וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרצדס בבעיה: האוטובוס לא דומה לרכבת

מאת דניאל שמיל

18.11.2008 / 6:58

תנאי המכרז של המטרונית בחיפה דורשים שלאוטובוס יהיה חרטום משופע, בשונה מהקפאסיטי - הדגם שהוצג למתמודדות



>> ריימונד ליכט עובד במרצדס, אבל מגיע לעבודה דווקא ברכבת. אולי זה מפתיע פחות כשמגלים שליכט עובד באיוובאס (EvoBus), חטיבת המשאיות של ענק הרכב הגרמני. ביום מקרי של גשם הוא הגיע לישראל, מלווה במהנדס ובאוטובוס ענק בשם קפאסיטי.



במשך שבועיים הוצג הקפאסיטי בפני חברות תחבורה ציבורית שונות, השוקלות להתמודד על מכרז המטרונית בחיפה. מדובר במכרז יקר ויוקרתי במיוחד, והחברה הזוכה תרכוש 60-90 אוטובוסים בכ-2.5 מיליון שקל ליחידה. המכרז עוסק בהפעלה של Bus (Rapid Transport BRT). מדובר בפתרון תחבורה ציבורית המתבסס על אוטובוסים גדולי מידות, המסוגלים להכיל 200 נוסעים ומשתמשים בנתיבים ייעודיים, או לחילופין בעלי עדיפות ברמזורים.

"זה פתרון נוח לפוליטיקאים, שיכולים להראות תוצאות במהירות" אומר ליכט, וכנראה שהוא צודק. המטרונית צפויה לפעול כבר ב-2010, לפני הרכבת הקלה בתל אביב, וכנראה שגם לפני זו הירושלמית. לדברי ליכט, "אוטובוסים הם פתרון קל ויעיל, קל לתחזוקה והרבה יותר גמיש וקל לשינוי. כדי לתת תחליף למכונית משפחתית, אפשר לפרוש רשת טובה של אוטובוסים ו-BRT".



קל לפתור אמירות מעין אלה כתעמולה של בעל אינטרס, אך יש לזכור כי מומחים ישראלים רבים, ובהם מתכנן הערים הלל שוקן והגיאוגרף ד"ר אילן סלומון, תומכים בפתרון של BRT. שוקן אף אמר בעבר ל-TheMarker כי "אם המדינה השקיעה כל כך הרבה בכבישים ותשתית לרכב, למ



ה לא לעשות שימוש בתשתית עבור תחבורה ציבורית טובה? במרכזי הערים כדאי להשתמש באוטובוסים, אולי אפילו חשמליים".



בינתיים, נראה כי הבעיה הגדולה ביותר של הקפאסיטי היא דווקא המראה שלו. במרצדס אמנם מכנים זאת "עיצוב של רכבת תחתית", אך בכל זאת מדובר באוטובוס. המכרז בחיפה דורש "אף משופע", בדומה לרכבת. קל מובי, יבואנית מרצדס, דורשת לשנותו בטענה כי "הדרישה לא בטיחותית ולא קשורה לשום תקנים". בחברת מרכבים הישראלית, הנמצאת בבעלות חברת מאיר וחברת המשאיות וולוו, מכינים הצעה משלהם - דגם ישראלי שנראה כמו רכבת וגם צפוי להיות זול יותר מההצעה הגרמנית, אך הדגם עוד לא ירד משולחנות השרטוט ואבטיפוס ייבנה רק אם החברה תזכה במכרז.



נדרש סבסוד ממשלתי



המראה התכליתי של האוטובוסים יכול ליצור רושם כי לא השתנה הרבה בשנים האחרונות, אך ליכט טוען בתוקף כי "יש באוטובוסים את כל הטכנולוגיה שיש במכוניות פרטיות, ואף יותר". לדבריו, מערכת בקרת היציבות הומצאה באוטובוסים וכן המערכת להתרעה במעבר נתיב לא מתוכנן. בקפאסיטי יש גם מערכת למניעה של נטיית המרכב בפניות, קשתות התהפכות ואזורי ספיגת אנרגיה בתאונות. העתיד כולל גם סוגים שונים של הנעה אלטרנטיווית, כמו גז, הינע היברידי ואף אוטובוס עם תא דלק (הפועל על מימן נוזלי). ואולם ליכט מציין כי אוטובוסים כאלה זקוקים לסבסוד ממשלתי, מפני שהטכנולוגיות עדיין אינן כדאיות מבחינה כלכלית.



מה היתרון של אוטובוסים מוכנים מראש על פני הרכבה נפרדת של המרכב והשלדה (כפי שעושים במרכבים והארגז)?



"גם אנחנו מייצרים שלדות עבור יצרני מרכבים שונים, ולפעמים יש להם יתרון במחיר על פני אוטובוסים המשווקים בשלמותם. אבל אולי צריך לשאול מה היתרון של מרכבים נפרדים. אם התשובה שלך היא גמישות והתאמה מלאה למשתמשים, אז כיום גם אנחנו יכולים להציע אוטובוס בהתאמה אישית למפעילים קטנים. אנחנו מציעים פתרון כולל, שכל חלקיו תוכננו כדי להתאים". כך או כך, ליכט מאמין שהחטיבה שלו תהיה אחת הצומחות ביותר במרצדס: "ככל שמחירי הדלק יעלו, כך יותר אנשים ישתמשו באוטובוסים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully