וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אין מקום ל-25 אלף עמותות בישראל"

מאת ליאור דטל

18.11.2008 / 6:58

ראש המרכז לחקר פילנתרופיה, הלל שמיד: "ברגע שהעמותות נסמכות על כספי מדינה הן נהפכות לסוכנויות ממשלתיות; עליהן לחשוב מחדש על השירותים שהן מספקות ולפעול בשווקים אחרים"



>> "קיים חשש ליציבות הפיננסית של המגזר השלישי בישראל ולהמשכיותן של תוכניות חברתיות המופעלות על ידי עמותות" - כך אמר אתמול ד"ר ג'פרי סולומון, נשיא הקרן הפילנתרופית על שם אנדריאה וצ'רלס ברונפמן, בכנס שערך המרכז לחקר פילנתרופיה באוניברסיטה העברית, שעסק בהשפעות הפילנתרופיה היהודית בארה"ב על ישראל ונערך בצל המשבר הכלכלי העולמי.

המלכ"רים (מוסדות ללא כוונת רווח) והעמותות הפועלים בישראל חווים באחרונה פגיעה משמעותית בהכנסותיהם כתוצאה מירידת שער הדולר ומהמשבר הכלכלי העולמי. סך התרומות המתקבלות בישראל מיהדות ארה"ב מוערכות ב-1.5 מיליארד דולר ומהוות 19% מהכנסות המגזר השלישי בישראל. על פי הערכות, בעקבות המשבר הכלכלי, ההכנסות הללו צפויות לרדת השנה ב-10%-15%. עם זאת, סולומון, אמר כי לדעתו מדובר בהערכה שמרנית. "המצב גרוע יותר ממה שאנחנו חושבים. אדם שהפסיד הרבה כסף, גם אם הוא עדיין עשיר, מתחיל להרגיש שאין לו אפשרות לתרום לאחרים", אמר סולומון. סולומון הוסיף כי חלק מכספי התרומות הגיעו מחברות אמריקאיות שקרסו או הולאמו, כמו בנק ההשקעות ליהמן ברדרס, או חברות המשכנתאות פאני מאי ופרדי מאק.



מנהלי המלכ"רים והעמותות שהגיעו לכנס הביעו דאגה הנובעת מהאי ודאות לגבי עוצמת הפגיעה בהכנסותיהם ונוגעת לעתיד התוכניות שהם מפעילים. חלקם דיווחו על פגיעה של עשרות אחוזים בהכנסות מתרומות, וחלקם דיווחו על סגירת סניפים וצמצומים בכוח אדם. המנהלים קראו להתערבות ממשלתית ולצמצום מסים לעמותות ולמלכ"רים.



עם זאת, פרופ' הלל שמיד, ראש המרכז לחקר פילנתרופיה באוניברסיטה העברית, קרא למנהלים לצמצם את תלותם בתקציבי הממשלה. "התלות בכספי הממשלה מעמידה בספק את ייחודיותם של המלכ"רים והעמותות כארגונים עצמאיים ופורצי דרך", אמר שמיד. והסביר כי 53% מהכנסות המגזר השלישי בארץ, המגזר השלישי הרביעי בגדולו בעולם, הם ממקורות ממשלתיים - בעיקר ממשרד הרווחה. בתמורה, מספק המגזר שירותי רווחה שונים לתושבים הפונים אליהם.



באחרונה הציע שר הרווחה, יצחק הרצוג, לתמוך בעמותות המקבלות תקציבים ממשרד הרווחה ולא לדרוש מהן להמציא ערבויות בנקאיות כנגדם וגם לפרוש רשת ביטחון למלכ"רים בישראל, כדי לסייע להם להפעיל תוכניות במידה וייקלעו לקשיים.



"התוכנית של הרצוג היא מלכודת דבש", אמר שמיד. "יש אמת בטענה שמאחר שהמגזר השלישי מעניק שירותים שהמדינה רוצה בהם, אז המגזר צריך לקבל כסף מהמדינה. הבעיה היא שברגע שהמגזר נסמך על כספי מדינה הוא כבר לא מגזר שלישי. העמותות מתחילות להתנהג כמו סוכנויות ממשלתיות, מסכימות עם הרגולציה ונהפכות לבירוקרטות יותר ויותר. העמותות והמלכ"רים צריכים לחשוב מחדש על השירותים שהם מספקים כרגע, לפתח שירותים אחרים בשווקים אחרים". בנוסף מציע שמיד כי על העמותות לשקול איחוד ביניהם ולמזג חלק מהפעילויות "אין מקום ל-25 אלף עמותות שעוסקות במתן שירותים בישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully