדי לבצע החלפה של אופציות או הענקת אופציות חדשות במחירי "רצפה", אולם נראה שהחברות חוששות כי ה"רצפה" של היום אינה בהכרח ה"רצפה" של מחר, והן ימנעו מלבצע מהלכים כאלה לפני שהשווקים יתייצבו.



בנוסף, בעידן של מיתון והיצע מוגבל של משרות בשוק העבודה, הצורך לאמץ בטווח הקצר מנגנוני תגמול לשימור עובדים פוחת. מיעוט העבודות החלופיות והשולחנות הריקים במקום העבודה מהווים כשלעצמם תמריץ לעובד להישאר בחברה, גם ללא תמריצים נוספים.



ומה לגבי הטווח הארוך? בטווח הארוך מומלץ לכל חברה לנצל את הקריסה בשווקים כדי לבצע "בדק בית" ולבחון לעומק מהם מנגנוני התגמול המתאימים לעובדיה. יש רשימה ארוכה של נושאים חשובים שמומלץ לדירקטוריון לבדוק, בהם בחינה סלקטיווית של העובדים להם יוענק תגמול הוני או כספי לשם שימורם בחברה בטווח הקצר והארוך; התאמת התגמול על פי סוגי עובדים; סיכון היציאה שוב "מחוץ לכסף"; תגובות בעלי המניות ואנליסטים למנגנון ולדילול; השוואה למנגנוני תגמול בחברות המתחרות על העובדים; השלכות מיסויות וחשבונאיות.



הרשימה אינה ממצה, ויש להתאימה לכל חברה, אולם המסר מנפילת האופציות הרחק "מחוץ לכסף" ברור: אופציה אינה תמיד האופציה היחידה והמתאימה לתגמול עובדים.



הכותב הוא שותף במשרד נשיץ ברנדס ושות' המתמחה בדיני ניירות ערך ומיזוגים ורכישות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully